Marki na przełomie 2019/2020: JYSK

Marki na przełomie 2019/2020: JYSK
Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2019 roku marka JYSK? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2020 roku?
O autorze
6 min czytania 2020-01-15

Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >

O roku 2019 dla marki JYSK opowiadają Aleksandra Chalimoniuk, dyrektor PR i komunikacji i Joanna Kalinowska, dyrektor marketingu i sprzedaży, JYSK Polska. 

Największy sukces dla marki JYSK w 2019 roku

J.K.: Rok 2019 zaliczamy do bardzo udanych. Polacy lubią sklepy JYSK i oferowane przez nas produkty. O prawie 9% wzrosła nam sprzedaż w stosunku do roku ubiegłego. Dużym sukcesem okazała inwestycja w sklep internetowy i nowa usługa „kup przez internet, odbierz w sklepie”. W przypadku naszej branży i sprzedaży internetowej dużych gabarytowo oraz ciężkich towarów koszty transportu mogą stanowić dla klientów pewną barierę zakupową. Dlatego od tego roku klienci naszego sklepu internetowego mogą skorzystać z darmowej  dostawy do najbliższego sklepu stacjonarnego przy zakupach online powyżej 200 zł. Biorąc pod uwagę fakt, że ponad 40% naszego asortymentu mebli i materaców dostępna jest tylko w sprzedaży internetowej, jestem przekonana (pokazują to również wyniki sprzedaży po pierwszych miesiącach od wprowadzenia usługi), że będzie to duża zachęta dla klientów do zrobienia zakupów online.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Sprzedaż online w mijającym roku wzrosła o 30% i spodziewamy się dalszych wzrostów. Otworzyliśmy 12 nowych sklepów, a kolejnych kilkadziesiąt odświeżyliśmy i zmieniliśmy w taki sposób, żeby były jeszcze bardziej atrakcyjne i inspirujące dla naszych klientów. Już 1/5 sklepów JYSK to sklepy w tak zwanym koncepcie 3.0 – jasne nowoczesne, przestrzenne z wieloma propozycjami i inspiracjami. 

A.CH.: Za nasz sukces uważamy także ogromne zmiany w produkcji oraz ofercie. Sprzedajemy coraz więcej produktów przyjaznych środowisku, wprowadziliśmy linię produktów z organicznej bawełny – Scandinavian Sense, inwestujemy w rozwiązania służące środowisku naturalnemu. W tak dużej firmie jak JYSK, operującej w ponad 50 krajach na świecie, wprowadzenie nowych rozwiązań to wielkie wyzwanie. Z satysfakcją mogę stwierdzić, że nam się to udaje. Wycofaliśmy z naszego asortymentu wszystkie jednorazowe produkty wykonane z plastiku i pracujemy nad dalszą redukcją jego użycia, na przykład poprzez wykorzystywanie plastiku pozyskanego z recyklingu. Planujemy wprowadzić więcej produktów z odzyskanych materiałów, także plastiku wydobywanego z oceanu. Minimalizujemy zużycie energii i emisję dwutlenku węgla, zaczynając od pracy naszego centrum dystrybucji, a na wyborze środków czystości do naszych sklepów kończąc.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Na przykład, wszystkie centra dystrybucji i większość sklepów wyposażone są w oświetlenia LED. Dodatkowo, w Centrach Dystrybucji wdrażamy kilka innych inicjatyw, które mają na celu optymalizację zużycia energii. Koncentrujemy się też na wydajności i zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla podczas transportu naszych produktów. Do pakowania używamy specjalnych maszyn, które precyzyjnie docinają kartonowe opakowania dla wszystkich zamówień online. Dzięki temu opakowania przewożone są w sposób efektywny, a na drogę wyjeżdża mniej ciężarówek.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najtrudniejsze wyzwanie dla marki JYSK w 2019 roku

J.K.: Jednym z najtrudniejszych wyzwań dla całej chyba branży retail było wprowadzenie w 2019 roku kolejnych kilkunastu wolnych od handlu niedziel. W JYSK staraliśmy się tak pozmieniać i poukładać plany sprzedażowo-marketingowe, żeby to ograniczenie dotknęło nas w jak najmniejszym stopniu. Wykorzystaliśmy wiedzę i doświadczenie, które zgromadziliśmy w pierwszym roku wprowadzenia zakazu handlu w niedziele. Z drugiej strony w efekcie zmian ustawowych zmieniają się i kształtują nowe zwyczaje zakupowe naszych klientów i to jest dla nas nowa bezcenna lekcja.

