O tym, jaki dla marek SEAT & CUPRA był rok 2024, opowiada Katarzyna Dziomdziora, PR Managerka brandów.
Więcej podsumowań 2024 roku znajdziesz TUTAJ >>
Zobacz również
Największy sukces marki w 2024 roku
Rok 2024 był dla CUPRA naprawdę wyjątkowy. Formentor został najlepiej sprzedającym się crossoverem w Europie, co jest dla nas ogromnym powodem do dumy. Ważnym wydarzeniem była też premiera modelu Terramar – SUV-a, który wprowadza nowe standardy dzięki zaawansowanej technologii hybrydowej i świetnemu designowi – kiedy przejeżdża obok trudno nie odwrócić głowy. W sumie wprowadziliśmy na rynek aż sześć nowych modeli – w tym dwie wersje nadwozia Leona – co pozwoliło nam zbudować pełne portfolio marki CUPRA.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2024 roku i jak udało się mu sprostać
Na pewno ważnym czynnikiem było pojawienie się na rynku nowych graczy. Coraz liczniejsza konkurencja, kusząca klientów atrakcyjnymi cenami i obszerną ofertą, była jednym z największych wyzwań w 2024 roku. W odpowiedzi przygotowaliśmy fenomenalną ofertę dla SEAT-a – konsekwentnie stawiając na jakość naszych produktów. Z kolei celem dla marki CUPRA było docieranie do coraz szerszych grup konsumentów. Poprzez wyjątkowy design, dynamikę i emocje łączące się z marką chcieliśmy zainteresować naszymi samochodami nie tylko fanów motoryzacji, ale pójść o krok dalej. Dodatkowo rozwijaliśmy nasze kanały komunikacji, by jeszcze lepiej budować więź z konsumentami i skuteczniej odpowiadać na ich potrzeby.
Trzy najciekawsze akcje w 2024 roku
Jedną z najważniejszych akcji 2024 roku była premiera modelu Terramar, która miała miejsce we wrześniu. Dzięki niej, mogliśmy odbyć podróż do tego miejsca, gdzie nasza marka narodziła się 6 lat temu i wspólnie z dziennikarzami doświadczać jazd testowych m.in. po historycznym torze Autodromo Terramar.
Top NM: najchętniej czytane teksty w 2024 r.
Innym wyróżniającym się działaniem były aktywności związane z padlem – dyscypliną, która dynamicznie rozwija się w Europie, idealnie oddając ducha marki CUPRA – determinację, pasję i odwagę w podążaniu własną drogą.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wyróżniłabym też wyposażenie samochodów przeznaczonych do testów w okulary Ray-Ban Meta. Dzięki temu zyskaliśmy nowe, ciekawe formaty video, które przyciągają uwagę.
fot. www.cupraoffical.pl
Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami
Akcje związane z padlem przyniosły efekty, które przerosły nasze oczekiwania. Choć sport ten wciąż jest niszowy, jego popularność systematycznie rośnie, co świetnie współgra z naszą filozofią – wspierania unikalnych, ale perspektywicznych inicjatyw. Chodzi tu przede wszystkim o zaangażowanie w turniej CUPRA Padlowe, w którym udział wzięło 150 gwiazd z różnych światów – od sportu, przez gwiazdy dziennikarstwa czy sceny aktorskiej. Te działania zostały docenione przez branżę, czego dowodem jest wyróżnienie w PR Wings przyznawana przez Stowarzyszenie Agencji Public Relations. Działania związane z tą dyscypliną sportu mamy zamiar kontynuować także w przyszłym roku.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2024 roku
W 2024 roku kluczową rolę w naszych działaniach odgrywały media społecznościowe, z Instagramem i YouTube na czele. Dzięki tym kanałom mogliśmy tworzyć treści angażujące różne grupy odbiorców – od pasjonatów motoryzacji po miłośników designu. Szczególnie YouTube, z jego możliwościami prezentacji produktów w dynamicznej formie, pozwolił nam dotrzeć do szerokiej publiczności. Zależy nam, żeby docierać nie tylko do osób zainteresowanych motoryzacją – ducha marki CUPRA mogą poczuć też fani designu, sztuki, muzyki i wszystkiego, co pozwala na wyrażenie własnej indywidualności.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2025 roku
W 2025 roku planujemy kontynuować dotychczasowe działania w digitalu z jeszcze większym naciskiem na krótkie i dynamiczne formy wideo, które cieszą się ogromną popularnością wśród użytkowników. Zamierzamy tworzyć treści odpowiadające każdemu etapowi procesu zakupowego, od wzbudzenia zainteresowania aż po decyzję o zakupie. Kluczowe będzie, by każde spotkanie z konsumentem dostarczało wartościowych informacji i budowało pozytywne doświadczenie marki. Wierzymy, że możemy to robić również dzięki naszym CUPRA Masterom i contentowi, który oni tworzą. To właśnie oni są najbliżej klientów i wiedzą czego potrzebują – dlatego chętnie promujemy tworzone przez nich treści.
