Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2019 dla marki JYSK opowiadają Aleksandra Chalimoniuk, dyrektor PR i komunikacji i Joanna Kalinowska, dyrektor marketingu i sprzedaży, JYSK Polska.
Największy sukces dla marki JYSK w 2019 roku
J.K.: Rok 2019 zaliczamy do bardzo udanych. Polacy lubią sklepy JYSK i oferowane przez nas produkty. O prawie 9% wzrosła nam sprzedaż w stosunku do roku ubiegłego. Dużym sukcesem okazała inwestycja w sklep internetowy i nowa usługa „kup przez internet, odbierz w sklepie”. W przypadku naszej branży i sprzedaży internetowej dużych gabarytowo oraz ciężkich towarów koszty transportu mogą stanowić dla klientów pewną barierę zakupową. Dlatego od tego roku klienci naszego sklepu internetowego mogą skorzystać z darmowej dostawy do najbliższego sklepu stacjonarnego przy zakupach online powyżej 200 zł. Biorąc pod uwagę fakt, że ponad 40% naszego asortymentu mebli i materaców dostępna jest tylko w sprzedaży internetowej, jestem przekonana (pokazują to również wyniki sprzedaży po pierwszych miesiącach od wprowadzenia usługi), że będzie to duża zachęta dla klientów do zrobienia zakupów online.
Sprzedaż online w mijającym roku wzrosła o 30% i spodziewamy się dalszych wzrostów. Otworzyliśmy 12 nowych sklepów, a kolejnych kilkadziesiąt odświeżyliśmy i zmieniliśmy w taki sposób, żeby były jeszcze bardziej atrakcyjne i inspirujące dla naszych klientów. Już 1/5 sklepów JYSK to sklepy w tak zwanym koncepcie 3.0 – jasne nowoczesne, przestrzenne z wieloma propozycjami i inspiracjami.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
A.CH.: Za nasz sukces uważamy także ogromne zmiany w produkcji oraz ofercie. Sprzedajemy coraz więcej produktów przyjaznych środowisku, wprowadziliśmy linię produktów z organicznej bawełny – Scandinavian Sense, inwestujemy w rozwiązania służące środowisku naturalnemu. W tak dużej firmie jak JYSK, operującej w ponad 50 krajach na świecie, wprowadzenie nowych rozwiązań to wielkie wyzwanie. Z satysfakcją mogę stwierdzić, że nam się to udaje. Wycofaliśmy z naszego asortymentu wszystkie jednorazowe produkty wykonane z plastiku i pracujemy nad dalszą redukcją jego użycia, na przykład poprzez wykorzystywanie plastiku pozyskanego z recyklingu. Planujemy wprowadzić więcej produktów z odzyskanych materiałów, także plastiku wydobywanego z oceanu. Minimalizujemy zużycie energii i emisję dwutlenku węgla, zaczynając od pracy naszego centrum dystrybucji, a na wyborze środków czystości do naszych sklepów kończąc.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na przykład, wszystkie centra dystrybucji i większość sklepów wyposażone są w oświetlenia LED. Dodatkowo, w Centrach Dystrybucji wdrażamy kilka innych inicjatyw, które mają na celu optymalizację zużycia energii. Koncentrujemy się też na wydajności i zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla podczas transportu naszych produktów. Do pakowania używamy specjalnych maszyn, które precyzyjnie docinają kartonowe opakowania dla wszystkich zamówień online. Dzięki temu opakowania przewożone są w sposób efektywny, a na drogę wyjeżdża mniej ciężarówek.
Najtrudniejsze wyzwanie dla marki JYSK w 2019 roku
J.K.: Jednym z najtrudniejszych wyzwań dla całej chyba branży retail było wprowadzenie w 2019 roku kolejnych kilkunastu wolnych od handlu niedziel. W JYSK staraliśmy się tak pozmieniać i poukładać plany sprzedażowo-marketingowe, żeby to ograniczenie dotknęło nas w jak najmniejszym stopniu. Wykorzystaliśmy wiedzę i doświadczenie, które zgromadziliśmy w pierwszym roku wprowadzenia zakazu handlu w niedziele. Z drugiej strony w efekcie zmian ustawowych zmieniają się i kształtują nowe zwyczaje zakupowe naszych klientów i to jest dla nas nowa bezcenna lekcja.
