Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2019 dla marki Lenovo opowiadają Angelika Jeżewska, senior marketing specialist & brand expert Lenovo Polska oraz Andrzej Sowiński, dyrektor generalny Lenovo Polska.
Największy sukces dla marki Lenovo w 2019 roku
Andrzej Sowiński: Niewątpliwie największym sukcesem Lenovo w 2019 roku jest nasza pozycja lidera na rynku komputerów osobistych. Warunki były i są mało sprzyjające, dlatego też zadanie to nie było łatwe. Silna i zrównoważona pozycja w poszczególnych segmentach rynku – consumer, SMB, enterprise, lecz także na rynku tabletów cieszy nas szczególnie, gdyż konkurencja w tych segmentach jest dość silna. Rozpoznawalność marki Lenovo oraz poszczególnych subbrandów takich jak ThinkPad czy Yoga rośnie z każdym badaniem, jakie przeprowadzamy wśród respondentów. Co roku do naszej oferty staramy się wprowadzać coraz to nowsze produkty, spełniające oczekiwania naszych klientów. W tym roku zaprezentowaliśmy nasz najnowszy laptop: ThinkBook będący połączeniem konsumenckiego designu z legendarną wytrzymałością i niezawodnością urządzeń spod znaku THINK.
Jednocześnie kolejnym sukcesem są także wzrosty jakie obserwujemy w segmencie smartfonów. Nasze produkty Motorola zwłaszcza z rodziny Motorola One (Zoom, Vision, Action, Macro) oraz Moto G zyskują coraz większą popularność wśród konsumentów, a tym samym zapewniają nam coraz większe udziały rynkowe. Rok 2019 to także rok przełomowych premier m.in. w ostatnim kwartale zaprezentowaliśmy nasz pierwszy smartfon z czterema aparatami (Motorola One Zoom) oraz powrót prawdziwej legendy rynku mobilnego – Motorola Razr. To pierwszy w historii smartfon z klapką i elastycznym wyświetlaczem. Produkt ten wnosi do branży telefonów nowy styl i jakość wykonania. Urządzenie będzie dostępne na polskim rynku już w styczniu 2020 roku, u operatora Orange, który w chwili obecnej jako jedyny oferuje usługę e-sim, którą zastosowano w tym modelu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Najtrudniejsze wyzwanie dla marki Lenovo w 2019 roku
A.S.: Poważnym wyzwaniem wewnętrznym, z perspektywy wiodącego dostawcy komputerów na polskim rynku, było dla nas właściwe zarządzanie procesem przenikania się segmentów rynkowych. Coraz częściej spotykamy się bowiem z sytuacją, w której duży klient z segmentu enterprise, organizując przetarg na zakup sprzętu komputerowego, oprócz przeważającej liczby urządzeń biznesowych dedykowanych do tego rynku, ma zapotrzebowanie na urządzenia konsumenckie, które muszą wejść w skład przygotowywanej oferty. Z drugiej strony coraz więcej indywidualnych konsumentów decyduje się na zakup ThinkPada, który z założenia dedykowany jest sektorowi biznesowemu. Zatem nasza wewnętrzna struktura i procesy są więc nieustająco weryfikowane przez aktualne zapotrzebowanie rynku. Musimy elastycznie odpowiadać na te potrzeby i zapewnić dostępność produktów w kanałach, które z pozoru nie są przeznaczone do ich sprzedaży czy zakupu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Drugim, niemniej istotnym wyzwaniem, była konieczność przekonania naszych partnerów handlowych do większej automatyzacji procesów w zakresie naszej współpracy. Wzrost biznesu powoduje konieczność usprawnienia procesów, szczególnie biorąc pod uwagę nasz niezbyt liczny zespół handlowy. Automatyzacja w zakresie rejestracji projektów czy przyznawania cen specjalnych, realizacji projektów czy ich rozliczeń, w czasach gdy szybkość reakcji jest ważnym czynnikiem, wydaje się być kluczowa. Wprowadziliśmy nowe narzędzia dla partnerów biznesowych takie jak TPM, LPB czy TIPS. Wyzwaniem była ich implementacja i edukacja partnerów i przekonanie ich, aby z tej automatyzacji skorzystali. Dzięki wprowadzeniu tych narzędzi ilość zrealizowanych za ich pośrednictwem projektów w drugim kwartale roku finansowego wyniosła 65% wszystkich projektów. Oczywiście cały czas rozwijamy narzędzia i dążymy do tego, aby ilość rejestracji z użyciem narzędzi do automatyzacji doszła do ok 80%.