3 najciekawsze akcje w 2019 roku

J.K.: Każdego roku oprócz akcji cyklicznych, które powtarzamy, bo nasi klienci je bardzo polubili, przygotowujemy nowe pomysły marketingowe.

W mijającym roku staraliśmy się zwrócić jeszcze większą uwagę na nowości asortymentowe oraz pomysły na ich aranżację. W naszym asortymencie jest coraz więcej artykułów, które są odpowiedzią na aktualnie obowiązujące trendy. Kilka razy w roku zmieniamy kolekcje, a asortyment kupujemy i prezentujemy w taki sposób, żeby można go było łączyć i w domu inspirować się sklepowymi aranżacjami. Oczywiście zawsze kluczowym aspektem każdej akcji marketingowej jest świetna oferta. Tak więc oprócz tego, że artykuły są modne i „hygge”, dbamy o to, żeby były w bardzo atrakcyjnych cenach.

Chciałabym również zwrócić uwagę na akcję „Przynieś własną torbę, a otrzymasz 15% rabatu, na wszystko, co w niej zmieścisz”. Jest to nowa odsłona akcji, polegającej na przyznawaniu rabatu na wszystkie produkty, które zmieszczą się w torbie. Jednocześnie jest to pomysł naszego kolegi z dział sprzedaży i marketingu JYSK Polska. 

Staramy się w naszych działaniach zwracać uwagę na aspekty związane z ochroną środowiska i zachęcać klientów do bardziej świadomych zakupów, np. poprzez zabieranie ze sobą na zakupy własnej torby. Dodatkową motywacją do tego, żeby pamiętać o zabraniu własnej torby jest rabat, który oferujemy. Jednocześnie ograniczamy zużycie plastikowych siatek i toreb.  

W tym roku kilka razy przygotowywaliśmy ofertę dla tak zwanych powracających klientów. Przy zakupach rozdawaliśmy kupony rabatowe, które klient mógł wykorzystać przy kolejnych zakupach w sklepach naszej sieci. Ponieważ wielu klientów wracało do nas i korzystało z dodatkowego rabatu z kuponu, uznaliśmy, że to dobry sposób na nagradzanie lojalnych klientów.

A.CH.: Mamy za sobą także kilka akcji angażujących Pracowników. Nasz flagowy projekt Employer Brandingowy, JYSKvlog zdobył w 2019 roku 3 branżowe nagrody – „Siła Przyciągania” w kategorii „out of the box” ( Puls Biznesu ), EB Stars w kategorii najlepsze wideo wizerunkowo-rekrutacyjne ( EB Institute ), EB Kreator – wyróżnienie w kategorii kampania w social media (Golden Line ). Projekt też został doceniony wewnętrznie i otrzymał pierwszą nagrodę wśród wszystkich krajów JYSK, a nasi koledzy zaczynają nagrywać swoje vlogi. 

Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami

J.K.: W tym roku po raz siódmy przeprowadzaliśmy akcję Black Friday. Po raz kolejny wyniki akcji przekroczyły nasze najśmielsze oczekiwania mimo, że poprzeczkę ustawiliśmy w tym roku bardzo wysoko. Dodatkowo, ale nietypowo, akcję rozpoczęliśmy już w środę, co okazało się trafną decyzją. Myślę, że sukces tej akcji w JYSK polega na tym, że oferujemy wyjątkowo dużo produktów (ponad 2 tysiące art.) z wyjątkowo wysokim rabatem. W naszym przypadku na pewno nie są to „fejkowe” ceny i rabaty, o których w tym roku wyjątkowo mocno słychać było w mediach. Z całą odpowiedzialnością mogę potwierdzić, że w JYSK z okazji Black Friday mamy najlepsze ceny i oferty w całym roku. Do tego wydarzenia organizacja przygotowuje się co najmniej klika miesięcy, planując zakupy, działania operacyjne i marketingowe.

A.CH.: Black Friday to nie tylko efekt sprzedażowy, ale z ciekawością obserwujemy zaangażowanie pracowników, którzy dosłownie bawią się sprzedażą. Zakładają czarne koszulki i malują twarz czarną farbą. Dzięki temu stwarzają w naszych sklepach niepowtarzalny klimat. 

W dobie walki z konsumpcjonizmem także przy okazji Black Friday przypominany, że nawet jeśli ktoś zrobi zakupy „na wyrost” pod wpływem chwili, towar można zwrócić bezterminowo i bez paragonu. 