3 najciekawsze akcje w 2019 roku
J.K.: Każdego roku oprócz akcji cyklicznych, które powtarzamy, bo nasi klienci je bardzo polubili, przygotowujemy nowe pomysły marketingowe.
W mijającym roku staraliśmy się zwrócić jeszcze większą uwagę na nowości asortymentowe oraz pomysły na ich aranżację. W naszym asortymencie jest coraz więcej artykułów, które są odpowiedzią na aktualnie obowiązujące trendy. Kilka razy w roku zmieniamy kolekcje, a asortyment kupujemy i prezentujemy w taki sposób, żeby można go było łączyć i w domu inspirować się sklepowymi aranżacjami. Oczywiście zawsze kluczowym aspektem każdej akcji marketingowej jest świetna oferta. Tak więc oprócz tego, że artykuły są modne i „hygge”, dbamy o to, żeby były w bardzo atrakcyjnych cenach.
Chciałabym również zwrócić uwagę na akcję „Przynieś własną torbę, a otrzymasz 15% rabatu, na wszystko, co w niej zmieścisz”. Jest to nowa odsłona akcji, polegającej na przyznawaniu rabatu na wszystkie produkty, które zmieszczą się w torbie. Jednocześnie jest to pomysł naszego kolegi z dział sprzedaży i marketingu JYSK Polska.
Staramy się w naszych działaniach zwracać uwagę na aspekty związane z ochroną środowiska i zachęcać klientów do bardziej świadomych zakupów, np. poprzez zabieranie ze sobą na zakupy własnej torby. Dodatkową motywacją do tego, żeby pamiętać o zabraniu własnej torby jest rabat, który oferujemy. Jednocześnie ograniczamy zużycie plastikowych siatek i toreb.
W tym roku kilka razy przygotowywaliśmy ofertę dla tak zwanych powracających klientów. Przy zakupach rozdawaliśmy kupony rabatowe, które klient mógł wykorzystać przy kolejnych zakupach w sklepach naszej sieci. Ponieważ wielu klientów wracało do nas i korzystało z dodatkowego rabatu z kuponu, uznaliśmy, że to dobry sposób na nagradzanie lojalnych klientów.
A.CH.: Mamy za sobą także kilka akcji angażujących Pracowników. Nasz flagowy projekt Employer Brandingowy, JYSKvlog zdobył w 2019 roku 3 branżowe nagrody – „Siła Przyciągania” w kategorii „out of the box” ( Puls Biznesu ), EB Stars w kategorii najlepsze wideo wizerunkowo-rekrutacyjne ( EB Institute ), EB Kreator – wyróżnienie w kategorii kampania w social media (Golden Line ). Projekt też został doceniony wewnętrznie i otrzymał pierwszą nagrodę wśród wszystkich krajów JYSK, a nasi koledzy zaczynają nagrywać swoje vlogi.
Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami
J.K.: W tym roku po raz siódmy przeprowadzaliśmy akcję Black Friday. Po raz kolejny wyniki akcji przekroczyły nasze najśmielsze oczekiwania mimo, że poprzeczkę ustawiliśmy w tym roku bardzo wysoko. Dodatkowo, ale nietypowo, akcję rozpoczęliśmy już w środę, co okazało się trafną decyzją. Myślę, że sukces tej akcji w JYSK polega na tym, że oferujemy wyjątkowo dużo produktów (ponad 2 tysiące art.) z wyjątkowo wysokim rabatem. W naszym przypadku na pewno nie są to „fejkowe” ceny i rabaty, o których w tym roku wyjątkowo mocno słychać było w mediach. Z całą odpowiedzialnością mogę potwierdzić, że w JYSK z okazji Black Friday mamy najlepsze ceny i oferty w całym roku. Do tego wydarzenia organizacja przygotowuje się co najmniej klika miesięcy, planując zakupy, działania operacyjne i marketingowe.
A.CH.: Black Friday to nie tylko efekt sprzedażowy, ale z ciekawością obserwujemy zaangażowanie pracowników, którzy dosłownie bawią się sprzedażą. Zakładają czarne koszulki i malują twarz czarną farbą. Dzięki temu stwarzają w naszych sklepach niepowtarzalny klimat.
