Mazda Design 2017/37 – czyli trzy dziedziny naszego życia, które zmienią się w 2037r.

Jak będą wyglądać przedmioty codziennego użytku w 2037 roku? Jakie nowe funkcje będzie pełnić wnętrze samochodu przyszłości? Jakie znaki posłużą nam do komunikacji z maszynami za 20 lat?
O autorze
4 min czytania 2017-08-09

Odpowiedź na te pytania dostaniemy już w październiku 2017 roku podczas finału konkursu Mazda Design 2017/37 – Piękno Przyszłości. Wtedy też poznamy pierwszego laureata nagrody specjalnej – Mazda Design Award w wysokości 50.000 zł dla projektu, który został już zrealizowany.

Mazda Design 2017/37 – konkurs projektowania przyszłości

Mazda Design 2017/37 to nowa odsłona znanego konkursu projektowego, który od siedmiu lat nagradza najciekawsze/nowatorskie projekty z dziedziny designu. W tym roku zmianie uległy zasady konkursu, jego identyfikacja graficzna, a nawet logo, za które odpowiada znany i ceniony grafik – Oskar Podolski.

Konkurs stawia tym razem przed uczestnikami wyzwania odnoszące się do świata przyszłości z 2037 roku, a do wzięcia w nim udziału zaproszeni są studenci i absolwenci (z ostatnich 5 lat) szkół artystycznych, projektowych i technicznych, których zadaniem jest stworzenie nowatorskiej pracy w jednej z trzech kategorii:

Człowiek – Pierwsze z zadań to zaprojektowanie rzeczy osobistej – akcesoriów, elementów garderoby, biżuterii, urządzeń, które w 2037 będą wnosić nową jakość do codziennego życia i na nowo określać stosunek pomiędzy człowiekiem a otoczeniem.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przestrzeń – Zadanie w tej kategorii to stworzenie koncepcji wnętrza Mazdy przyszłości. Funkcje wnętrza, jego kształt, wyposażenie, forma zależą od tego jak projektant wyobraża sobie potrzeby, wygodę i poczucie piękna człowieka w 2037r.

Znak – Zadanie polega na zaprojektowanie systemu znaków, za pomocą których w 2037 roku będziemy kontaktować się ze swoim samochodem. Znaki mają być funkcjonalne i estetyczne tak aby mogły opanować wyobraźnię i ułatwić kontakt ze swoim środkiem transportu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Projekty muszą spełniać wysokie wymagania estetyczne, przełamywać obecne konwencje i być spójne z filozofią projektowania Mazdy – KODO: Dusza Ruchu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Nadesłane zgłoszenia oceni międzynarodowe jury, w składzie którego znaleźli się Kevin Rice – honorowy przewodniczący, dyrektor europejskiego centrum designu Mazdy; Zuzanna Skalska – wybitny analityk trendów w dziedzinie designu i innowacji; prof. Jerzy Porębski – wykładowca na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie; Maja Ganszyniec – jedna z najbardziej uznanych polskich projektantek; Paweł Miszewski – grafik łączący świat obrazów, słów i dźwięków; bloger – Michał Mazur oraz dziennikarze z dziedziny designu i mody: Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu „Czas na Wnętrze” oraz Filip Niedenthal – redaktor naczelny polskiej edycji magazynu „Vogue”.

Najlepszy projekt otrzyma tytuł GRAND PRIX oraz nagrodę w wysokości 15.000,- PLN, a zwycięzcy w pozostałych kategoriach po 10.000,- PLN. Prace można zgłaszać do 10.09.2017r. na stronie www.mazdadesign.pl. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w październiku 2017r.

Mazda Design Award ‘17

Jednocześnie z organizacją konkursu Mazda rozszerza swój mecenat w sferze designu i będzie promować najciekawsze polskie realizacje w tej dziedzinie. W tym roku po raz pierwszy zostanie przyznana nagroda Mazda Design Award dla autora najciekawszego projektu zrealizowanego w Polsce w ciągu ostatnich 3 lat. Wysokość nagrody to 50.000,- złotych. Pierwszego laureata MDA poznamy jesienią tego roku. Za nominację projektów do MDM 2017 i wyłonienie zwycięzców odpowiedzialni są członkowie jury konkursu Mazda Design.

