Pod lupę wzięto brandy, które znalazły się w sierpniowym rankingu kredytów hipotecznych, przygotowanym przez Bankier.pl. Ranking odnosi się do poszczególnych marek, a nie grup kapitałowych, w ramach których istnieje wiele różnych brandów. Łącznie w analizowanym miesiącu odnotowano 38 941 informacje, w których wymieniono nazwy wybranych marek bankowych. Największy udział w tym wyniku miał Bank PKO BP. Dominacja PKO BP jest najsilniejsza w mediach tradycyjnych. Aż o 80 proc. więcej publikacji odnotowano w internecie, prasie, radiu i telewizji na temat PKO BP niż o drugim zestawieniu – BOŚ Banku (2073). Zbliżoną liczbę informacji osiągnęły Bank Pekao SA (2022) i Bank Zachodni WBK (1962).
Najaktywniejszym źródłem w mediach tradycyjnych w kontekście analizowanych marek banków okazał się serwis Finanse.wp.pl (770 publikacji). Drugim w kolejności medium było TVN CNBC (742), a trzecim – Stooq.com (702). W tych źródłach pojawiło się też najwięcej informacji na temat PKO BP. Ale już czwarty w kolejności Bankier.pl dostarczał materiałów głównie o BOŚ Banku. Instytucja ta widoczna była najwyraźniej ze wszystkich brandów także na Eurobankier.pl, Inwestycje.pl i Manager.inwestycje.pl. TVN CNBC okazało się też najaktywniejszym źródłem dla Banku Pekao SA.
Zobacz również
Żaden tytuł prasowy czy stacja radiowa nie znalazły się w pierwszej dwudziestce najczęściej publikujących mediów. O bankach czyta się najczęściej w „Parkiecie” (268) i „Rzeczpospolitej” (259) i słyszy na antenie Polskiego Radia Programu 1 (75).
Zestawienie: Obecność marek bankowych w mediach w zależności od rodzaju medium
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Social media biorą górę
PKO BP ma najsilniejszą pozycję w każdym z rodzajów mediów, w tym również w social media. Drugą pozycję pod względem obecności w stacjach RTV zajmuje Bank Pekao SA przed BGŻ (radio) i BZ WBK (telewizja), w internecie zaś BOŚ Bank przed BZ WBK, a w prasie – Deutsche Bank przed Bankiem Pekao SA. W mediach społecznościowych najczęściej przywoływaną marką zaraz po PKO BP jest Bank Millenium. Co ciekawe, serwisy społecznościowe i fora wyraźnie przeważają nad mediami tradycyjnymi w przekazie na temat tego brandu. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w przypadku ING Banku, mBanku i EuroBanku. Publikacje w social media stanowią blisko połowę przekazu na temat BZ WBK, zajmującego trzecią pozycję w tym obszarze.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kredyty hipoteczne – o nich dyskutuje się najczęściej
Najpopularniejszy produkt bankowy wymieniony został we wrześniu br. w ponad 1,7 tys. informacji. Wśród doniesień na ten temat zdecydowany prym wiódł PKO BP. O połowę rzadziej przywoływano w analizowanym kontekście Deutsche Bank, BZ WBK i Bank Pekao SA. Pierwszą piątkę występujących w związku z tym produktem w mediach marek zamyka Bank Millennium. Spośród jedenastu kluczowych elementów oferty bankowej z mediów tradycyjnych najwięcej można było dowiedzieć się także o kontach, kredytach gotówkowych i lokatach. Nieco uwagi dziennikarze poświęcili również bankowości elektronicznej. Tematyka ta okazała się najczęściej omawianą na antenie stacji radiowych i telewizyjnych. Natomiast karty kredytowe, płatnicze, pożyczka gotówkowa czy kredyt samochodowy – to tematy, które we wrześniu br. w ogóle nie interesowały dziennikarzy RTV.
Najaktywniejszymi źródłami w zakresie informowania o produktach są portale internetowe: Prnews.pl (464 materiały), Bankier.pl (248) i Forsal.pl (155). W prasie najwięcej publikowała „Rzeczpospolita” (66), która wyprzedziła dzienniki ekonomiczne „Puls Biznesu” (43) i „Parkiet” (33). Spośród stacji telewizyjnych 21 informacji wyemitowała TVN CNBC, a w radiowych – RMF FM (11).