3 najważniejsze cele i plany na 2020 rok
A.S.: Oczywiście naszym celem jest utrzymanie pozycji lidera oraz zwiększanie udziałów rynkowych we wszystkich segmentach rynku, lecz jest nim także wdrażanie nowatorskich technologii, które ułatwią ludziom zarówno pracę, jak i codzienne życie. Trudno wyobrazić sobie teraz życie bez głosowego wybierania w samochodzie, korzystania ze wskazówek mapy czy rozmowy z Google Asystentem. Część technologii już mamy, a przed nami kolejne nowości, niestety nie o wszystkich możemy jeszcze mówić, ale będzie ich sporo w nadchodzącym roku. Z pewnością będziemy szli także w kierunku jeszcze większego wsparcia dla rozwiązań VR/AR oraz implementacji IoT czy wykorzystania AI. Jednocześnie rozumiemy też potrzebę dbania o zasoby środowiska naturalnego i tu warto wspomnieć o ogłoszonym niedawno na corocznym szczycie innowacyjności Lenovo Tech World w Pekinie partnerstwie Lenovo ze Schneider Electric. Prezes Lenovo Yuanqing Yang oraz szef Schneidera, Jean-Pascal Tricoire zapowiedzieli, że w ramach partnerstwa strategicznego powstanie wzorzec rozwiązania do inteligentnej produkcji jednostkowej i hybrydowej. Obie firmy będą koncentrować się na algorytmach sztucznej inteligencji i big data, ponieważ wiążą się one ze wszystkimi aspektami zarządzania efektywnością, konserwacji i jakości produkcji oraz innymi zastosowaniami przemysłowymi, które mają wpływ na ekologię. Poza dużymi akcjami, pracownicy Lenovo często aktywnie angażują się w akcje charytatywne mające na celu pomoc lokalnym społecznościom.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku
Angelika Jeżewska: Niewątpliwie w ostatnich latach zauważamy zmiany w budowaniu strategii marketingowej w oparciu o nowe kanały komunikacji. Coraz ważniejszą, a niekiedy wręcz już kluczową rolę pełni digital. I nie mówimy tu tylko o mediach społecznościowych, ale o całym ekosystemie opartym o spójny przekaz marki (blog, YouTube, social media, influencerzy, strona www, optymalizacja pod SEO). Firmy przywiązują coraz większą wagę do tworzonych treści na etapie planowania kampanii, z uwzględnieniem kanałów komunikacji danych treści czy tej jej potencjału pod kątem viralowości, czy też możliwości promocyjnych. Mocno rozwija się trend Employee Advocacy i Social Selling, szczególnie gdy na celownik weźmiemy rynek B2B. Odpowiednio skrojone działania, powinny się zazębiać i uzupełniać, aby pokryć w jak największym stopniu obszar obecności naszej grupy docelowej. Oczywiście niezmiernie ważna jest też analityka, która pozwala nam z jednej strony zmierzyć efekty poszczególnych narzędzi, ale i lepiej planować kolejne kampanie.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku
A.J.: Uważnie obserwujemy rynek i rozwijamy nasze kanały digital, z pewnością sami Państwo zauważycie w najbliższej przyszłości na jakie konkretnie się zdecydowaliśmy. Szczegółów nie chcemy jeszcze ujawniać.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
A.J.: Uważam, że trend oparty na wartościowych dla odbiorcy treściach będzie kluczowy. W gąszczu materiałów marketingowych, które zalewają Internet, coraz trudniej znaleźć wartościowe odpowiedzi na pytania, których klienci stawiają coraz więcej i są one coraz bardziej precyzyjne. Musimy być obecni z właściwą treścią, we właściwym miejscu i o właściwej porze, aby dać odpowiedzi na te właśnie pytania.
Budżet na działania digitalowe
A.J.: Rok 2020 dopiero przed nami, z pewnością znaczną część budżetu będziemy przeznaczać na działania digital, jednak pamiętamy o tym, że na koniec dnia ludzie chętniej ufają ludziom i B2C/B2B coraz częściej przedstawia się jako H2H. Nie zapominamy zatem o kontaktach z klientami/partnerami handlowymi, jesteśmy obecni na wielu konferencjach, szkoleniach, seminariach, organizujemy je sami bądź też we współpracy z naszymi partnerami. Staramy się być zawsze blisko ludzi.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
A.J.: Na dynamicznie rosnącym rynku pojawia się coraz więcej marketerów o dużej wiedzy i świadomości. Co za tym idzie spodziewamy się jeszcze ciekawszych pomysłów na akcje marketingowe, a rozwój nowych technologii, w tym tych oferowanych przez Lenovo, z pewnością przysłuży się jeszcze pełniejszym możliwościom analitycznym, ale i kreatywnym – VR/AR, IoT, AI, big data to przyszłość, także marketingu. Myślę, że kondycja jest bardzo dobra, jednak wszyscy musimy uważać, by współczesne możliwości tworzenia i dystrybucji treści nie stały się ważniejsze niż oczekiwania i potrzeby odbiorców.