McDonald’s przegrywa w sądzie i traci unijny znak towarowy Big Mac

McDonald’s przegrywa w sądzie i traci unijny znak towarowy Big Mac
Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że McDonald’s traci unijny znak towarowy Big Mac w odniesieniu do towarów drobiowych. Znany fast-food nie wykazał rzeczywistego używania znaku towarowego na terytorium Unii przez nieprzerwany okres pięciu lat.
O autorze
1 min czytania 2024-06-05

Supermac’s, irlandzka sieć restauracji typu fast food oraz McDonald’s toczyły spór dotyczący unijnego znaku towarowego Big Mac, który znany gigant zarejestrował w 1996 r.

W 2017 r. sieć Supermac’s złożyła wniosek o stwierdzenie wygaśnięcia prawa do tego znaku w odniesieniu do niektórych towarów i usług. Uznano, że wspomniany znak nie był wykorzystywany na terytorium Unii w odniesieniu do:

  • żywności przygotowywanej z mięsa i wyrobów drobiowych,
  • kanapek z mięsem i kanapek zawierających kurczaka,
  • usług dostarczanych do lub związanych z prowadzeniem restauracji i innych obiektów oferujących żywność i napoje gotowe do spożycia i zakupu w obiektach podjazdowych (typu drive-in),
  • przygotowywania posiłków na wynos.

Początkowo, Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) częściowo uwzględnił wniosek, ale potwierdził obowiązywanie ochrony przyznanej sieci McDonald’s w odniesieniu do wyżej wymienionych towarów i usług.

Ostatecznie, sąd uznał, że sieć McDonald’s nie wykazała, że rzeczywiście używała zakwestionowanego znaku w odniesieniu do towarów: „kanapki zawierające kurczaka”, „żywność przygotowywana z wyrobów drobiowych” i usług „dostarczanych do lub związanych z prowadzeniem restauracji i innych obiektów oferujących żywność i napoje gotowe do spożycia i zakupu w obiektach podjazdowych; przygotowywania posiłków na wynos”.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Sieć McDonald’s przedstawiła dowody, które miały wpłynąć na ostateczny wyrok, m.in. screeny z menu, w którym używa określenia „Big Mac” przy kanapce z kurczakiem. Materiały nie wykazały jednak w żaden sposób znaczenia używania znaku, w szczególności w odniesieniu do wielkości sprzedaży, okresu, w którym używanie znaku miało miejsce i częstotliwości jego używania.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

fot. wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

McDonald’s może odwołać się od orzeczenia sądu w terminie dwóch miesięcy i dziesięciu dni od dnia zawiadomienia o orzeczeniu. Pełna treść wyroku znajduje się na stronie.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko