Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2019 dla marki E.Wedel opowiada Dominika Igielińska, koordynator komunikacji marketingowej E.Wedel.
Największy sukces dla marki E.Wedel w 2019 roku
Niewątpliwym sukcesem w bieżącym roku był redesign opakowań kultowych pianek Ptasie Mleczko. Nasza marka od lat ceni sobie dobre wzornictwo, a dzięki wcześniejszym współpracom z takimi artystami jak Leonetto Capiello, Zofia Stryjeńska czy Karol Śliwka, na zawsze zapisała się w historii polskiej grafiki użytkowej. Aby kontynuować tę tradycję, do wspólnych działań w 2019 roku zaprosiliśmy młodych, polskich ilustratorów, którzy zaprojektowali nowe opakowania pianek. Od tego momentu zdobią je m.in. kolibry, flamingi, sowy i papugi oraz radosne, żywe barwy w otoczeniu kolorowych kwiatów i roślin. Każde z pudełek ma swój indywidualny charakter, jednak razem tworzą spójną całość, której przewodzi jeden ptasi motyw.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Najtrudniejsze wyzwanie dla marki E.Wedel w 2019 roku
Naszym największym wyzwaniem, ale i jednocześnie sukcesem 2019 roku, było wprowadzenie na rynek linii lodów na patyku i w kubkach E.Wedel. Wejściu w nową kategorię towarzyszyła kampania pod nazwą „Lody jak ze snów”, w ramach której powstały cztery 10-sekundowe spoty, wykonane w animacji 3D, do których muzykę skomponował Radzimir Dębski. Spoty można było zobaczyć w TV, kinie, wyświetlane były także m.in. w serwisie Youtube. Linia lodów E.Wedel otrzymała także wsparcie digitalowe i PR-owe. Jednym z ciekawszych działań towarzyszących kampanii była wizyta w redakcjach mediów lifestyle’owych ze specjalną, lodową strefą (inspirowaną lodowym key visualem) i tzw. wedlówką – rowerem z zamrażarką, z którego rozdawane były lody na patyku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3 najciekawsze akcje w 2019 roku
Wskazanie 3 najciekawszych akcji nie jest oczywiste, ponieważ każdy projekt niósł ze sobą coś innego. Patrząc jednak chronologicznie, warto o kilku opowiedzieć:
- Platforma Wedel Up!, z którą pojawiliśmy się na evencie gamingowym Intel Extreme Masters w Katowicach. To tam strefa Wedel Up! stała się miejscem „odskoczni” od rywalizacji, w której uczestnicy mogli wybierać spośród kilkunastu grupowych zabaw, poznać ciekawych gości, a także zobaczyć mnóstwo czekoladowych atrakcji – w tym dwie czekoladowe rzeźby, do których przygotowania wykorzystano ponad 600 kg wedlowskich tabliczek.
- Współpraca z Omenaa Foundation – prezeską tej fundacji jest Omenaa Mensah, która od kilku lat prowadzi działania na rzecz budowy szkoły dla dzieci ulicy w Ghanie. Z racji faktu, że to właśnie z tego regionu sprowadzamy ziarno kakaowca – czyli główny składnik oryginalnej wedlowskiej czekolady – w grudniu 2018 roku postanowiliśmy wesprzeć jej fundację. Od tego czasu wspólnie zrealizowaliśmy m.in. konkurs dla czytelniczek magazynu Viva!, w którym do wygrania była sesja zdjęciowa autorstwa Marty Wojtal czy też wsparcie Balu Charytatywnego, podczas którego goście mogli wylicytować warsztaty kulinarne z Maestro i Mistrzynią Czekolady – Januszem i Joanną Profusami. Działaniem, które także zasługuje na uwagę, był projekt „Każda Koszula Pomaga”. W ramach niego, przy współpracy z Maciejem Zieniem, powstały wyjątkowe koszule, inspirowane Czekoladami Gorzkimi Premium E.Wedel. Sprzedaż koszul ciągle trwa, a dochód z nich w całości zostanie przekazany na budowę szkoły.
