Marki na TikToku: Eobuwie.pl

Marki na TikToku: Eobuwie.pl
„Nie jest sztuką wejść na TikToka i kopiować content, tym bardziej, jeśli wchodzimy jako marka. Ważne jest, by opracować własny sposób pokazania tego produktu, jednak zwracając też uwagę na treści wrzucane przez innych, czyli tzw. trendy”.
O autorze
7 min czytania 2020-05-27

Ruszamy z nowym cyklem, w którym prezentujemy działania znanych marek na TikToku. Na pierwszy rzut idzie platforma eobuwie.pl.

O działaniach marki na TikToku opowiada Katarzyna Marczewska, TikTok project manager eobuwie.pl.

Jaki jest cel Waszego profilu? Co chcecie za jego pośrednictwem pokazać, wypromować?

Nie traktujemy TikToka jako medium reklamowego w tradycyjnym sensie. Patrzymy na niego jak na narzędzie brand buildingu, wzmacniania świadomości marki i jej obecności w naszej najmłodszej grupie klientów. Najważniejszym celem jest budowanie zaufania i wzmacnianie pozytywnego sentymentu wobez marki oraz wspieranie jej rozpoznawalności. Na profilu eobuwie.pl zależy nam na luźnym pokazaniu, że istniejemy i że zajmujemy się butami i modą. Każdy z naszych filmów jest formą prezentacji firmy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Tworząc treści, moim głównym założeniem jest – nie bądź nachalna, nie eksponuj produktu. Ludzie tego nie lubią! Odbiorcy szybciej kupią dany produkt lub zaufają marce, jeśli pokażesz go w „naturalnym środowisku”. Nie kładź buta na biurku, kiedy akurat nagrywasz do trendu o make-up, bo dominować będą komentarze typu: „po co Ci ten but?”. Zamiast tego – wkomponuj go naturalnie w film! Jak to zrobić? Na przykład pomaluj się kolorami marki, a następnie dobierz outfit pod kolor makijażu. Nagranie do trendu makijażowego? Jest! Wkomponowanie produktu? Jest! Pokazanie marki? Jest! Wystarczy trochę kreatywności i mniej oczywistego spojrzenia na temat. A przecież jeśli nie but – to sprzedajemy też akcesoria, np. zegarki, jeden z nich możesz akurat mieć na ręku.

Kto odpowiada za tworzenie treści?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Aktualnie za tworzenie treści odpowiadają w przemyślany sposób dobrani partnerzy zewnętrzni, z którymi stale współpracujemy i którzy czują wrażliwość TikToka. To  bardzo kreatywni, pełni inicjatywy i twórczy ludzie. Osobą nadzorującą te treści jestem osobiście ja – odpowiadam za prawidłowy sposób pokazania marki, sprawdzam, czy filmy są prawidłowo nagrane z punktu widzenia naszych celów i jeśli nie wymagają żadnych zmian, publikuję je.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
@eobuwie

Znacie to? ##idontunderstand ##nierozumiem ##trend ##dlaciebie ##fyp ##disco

♬ I dont understand song – donttouchthevoid

Jak wygląda proces tworzenia takich treści? Na jakie kwestie trzeba zwracać największą uwagę?

Jeżeli od samego początku masz w planach współpracę z osobami zewnętrznymi, to one podpowiedzą, jakie treści nagrywać i będą to realizować w ramach umowy. W tym momencie najważniejsze jest więc znalezienie odpowiednich osób do reprezentowania Twojej firmy. Następnie określasz oczekiwaną ilość filmów oraz regularność ich publikacji na profilu i nadzorujesz wysyłane treści.

Jeśli jednak zaczynasz jako samodzielny twórca, pierwszym i najważniejszym krokiem jest poznanie aplikacji. Bardzo ważne jest poznanie działania całego systemu TikToka, jego możliwości i zasad. Co to jest strona „Dla ciebie”? Co to są trendy? Jak tworzyć opisy? Jak to się mówi – najtrudniej jest zacząć. 