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku

J.K.: Gazetki promocyjne, reklama telewizyjna i marketing internetowy to główne kanały naszej komunikacji marketingowej. Jeśli miałabym wskazać trend, to sukcesywnie wzrasta udział i znaczenie kanałów digitalowych.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku

J.K.: W zakresie marketingu internetowego inwestujemy w wiele różnych kanałów i formatów, modyfikując proporcje wydatków w zależności od celów i priorytetów, które sobie stawiamy. Pozycjonowanie, content marketing, e-mail marketing, social media, blog, YouTube, wszystkie te kanały stanowią element zintegrowanej strategii sprzedaży i komunikacji w internecie.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe 

J.K.: W tym roku wdrożyliśmy nową strategię „Seamless and Closer to the Customer”. Zakłada ona możliwość płynnego poruszania się klienta między różnymi kanałami sprzedaży w dowolnym czasie i w sposób wygodny i dogodny dla klienta. Dążymy do tego, żeby zapewnić klientom pozytywne doświadczenia zakupowe oraz aby kontakt z naszą marką na różnych etapach „zakupowej podróży” przebiegał bez przeszkód.

A.CH.: Seamless czyli bezszwowy. To słowo doskonale obrazuje dokąd zmierzamy. Klient dzisiaj chce mieć poczucie lekkości w robieniu zakupów, naszym celem jest mu to umożliwić. Dotyczy to całej naszej strategii, natomiast w marketingu wciąż ważna będzie współpraca z influencerami, chociaż patrząc na to, jak dynamicznie zmienia się ten segment, musimy być elastyczni. Na pewno w komunikacji nadal ważny będzie content wideo. Dużą niezagospodarowaną jeszcze częścią są z pewnością podcasty, które zdobywają coraz większą popularność także w Polsce. Bardzo ciekawi mnie jak ten trend wykorzystają marki. My w JYSK na pewno będziemy kontynuować #JYSKvlog – mamy już w zanadrzu kilka ciekawych propozycji na prezentacje firmy i pracowników.  

Budżet na działania digitalowe

J.K.: Sukcesywnie, ale i dynamicznie wzrasta udział wydatków na marketing internetowy. Nasze decyzje na kolejny rok uzależniamy zawsze od postępów i efektów aktywności bieżących. Ponieważ wzrost wydatków na marketing internetowy przekłada się na znaczący wzrost sprzedaży internetowej, a klienci sklepów stacjonarnych pytani w ankiecie zdecydowanie wskazują na to, że reklamy w Internecie motywują ich do zakupów w JYSK, będziemy istotną część budżetu inwestować w działania digitalowe.

A.CH.: W JYSK mamy naszych stałych wiernych klientów, ale zależy nam także na poszerzaniu grupy docelowej. Już 96 % młodych konsumentów używa internetu codziennie, więc chcemy, by mieli z nami kontakt w tych kanałach, gdzie się komunikują.

3 najważniejsze cele i plany na 2020 rok

J.K.: W roku 2020 będziemy obchodzić okrągły 20. jubileusz obecności marki JYSK na polskim rynku.  Pierwszy w Polsce sklep JYSK otworzyliśmy w roku 2000 w Gdańsku. Z tej okazji dla wszystkich klientów będziemy przygotowywać mnóstwo wyjątkowych ofert i niespodzianek. Z pewnością będzie to okazja do podziękowania zarówno naszym klientom jak i pracownikom podczas wielu specjalnych wydarzeń.

W 2020 roku będziemy również ze zdwojoną siłą kontynuować nową strategię polegającą na dystrybucji gazetek promocyjnych tylko w Internecie. Planujemy zrezygnować z druku i dystrybucji do skrzynek pocztowych kilku gazetek promocyjnych, skupiając się jednocześnie na promocji tychże gazetek oraz ofert online oraz w TV. Takie działanie jest spójne z trendami dotyczącymi konsumpcji mediów na polskim rynku oraz z coraz większym wyzwaniem, jakim jest dystrybucja bezadresowa.

A.CH.: Bardzo dużo zmian czeka nas także w obszarze CSR-u, pracujemy cały czas nad rozwiązaniami, które pozwalają wpływać pozytywnie na środowisko, m.in. nowe, ekologiczne opakowania, produkty z recyklingu. Będziemy na bieżąco informować o wprowadzanych zmianach.