Działy marketingu stają obecnie przed ogromnym wyzwaniem. Jak temu sprostać?
Wiele agencji marketingowych uważnie obserwuje rynek w dobie pandemii COVID-19 i dostrzega, że wiele firm znacznie ogranicza budżet marketingowy. Cięcie kosztów to pierwszy, intuicyjny krok podejmowany przez zarządy. To częsty ruch, choć nierzadko katastrofalny w skutkach. Zachowawcza postawa może chwilowo pozwoli odczuć oszczędności, ale długofalowo odsunie markę od klienta. Kiedy opadnie koronawirusowy kurz, klient – nawet nieświadomie – wybierze tę markę, z którą miał stały kontakt, także w czasie kryzysu.
Zobacz również
Zasada efektywności: niekoniecznie „więcej”, ale „skuteczniej”
Koronawirus w ciągu kilku tygodni zmienił funkcjonowanie całego świata. Warto w tej sytuacji spojrzeć na swój mix marketingowy i zadać sobie kilka istotnych pytań. Jak zachować się w nowej sytuacji – zamrozić działania czy je zmodyfikować? Czekać czy być aktywnym? Oszczędzać pieniądze czy wydawać je inaczej niż dotychczas? Jedyna słuszna odpowiedź to jednak dostosować się do nowych warunków i działać na zmienionych zasadach. Kto wie, być może relacje zbudowane teraz będą trwalsze niż inne?
Pandemia to w wielu przypadkach dobry czas, aby poszukać miejsc, w których warto się zaktywizować. Paradoksalnie koronawirus ma swoje dobre strony – świat offline w dużej mierze przeszedł do świata online, a zwiększenie działań w digitalu pozwala na szybszy i skuteczniejszy wgląd w wyniki marketingu. Widoczne jest także zwiększenie aktywności internautów w social mediach. Potwierdza to agencja Soul & Mind, która bazując na wieloletnim doświadczeniu i przyglądając się aktualnym trendom, widzi m.in. znaczący wzrost zainteresowania konkursami konsumenckimi w social mediach.
– Dzięki temu, że konsumenci pozostali w domach, widoczny jest znaczący wzrost liczby zgłoszeń do akcji prosprzedażowych, których promocja jest też dużo tańsza niż przed wybuchem COVID-19. Łatwiej też sprawdzać realizację celów akcji digitalowych – choćby w ramach budowania zasięgu, zaangażowania czy konwersji – powiedział Maciej Zaremba, CEO Soul & Mind Group.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Dzięki narzędziom analitycznym możemy dostrzec słabe strony naszych działań i na bieżąco dążyć do ich poprawy. Być może to idealny czas, aby przemyśleć na nowo sposoby dotarcia do klientów – większość z nich jest przecież w domach i spędza w Internecie więcej czasu niż zwykle. A to daje nam więcej szans na zainicjowanie kontaktu i wejście w interakcję. Sukcesem komunikacyjnym nie jest jednak ilość komunikatów marketingowych, ale skuteczność, z jaką docierają i przekładając się na osiąganie założonych celów. Więcej postów w mediach społecznościowych, więcej POSM, więcej reklam czy nowych projektów opakowań, nie oznacza, że marka jest czytelniejsza i atrakcyjniejsza dla klienta. Z pewnością oznacza to, że firma ponosi wyższe koszty wyprodukowania i wdrożenia tych działań. Ale czy poniesione koszty rzeczywiście wpływają na realizację założonych celów? Czy wyniki przeprowadzonych działań są satysfakcjonujące? Czy nie można osiągnąć więcej w ramach założonego budżetu?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Komunikuj skuteczniej, nie wydając więcej
W trudnych gospodarczo czasach szansę na wygraną mają wszyscy ci, którzy do marketingu podejdą w sposób przemyślany, działając długofalowo i konsekwentnie. Dlatego nie należy ograniczać się do pytania „z jakich działań mogę zrezygnować?”. Warto przeprowadzić także audyt marketingowy. Wskaże on mocne i słabe strony naszych działań zarówno w kontekście klientów, konkurencji, jak i realizacji przyjętych celów. Następnie trzeba poszukać możliwości optymalizacji i modyfikacji działań, by dostosować je do aktualnej sytuacji rynkowej i strategii rozwoju firmy. To z kolei da nam szansę na jak najefektywniejsze wykorzystanie budżetu w kontekście zakładanych celów rynkowych.
– Optymalizując działania, należy właściwie rozłożyć siły, środki i akcenty na najefektywniejsze pod kątem docierania do grupy docelowej kanały komunikacji klienta z marką, a także poszukać odpowiedniego balansu między narzędziami takimi jak np. strona internetowa, social media, materiały wsparcia sprzedaży czy wygląd produktu i jego opakowania. Dobrze dobrana strategia komunikacji sprawi, że wybrane narzędzia będą się wzajemnie uzupełniać, a marka skorzysta na efekcie komunikacyjnej synergii – powiedział Maciej Zaremba, CEO Soul & Mind Group.
Dlaczego warto optymalizować budżet i działania marketingowe?
– Przeprowadzenie optymalizacji działań marketingowych ze specjalistami to gwarancja większej widoczności i konkurencyjności przy zachowaniu dyscypliny budżetowej. Dobrze, by były to osoby z zewnątrz firmy, gdyż mają świeże spojrzenie na sprawy, które dla długoletnich pracowników firmy mogą nie być widoczne – dodaje Maciej Zaremba z Soul & Mind.
Wybór powinien paść na ekspertów z doświadczeniem, którzy będą dla firmy doradcami i partnerami, a nie tylko wykonawcami. W procesie audytu agencja prezentuje nie tylko możliwości komunikacyjne, ale także sposoby ich wykorzystania, oraz treści uwzględniające trendy, istotne z punktu widzenia produktu/usługi oraz grupy docelowej.