Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2019 dla Grupy Domodi opowiada Martyna Głowińska, marketing i PR manager w Grupie Domodi.
Największy sukces dla Państwa marki w 2019 roku
To był dla nas bardzo intensywny rok. Na swoim koncie mamy kilka sukcesów, do których m.in. mogę zaliczyć wdrożenie karty produktu na platformie Homebook.pl, czy wewnętrzne zmiany struktury naszej organizacji, które przyczyniają się do lepszego funkcjonowania firmy. Jednak z mojej perspektywy największym wyzwaniem, a jednocześnie sukcesem 2019 roku było opracowanie, a następnie wdrożenie nowej strategii dla domodi.pl, która obejmowała między innymi: nowy key visual (w tym logotyp), nową stronę główną, zupełnie odmieniony tone of voice marki, a także – pierwsze wyjście marki do mediów masowych. Całość zmian rozpoczętych w 2018 zajęła nam rok i wymagała koordynacji pracy wielu osób. Dzisiaj wiemy, że udało się i jesteśmy z tego bardzo dumni. 2019 rok był dopiero wstępem do tego, co planujemy dla domodi.pl, które już wkrótce może stać się miejscem pierwszego wyboru Polaków. Na dzień dzisiejszy – miesięcznie naszą platformę odwiedza ponad 6 mln użytkowników. To już jest dla nas pewnym sygnałem i tendencją, że nasz plan zmierza w dobrą stronę.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2019 roku
Jednym z wyzwań, z jakimi mierzyliśmy się w tym roku, było wejście do świata fashion. Dotychczas byliśmy liderem na rynku e-commerce, a branża kojarzyła nas głównie z tą gałęzią działalności. Nowa strategia, która powstała w 2019 roku, zakłada osiągnięcie pozycji top of mind w kategorii fashion. Właśnie dlatego zespół komunikacji musiał zaprojektować i wykonać szereg działań, abyśmy zostali zauważeni przez branżę mody i zaznaczyli w niej (delikatnie) swoje miejsce. Po sukcesywnej realizacji projektów z zakresu media relations oraz event marketingu dzisiaj wiemy, że w 2020 roku będzie nam zdecydowanie łatwiej znajdować kolejne połączenia z branżą fashion.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
3 najciekawsze akcje w 2019 roku
Pozwolę sobie podzielić je na trzy obszary, którymi zajmujemy się jako Grupa Domodi, czyli fashion, home&decor oraz działania z zakresu b2b.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- domodi.pl: tutaj w minionym roku działo się bez wątpienia najwięcej. Obok całościowego rebrandingu, najciekawszy wydaje się być projekt związany z naszą obecnością w mediach masowych – czyli TV. To pierwsze tego typu działanie w Grupie Domodi. Zdecydowaliśmy się na realizację zdecydowanej większości elementów kampanii in house – tym sposobem np. nie korzystaliśmy z pomocy domów mediowych, co dla wielu osób jest zaskakujące. Dlaczego? Zależało nam, aby zdobyć doświadczenie, realizując samodzielnie każdy element procesu, dzięki temu w kolejnych kampaniach będziemy wiedzieć, jak to wygląda od tzw. kuchni oraz da nam to możliwość bycia merytorycznym partnerem dla podmiotów zewnętrznych. Dodatkowo wypracowaliśmy swój zindywidualizowany model mierzenia efektywności działań TV – jedno działanie, a tyle pozytywnych wniosków i lekcji!
- homebok.pl: tutaj nasza rozponawalność pozostaje na bardzo wysokim poziomie, dlatego celem na ten rok było przygotowanie nowego, wartościowego contentu dla userów. Tak powstał projekt webinarów realizowany od kwietnia 2019 roku, który z pewnością będziemy kontynuować w 2020.
- Grupa Domodi, czyli działania skierowane do sektora b2b: skupiając w sobie największe w Polsce e-commerce i współpracując z ponad 1000 podmiotów, czujemy się odpowiedzialni za edukację małych i średnich firm działających online. Tym samym, w 2019 roku opracowaliśmy szereg narzędzi i materiałów, których celem było dzielenie się wiedzą z obszaru e-commerce. Między innymi – światło dzienne ujrzał nasz firmowy blog, w którym eksperci Grupy dzielą się wiedzą z zakresu: seo, podstaw konwersji, działań w mediach społecznościowych itd.
Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami
Myślę, że możemy tutaj wskazać wspomniane wyżej webinary Homebook – początkowo myśleliśmy, że długie, edukacyjne formy, przekazujące dużą dawkę wiedzy to coś, czego oczekują użytkownicy, którzy właśnie remontują lub urządzają mieszkanie. Nic bardziej mylnego. Nawet w przypadku remontu potrzebujemy wiedzy w pigułce i najlepiej sprawdzają się krótkie i dynamiczne formy wideo typu 5 sposobów na….
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku
Staramy się działać omnichannelowo i być obecni wszędzie tam, gdzie nasi użytkownicy. Jednak kanały komunikacji, które otrzymały zwiększony finansowy backup w 2019 roku, a tym samym mogły być wykorzystane bardziej efektywnie, to TV, billboardy, influencer marketing i oczywiście towarzyszące nam przez cały czas działania digitalowe.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku
Rok 2019 był dla nas okresem wzmożonych testów: narzędzi, pomysłów i rozwiązań. Wszystko po to, aby dzisiaj było nam łatwiej zadecydować, które media i jakie działania reklamowe są dla naszej marki najlepsze. Bez wątpienia jest to TV – ten kanał na dużo większą skalę będziemy eksploatować w 2020 roku.
Drugim obszarem, który sprawdził się i będzie kontynuowany wraz z nową strategią jest influencer marketing. Mamy natomiast w planach również kilka akcji niestandardowych, których celem będzie przede wszystkim wzmocnienie naszego wizerunku w świadomości użytkowników, jednak o tym porozmawiamy już w 2020 roku.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Z moich obserwacji wynika, że 2020 będzie rokiem działań wizerunkowych. Wiele marek może nas zaskoczyć. Kilka ważnych narzędzi i trendów, które warto mieć na oku:
- Podcasty – to już się zaczęło, a 2020 rok będzie ciekawą kontynuacją. Obserwujemy rozwój podcasterów jako influencerów – to zupełnie nowa gałąź komunikacji.
- Emotional marketing – marki poszukują nowych możliwości pokazania w niecodzienny sposób emocji związanych z brandem. Coraz częściej korzystają z takich opcji jak zapach, dźwięk czy światło. Ciekawym case’m jest Veclaim, marka najpopularniejszej polskiej influencerki Jessicy Mercedes, która między innymi ma swoje dedykowane playlisty na Spotify.
- Virtual influencer marketing – roboty, sztuczna inteligencja, a teraz jeszcze wirtualni influencerzy, którzy zdobywają fanów na całym świecie, a coraz więcej marek chce im płacić za lokowanie produktów. Trend ten obserwowaliśmy już w tym roku, 2020 będzie tylko jego kontynuacją. Marki zaczynają również tworzyć swoich wirtualnych twórców – bo po co płacić skoro można mieć taką osobę po stronie swojego brandu. Czy to się sprawdzi? Zobaczmy.
Budżet na działania digitalowe
Z roku na rok budżet jaki przeznaczamy na marketing – zarówno ten związany z performancem, jak i marketingiem wizerunkowym – jest coraz większy. To naturalna kolej rzeczy, w momencie kiedy firma się rozrasta. Dodatkowo, oczekuje tego od nas rynek – jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za swój podmiot, ale także biznes naszych partnerów. Inwestycja w marketing jest równoznaczna z lepszymi wynikami sklepów, z którymi pracujemy.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Już od kilku lat możemy obserwować zmiany w branży marketingowej, która dzisiaj jest niezwykle konkurencyjna. Marki, agencje prześcigają się w kreatywnych pomysłach i inwestują coraz większe budżety. Na rynku spory obszar zagospodarowały również lokalne brandy, które nie mają tak dużych budżetów, a jednak ich marketing często wygrywa z niejedną firmą – dzieje się tak na skutek dobrze zaprojektowanej komunikacji, skrojonej na miarę grupy docelowej i aktualnych potrzeb dzisiejszej społeczności.
3 najważniejsze cele i plany na 2020 rok
- Wzmacnianie pozycji w obszarze e-commerce fashion dla domodi.pl,
- Kolejne zmiany produktowe dyktowane potrzebami userów, między innymi nowe look&feel w przypadku platformy Homebook.pl,
- Wprowadzenie i rozwój nowych kategorii produktowych na domodi.pl.
O rozmówczyni:
Martyna Głowińska, marketing i PR manager w Grupie Domodi
Marketing i PR Manager w Grupie Domodi. Odpowiada za strategie wizerunkowe platformy Domodi, Allani oraz Homebook. Od blisko dekady związana z marketingiem i public relations, przede wszystkim, w branży fashion, beauty oraz home decor. W swojej pracy poszukuje rozwiązań, które jednocześnie pozwalają osiągać cele biznesowe, jak i odpowiadać na realne potrzeby użytkowników.