W dobie walki z konsumpcjonizmem także przy okazji Black Friday przypominany, że nawet jeśli ktoś zrobi zakupy „na wyrost” pod wpływem chwili, towar można zwrócić bezterminowo i bez paragonu.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku
J.K.: Gazetki promocyjne, reklama telewizyjna i marketing internetowy to główne kanały naszej komunikacji marketingowej. Jeśli miałabym wskazać trend, to sukcesywnie wzrasta udział i znaczenie kanałów digitalowych.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku
J.K.: W zakresie marketingu internetowego inwestujemy w wiele różnych kanałów i formatów, modyfikując proporcje wydatków w zależności od celów i priorytetów, które sobie stawiamy. Pozycjonowanie, content marketing, e-mail marketing, social media, blog, YouTube, wszystkie te kanały stanowią element zintegrowanej strategii sprzedaży i komunikacji w internecie.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
J.K.: W tym roku wdrożyliśmy nową strategię „Seamless and Closer to the Customer”. Zakłada ona możliwość płynnego poruszania się klienta między różnymi kanałami sprzedaży w dowolnym czasie i w sposób wygodny i dogodny dla klienta. Dążymy do tego, żeby zapewnić klientom pozytywne doświadczenia zakupowe oraz aby kontakt z naszą marką na różnych etapach „zakupowej podróży” przebiegał bez przeszkód.
A.CH.: Seamless czyli bezszwowy. To słowo doskonale obrazuje dokąd zmierzamy. Klient dzisiaj chce mieć poczucie lekkości w robieniu zakupów, naszym celem jest mu to umożliwić. Dotyczy to całej naszej strategii, natomiast w marketingu wciąż ważna będzie współpraca z influencerami, chociaż patrząc na to, jak dynamicznie zmienia się ten segment, musimy być elastyczni. Na pewno w komunikacji nadal ważny będzie content wideo. Dużą niezagospodarowaną jeszcze częścią są z pewnością podcasty, które zdobywają coraz większą popularność także w Polsce. Bardzo ciekawi mnie jak ten trend wykorzystają marki. My w JYSK na pewno będziemy kontynuować #JYSKvlog – mamy już w zanadrzu kilka ciekawych propozycji na prezentacje firmy i pracowników.
Budżet na działania digitalowe
J.K.: Sukcesywnie, ale i dynamicznie wzrasta udział wydatków na marketing internetowy. Nasze decyzje na kolejny rok uzależniamy zawsze od postępów i efektów aktywności bieżących. Ponieważ wzrost wydatków na marketing internetowy przekłada się na znaczący wzrost sprzedaży internetowej, a klienci sklepów stacjonarnych pytani w ankiecie zdecydowanie wskazują na to, że reklamy w Internecie motywują ich do zakupów w JYSK, będziemy istotną część budżetu inwestować w działania digitalowe.
A.CH.: W JYSK mamy naszych stałych wiernych klientów, ale zależy nam także na poszerzaniu grupy docelowej. Już 96 % młodych konsumentów używa internetu codziennie, więc chcemy, by mieli z nami kontakt w tych kanałach, gdzie się komunikują.
3 najważniejsze cele i plany na 2020 rok
J.K.: W roku 2020 będziemy obchodzić okrągły 20. jubileusz obecności marki JYSK na polskim rynku. Pierwszy w Polsce sklep JYSK otworzyliśmy w roku 2000 w Gdańsku. Z tej okazji dla wszystkich klientów będziemy przygotowywać mnóstwo wyjątkowych ofert i niespodzianek. Z pewnością będzie to okazja do podziękowania zarówno naszym klientom jak i pracownikom podczas wielu specjalnych wydarzeń.
W 2020 roku będziemy również ze zdwojoną siłą kontynuować nową strategię polegającą na dystrybucji gazetek promocyjnych tylko w Internecie. Planujemy zrezygnować z druku i dystrybucji do skrzynek pocztowych kilku gazetek promocyjnych, skupiając się jednocześnie na promocji tychże gazetek oraz ofert online oraz w TV. Takie działanie jest spójne z trendami dotyczącymi konsumpcji mediów na polskim rynku oraz z coraz większym wyzwaniem, jakim jest dystrybucja bezadresowa.
A.CH.: Bardzo dużo zmian czeka nas także w obszarze CSR-u, pracujemy cały czas nad rozwiązaniami, które pozwalają wpływać pozytywnie na środowisko, m.in. nowe, ekologiczne opakowania, produkty z recyklingu. Będziemy na bieżąco informować o wprowadzanych zmianach.