Na początku warto upewnić się, na jaką formę komunikacji stawia Twoja marka. Aplikacja tego nie podpowie – każda marka jest inna i ma inny sposób na przedstawienie swoich wartości. Warto korzystać z inspiracji innych marek z segmentu, jednak w moim założeniu – reprezentujesz markę i jej wrażliwość, nie jesteś osobą prywatną. Pokaż to!

Nagrywaj i publikuj często, nawet jeśli na początku nie wiesz jaki dokładnie będzie język Twojej marki na TT. Próbuj, widzowie sami Ci powiedzą, co chcą zobaczyć. Kiedy zauważysz wzrost zasięgu w danej formie filmu, wzrost aktywności czy pozytywny odbiór – rozwijaj ten kierunek. Bardzo wiele marek pokazuje się w identyczny sposób, w jaki pokazują się osoby prywatne – tzn. pomija zupełnie przedstawianie produktu, nie zadając sobie trudu, żeby kreatywnie go spozycjonować. Jeśli jesteś marką kosmetyczną, a będziesz nagrywać taniec w każdym filmie, tylko dlatego, że tak nakazywałby trend – odbiorca nie zrozumie, że sprzedajesz pomadki czy perfumy i wielu z nich nie powiąże w żaden sposób twojego contentu z produktem lub usługą. Ponieważ moim backgroundem, przed rozpoczęciem project managmentu TikTok, była płatna reklama w social media, jestem na to bardzo wyczulona.. 

Jaki rodzaj contentu sprawdza się u Was najbardziej?

Treści stricte powiązane z trendami. Odbiorcy bardzo dobrze reagują na nasz sposób pokazania danego trendu.

Czy promujecie swój tiktokowy profil w innych kanałach social media?

Aktualnie TikTok rządzi się  swoimi prawami, bazując na tworzonych przez nasz zespół treściach.  Staram się traktować tę aplikację jako miejsce wielu możliwości. TikTok to aktualnie w dużej mierze zamknięte środowisko, nie crossujące się mocno z innymi social media. Sądzę, że przemawia za tym głównie demografia target grupy. Od czasu do czasu promujemy nowe publikacje tiktokowe w IG Stories eobuwie.  

@eobuwie

Jakie plany na weekend? ##weekend ##transition ##fyp ##dlaciebie ##eobuwie

♬ original sound – eobuwie

Co według Ciebie wpływa na to, że dane treści staną się popularne?

W mojej opinii nie ma uniwersalnego przepisu. Należy próbować i analizować udostępniane przez profil treści. Przyglądając się jakie filmy podobają się obserwującym, uzyskujemy ciekawe insighty w to co jest dla nich ważne, czym żyją… W trosce o popularność warto pamiętać o przemyślanych opisach filmów, mówić do ludzi bezpośrednim językiem i angażować ich w swój profil. Zadawaj pytania, dodawaj odpowiednie hashtagi, a Twoja publiczność pomoże Ci zdefiniować charakter Twojego profilu. 

Codziennie na TikToku pojawia się kilka nowych „trendów”. Są to filmy, które mają opracowany jakiś ramowy scenariusz lub formę nagrania i które stają się viralem. Wówczas filmy na ich wzór, z użyciem tej samej ścieżki dźwiękowej, nagrywają inni twórcy. Ale gdzie w tym wszystkim jest brand? Najważniejszą kwestią jest dopasowanie się do trendu, ale w pomysłowy sposób, wnosząc od siebie nową wartość. Większość użytkowników aplikacji to osoby w wieku 14-16 lat. Jest to wiek buntu i szukania sposobów na wyrażenie siebie. Nastolatki często jeszcze nie pracują, dlatego to rodzice kupują im buty czy ubrania. Zdarza się często, że kupią nietrafione (niemodne albo nie tej marki, którą noszą koleżanki). W tym przypadku warto pokazać: „Hej, my mamy dla Ciebie produkt idealny!”

Czy w planach macie korzstanie z social commerce na tiktoku?