- Współprace z influencerami, a szczególnie dwa projekty, w których ich udział był nieoceniony. Na przykład, przy okazji kampanii naszego kultowego już produktu – Czekotubki – zaprosiliśmy do wspólnych działań 5 TikTokerów, m.in. Jeleniewską, Dominika Rupińskiego czy Kamila Owczarka. Publikacje na ich kanałach, z naszym produktem w roli głównej, zebrały same pozytywne opinie, a wynikowo (ponad 14 milionów wyświetleń) przeszły nasze najśmielsze oczekiwania. Dodatkowo, na uwagę zasługuje także kampania przeprowadzona ze Szparagami, Martinem Stankiewiczem i Ajgorem Ignacym, będąca jedną z głównych elementów komunikacji launchu nowych pralinek E.Wedel. Zadaniem tej trójki było poinformowanie o nowości produktowej w 3-ech, krótkometrażowych filmach fabularnych o charakterze rozrywkowym. I tutaj również wyniki nas nie zawiodły, ponieważ łącznie materiały wygenerowały ponad 1,5 miliona wyświetleń.
Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami
Mówi się, że działania charytatywne nie przynoszą wyników, dlatego tym bardziej chcemy się pochwalić współpracą E.Wedel z Omenaa Foundation. Wspólnie zrealizowana akcja sprzedaży Czekotubek w sieci drogerii Rossmann (wzrost sprzedaży o 57% MAT!), a także start projektu „Każda Koszula Pomaga”, wygenerowały w mediach ponad 150 wartościowych publikacji. Warto o tym mówić.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku
Staramy się korzystać ze wszystkich dostępnych narzędzi marketingowych, ale najczęściej polegamy po prostu na komunikacji 360. W praktyce, oznacza to przede wszystkim, że jedną ideę kreatywną, przekuwamy na różne kanały – spoty telewizyjne, kreacje outdoorowe, działania PR czy digital. W większości kampanii chętnie współpracujemy także z influencerami. Nie zapominamy także o wsparciu sprzedaży materiałami POS, czy o wyjątkowych inicjatywach, m.in. współpracy z mieszkańcami i miastem w celu odtworzenia neonu na kamienicy Jana Wedla, eventach gamingowych czy naszych własnych, kiedy dajemy chętnym możliwość zwiedzenia Fabryki E.Wedel w maju podczas Nocy Muzeów lub w grudniu na Czekoladowym Weekendzie.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku
Na ten moment niewiele możemy zdradzać, ale przed nami rok pełen ciekawych projektów. To, czym już możemy się pochwalić, to pewne nowości w portfolio produktowym. W 2020 roku stawiamy na innowacje, wypuszczając na rynek m.in. Ptasie Mleczko Mini – czyli nasze kultowe pianki w nowym formacie. Jesteśmy z nich bardzo dumni, ponieważ „odmładzają” nasze portfolio, a to nie pierwsza taka słodycz w ofercie, która powstała właśnie z myślą o młodszych konsumentach. To wokół nich, między innymi, kręcić będzie się komunikacja marketingowa w 2020 roku.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Komunikacyjnie przede wszystkim widzimy wzrost znaczenia jakościowego branded content i to właśnie tutaj zamierzamy poszerzać nasze działania. Co więcej, pewne kroki w tym temacie podjęliśmy już w 2019 roku. Razem z ilustratorką – Magdaleną Danaj – stworzyliśmy komiks lodowy, w którym głównym bohaterem był motyw sennych marzeń i nasz karmelowy lód na patyku, a na Dzień Czekolady (świętowany w E.Wedel 4 września), opracowaliśmy infografikę obrazującą proces powstawania czekolady. To był jednak dopiero początek, który, mamy nadzieję, w 2020 roku przyniesie nam jeszcze więcej tego typu działań i przy okazji mnóstwo satysfakcji.
Zobacz grafikę w pełnym rozmiarze.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Od kilku lat widzimy, że marki i marketerzy przede wszystkim wsłuchują się w głosy swoich odbiorców, precyzyjnie dopasowując formę i treść komunikatów do interesujących ich grup konsumentów. Ponadto podziwiamy odwagę, z jaką prowadzone są coraz częściej działania marketingowe – zaskakujące kampania, które nie tyle szokują, co zachęcają do dyskusji i otwierają oczy na kwestie, z których do tej pory nie zdawaliśmy sobie sprawy.
3 najważniejsze cele i plany na 2020 rok
Plany na 2020 rok są ambitne, jednak jeśli mamy skupiać się na 3 najważniejszych aspektach, wymienię: stawianie na jakościowy content, edukacja i przybliżanie konsumentom tajemniczego i fascynującego świata czekolady oraz dotarcie z naszymi nowymi produktami do młodych. Mamy nadzieję, że pytani o efekty pod koniec 2020 roku powiemy, że to wszystko udało nam się zrealizować.