Prezentacja nominowanych realizacji nastąpi w drugiej połowie września 2017 roku, a pierwszego w historii laureata nagrody MDA poznamy jednocześnie z ogłoszeniem wyników tegorocznej edycji konkursu Mazda Design 2017/37 – Piękno Przyszłości.

Członkowie Jury o konkursie

Zuzanna Skalska – analityk trendów na potrzeby R&D i strategii biznesu, wykładowca na Uniwersytecie TU/e w Eindhoven, Parsons The New School w Nowym Jorku oraz School of Form w Poznaniu – „Projektowanie produktów i usług przyszłości to duże wyzwanie, a przede wszystkim duży wysiłek mentalny. Trzeba zobaczyć w myślach to, czego jeszcze nie ma w rzeczywistości. Trzeba umieć określić sobie ramy czasowe oraz położenie geograficzne naszego rozwiązania, gdyż one dają nam szkic miejsca, społeczeństwa oraz użytkownika. Najważniejsze jest, aby nie tworzyć kolejnego problemu albo sztucznej, nikomu niepotrzebnej potrzeby. Należy zatem najpierw wgłębić się w kontekst, aby stworzyć do niego kontent.”

Maja Ganszyniec – projektantka, założycielka Ganszyniec Studio, zajmuje się także strategią designu – „Próby odgadnięcia jak będzie wyglądała przyszłość są dosyć karkołomne, co widać po efektach takich działań z przeszłości. Jednak przy dzisiejszym tempie postępu, gdy przełomowe odkrycia technologiczne zdarzają się w zasadzie co kilka miesięcy, projektowanie daje szansę nie na przewidywanie, a kształtowanie zmian. Dlatego zachęcam uczestników, by zastanowili się, jak używając dynamiki współczesności formować jutro, którego chcieliby doczekać.”

Kevin Rice – dyrektor europejskiego centrum designu Mazdy w Oberursel, honorowy przewodniczący JURY – „Funkcjonalność to reguła, która prawdopodobnie będzie rządzić estetyką przyszłości i światem designu w 2037 roku. Rozumiem ją jako idealną jedność i harmonię pomiędzy człowiekiem a przedmiotami z jego otoczenia – tak jak w filozofii Jinba Ittai, która przyświeca nam przy projektowaniu samochodów Mazda. Naszym zadaniem na przyszłość – designerów – powinno być projektowanie sposobów na osiągnięcie harmonii ze światem. Czyli tworzenie takich rzeczy osobistych, prywatnych przestrzeni, a nawet własnych znaków, które będą tę harmonię kreować i podtrzymywać.

Paweł Miszewski – artysta intermediów, projektant, wykładowca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina – „Czy przyszłość można przewidzieć? – Da Vinci, Lem, Nostradamus jako nieliczni udowodnili, że jest to możliwe. Ale Was jest więcej, bo Wy możecie przyszłość zaprojektować. Nie tak odległą, zaledwie o dwie dekady, ale w obliczu progresji współczesnej technologii zadanie to stanowi prawdziwe wyzwanie. Logika, wyobraźnia, talent. Wszystkie te elementy składają się na filozofię obrazu, na projekcję przyszłości. Projektowanie przyszłości nie jest zaś kapsułą czasu, bo ten czas nie może być zamrożony czy zakopany. Czas musi pracować, by znak stał się symbolem lub nawet archetypem. W tym kontekście Czas jest KODO – duszą ruchu. Dusza ma świadomość, dusza myśli; wygląd, estetyka jest zaś spełnieniem aksjomatu prawdy i użyteczności”.

Michał Mazur – dziennikarz, trendwatcher (design, nowe technologie), bloger (trendnomad.pl) – „Wiele wskazuje na to, że za 20 lat nie będziemy się już godzinami wpatrywali w ekrany smartfonów, a do komunikacji zarówno z innymi ludźmi, jak i maszynami, służyć nam będą technologie, których jeszcze nie ma na rynku. Wnętrze samochod, zyska kolejne funkcje – stanie się miejscem do odpoczynku, pracy czy śledzenia mediów. Za dwie dekady inaczej niż dziś będziemy się też komunikowali z samochodem – czy to z naszym własnym, czy tym, który wypożyczamy na chwilę. Auto rozpozna nasz głos, a także wyświetli nowe rodzaje komunikatów i znaków zarówno pasażerom, jak i innym uczestnikom ruchu.”