Budżet na działania digitalowe
W 2024 roku aż 70% naszego budżetu marketingowego przeznaczyliśmy na działania digitalowe, co jasno pokazuje kierunek, w którym zmierzamy. To właśnie digital daje nam precyzję w dotarciu do odpowiednich odbiorców i narzędzia pozwalające maksymalnie zwiększać efektywność kampanii. W 2025 roku chcemy dalej rozwijać ten obszar, inwestując w zaawansowane rozwiązania online, które umożliwiają nie tylko tworzenie angażujących treści, ale też precyzyjne docieranie do naszych klientów.
Kto odpowiadał w 2024 za działania marketingowe marki? Czy zmieni się to w 2025 roku?
Działania, które prowadzimy w digitalu są na tyle szerokie i złożone, że konieczne było założenie, żeby odpowiadał za nie interdyscyplinarny zespół, zbudowany z myślą o dynamicznie zmieniającym się rynku. Na jego czele stoi dyrektor marketingu, koordynujący prace w obszarze produktu, PR, komunikacji, CRM i digitalu. Kluczowe role pełni również menadżer ds. komunikacji, odpowiedzialny za strategie w social media i kampanie digitalowe – ściśle współpracuje on z PR managerem, także odpowiedzialnym za tworzenie contentu. Działania te realizujemy we współpracy z agencjami, które wspierają nas w różnych obszarach. W 2025 roku planujemy utrzymać ten model, rozwijając go zgodnie z potrzebami rynku.
Wpływ rozwoju AI na działania marketingowe marki
Marka CUPRA jest o wyjątkowości, wyróżnianiu się i doświadczaniu, dlatego w procesie tworzenia treści stawiamy przede wszystkim na kreatywne podejście, w którym – nadal w to wierzymy – kluczowy jest czynnik ludzki. Sztuczna inteligencja odegrała jednak istotną rolę w naszych działaniach w 2024 roku i przewidujemy, że jej znaczenie jeszcze wzrośnie. Wykorzystujemy AI w analizie danych, personalizacji treści oraz optymalizacji kampanii. Dzięki temu możemy precyzyjniej docierać do naszych odbiorców, dostosowując komunikację do ich potrzeb i preferencji. Planujemy także wdrożenie nowych narzędzi opartych na AI, które pozwolą nam jeszcze lepiej zarządzać customer journey i zwiększać efektywność działań.
Trzy najważniejsze cele i plany marki na 2025 rok
Naszym głównym celem na 2025 rok jest nie tylko dotarcie do większej liczby klientów, ale przede wszystkim budowanie wyjątkowych doświadczeń związanych z marką. CUPRA to nie tylko samochody – to pasja, styl życia, design i swoboda wyboru. Chcemy, aby kontakt z marką był dla naszych klientów czymś więcej niż wizytą u sprzedawcy – to ma być przestrzeń, w której można porozmawiać o motoryzacji, poczuć się swobodnie i odkryć pełnię świata CUPRA: od produktów, przez modę, aż po lifestyle. Ważne są dla nas zarówno doświadczenia w CUPRA Studio, jak i relacje z CUPRA Masterami – wszystko bez presji, w atmosferze, która zachęca do eksplorowania i szukania własnej drogi.