Aktualnie, zgodnie z postawionym przez nas celem, dążymy do budowania rozpoznawalności marki w grupie docelowej. Bawimy się z naszymi obserwującymi i staramy się zbudować społeczność. Nie zdradzę Wam wszystkich planów 🙂  

Czy korzystacie ze współpracy z influencerami, którzy działają na TikToku? 

Obecnie współpracujemy z kilkoma osobami, które aktywnie tworzą treści w aplikacji, są to osoby zaznajomione z jej działaniem, ale nie są jednymi z największych. Nasz profil rośnie w fajnej dynamice i świadomie wybieramy współpracowników. 

W jaki sposób dobieracie influencerów?

Staram się dać szansę różnym typom wrażliwości, nie zawsze liczba obserwatorów idzie w parze z estetyką pasującą do charakteru naszego profilu. Dlatego w większości osoby do współpracy wybieram na podstawie stylu treści publikowanych na jej profilu. Jesteśmy otwarci na rozmaite świeże pomysły. Szukamy oryginalności, humoru, pomysłowości, naturalności. 

@eobuwie

Chyba zbyt dyskretnie, zauważyliście coś nowego? ##shoes ##roses ##fyp ##dlaciebie

♬ Roses – Imanbek Remix – SAINt JHN

Jakich rad udzieliłabyś markom, które chcą rozpocząć swoją przygodę z TikTokiem?

Pomyśl, czy jesteś w stanie zachować konsekwencję w publikowaniu. Mimo że masz dużo pomysłów, możesz nie mieć czasu na ich realizację lub ugrzęznąć na etapie pomysłowego pozycjonowania marki. Sprawdź swoje możliwości. Przemyśl, jakie korzyści przyniesie to dla firmy, jakie jest ryzyko błędów wizerunkowych. TikTok jest stosunkowo nowym medium, nie jest jeszcze taką maszyną reklamową jak Facebook czy Instagram, ale rośnie w odpowiednio szybkim tempie, żeby niedługo móc z nimi konkurować. Jest to etap, na którym jeszcze wiele rzeczy można testować i mieć szansę na wybicie się spośród ciągle rosnącej liczby firm. Ważne, żebyście mieli wsparcie przełożonych i przekonali ich do otwarcia się na trudną do kwantyfikowania formę komunikacji. 

Warto się przygotować koncepcyjnie. Co ja bym doradzała?

Po pierwsze – prześledź aplikację. Oglądaj, sprawdzaj, szukaj. To jest początek, którego nie da się ominąć, bo sposobu na wybicie nie znajdziesz w artykułach ani poradnikach. Oglądaj profile innych marek, szukaj relewantnych przykładów i sprawdź, jak komunikuje się konkurencja. Oczywiście nie kopiuj cudzych pomysłów – znajdź ciekawy pomysł na film, prześledź kolejne i przemyśl, jak dopasować tę treść do Twojej marki. 

Nie kupuj, twórz sam. Warto na początek pomyśleć o strategii zbudowania własnej grupy obserwujących. Nie sztuką jest przeznaczyć miliony monet na rozpoznawalnych Tiktokerów, znane twarze czy filmy nagrywane na drugim końcu świata. Na początek zaplanuj, w jakim kontekście i w jakim charakterze chcesz pokazać markę. Później sprawdź, co działa i dopiero wtedy myśl o traktowaniu tego medium jako wspomnianego „nowego budżetu”. Nie bój się pokazać, bądź dla ludzi. Jeśli jesteś osobą, która nie chce przedstawiać swojego wizerunku – znajdź aktora. Może to być osoba z firmy, która lubi publiczne wystąpienia. Odbiorcy lubią kojarzyć markę z osobą, nawet jeśli nie jest to jedna „twarz marki”, a kilku ambasadorów – warto o tym pomyśleć. A jeśli nie mam aktora? Znajdź sposób na nagrywanie filmów bez eksponowania wizerunku – w tym przypadku musisz się nieco bardziej wysilić, ale wciąż jest to możliwe.

Pamiętaj, że od teraz Twoim głównym celem, jako marki, będzie spozycjonowanie filmów w sekcji „Dla ciebie”. Jest to nic innego jak główna strona (przypomina feed Facebooka czy Instagrama). Jednak tym się różni, że na Instagramie czy Facebooku, będąc w znajomych, zawsze trafisz na tablicę, w przypadku TikToka – nie. W tym momencie kłania nam się to, o czym mówiłam wcześniej – opracowanie strategii profilu. Załóż sobie cel i na tym celu pracuj, musisz potrafić pokazać ludziom, co sprzedajesz, w czym się specjalizujesz i z czym Cię mają kojarzyć oraz jakie są Twoje mocne strony. Żeby trafić do „Dla ciebie” musisz od czegoś zacząć. Opublikuj kilka filmów i analizuj, jakie budzą reakcje. Ustal, który z nich przyniósł największy zasięg. Wtedy sprawdź, o jakiej godzinie został opublikowany, jakiego dnia, jakie hasztagi zostały dodane, czy dotyczył jakiegoś trendu. Jest to absolutny początek, który w późniejszym czasie pozwoli na lepsze gospodarowanie czasem i treścią.

Ważną kwestią jest przemyślany product placement. Nie jest sztuką wejść na TikToka i kopiować content, tym bardziej jeśli prowadzimy komunikację marki. Ważne jest, by opracować własny sposób pokazania produktu lub usługi, jednak zwracając też uwagę na treści uploadowane przez innych, czyli tzw. trendy. 

Stwórz własny styl komunikacji! Opieraj się na trendach, ale dodawaj coś od siebie. Głównym założeniem profilu TikTok eobuwie.pl jest pomysłowa ekspozycja marki w każdym z filmów. Nagrywamy do trendów, dodajemy znane hasztagi, ale to eobuwie, jego usługi i dostępne w nim produkty są „on top”. Nie każda firma ma ustaloną „brand personę”. Zastanów się, jak chcesz się pokazać i w jaki sposób przedstawić markę. Dobierz swoją grupę odbiorców i twórz content dopasowany do jej gustu.

Z aplikacji korzystają miliony osób i trudno jest się przebić. TikTok rządzi się swoimi prawami i ma swoje kategorie, np. taniec, komedie, vlog, creepy movies. Znajdź estetykę, która pasuje do Twojej marki. Sprzedajesz buty? Pokazuj na filmach całą postać, która przy okazji ma na sobie produkt. Jesteś makijażystką? Pokazuj ciekawe kreacje, przechodząc przez cały proces tworzenia make-up. A może sprzedajesz napoje dla dzieci? Nagraj trend z failem, który obecnie jest bardzo popularny, gdzie męczysz się prostym tańcem i musisz się napić. Punktem wspólnym jest zręczne pokazywanie produktu w kontekście, a nie produktu na froncie. 

Na pewno mam jedną radę – z dystansem podchodźmy do krytycznych uwag. W jednym z filmów udało nam się osiągnąć prawie 4 miliony wyświetleń. Jak? Paradoksalnie właśnie za sprawą dyskusji, ocierającej się o hejt. Film pokazywał, jak „steruję” prawdziwym samochodem, rzekomo korzystając z pada do konsoli. „Sterowałam” w filmie prawym drążkiem, no a „PRZECIEŻ TO SIĘ ROBI LEWYM!” I tak zaczęła się kolosalna dyskusja nt. „błędu” w filmie, która pomogła wywindować publikację na szczyt trendu. Nie bójmy się więc ani pomyłek ani krytyki. 

 

O rozmówczyni:

Katarzyna Marczewska
TikTok project manager eobuwie.pl.

Z reguły trochę bardziej komunikatywna niż w swojej autoprezentacji. Pracę łączy z pasją, ciekawa nowości i głodna wiedzy, towarzyszka do realizowania niestandardowych reklam w internetach. Socjale ma w małym palcu, a swoje pokłady kreatywności odkrywa na TikToku. Prywatnie kocha taniec i podróże, marzenia spełnia na bieżąco i codziennie stawia nowe cele. 

Kontaktować się z nią można poprzez tę stronę.