fot. pixabay.com
Ogólnoświatowa dyskusja o telewizji „a la carte” nie oznacza rosnącego zainteresowania operatorów wprowadzaniem takiej usługi. Jednak widzowie, także polscy, chętnie kupowaliby pojedyncze stacje, a nie całe, odgórnie przygotowane pakiety kanałów. Jak pokazuje Projekt Cyfrowizja III, cykliczne badanie agencji MEC, 44 proc. byłaby zainteresowana samodzielnym wyborem stacji. Mimo rosnącego wyboru źródeł treści wideo (w postaci przede wszystkim nowych serwisów SVOD), zainteresowanie modelem ‘a la carte’ od kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie. Najchętniej taki sposób zakupu wybraliby 25-34-latkowie (więcej niż co drugi byłby zainteresowany ‘a la carte’).
Zobacz również
Ponad 70 proc. widzów, którzy chcieliby samodzielnie tworzyć swoje pakiety stacji, twierdzi, że nie umieściłaby tam więcej niż 20 kanałów. Relatywnie najszersze pakiety stworzyliby badani przez MEC klienci kablówek, a także osoby w wieku 45-54 lata.
Listę kanałów, jakie widzowie wybraliby do swoich pakietów, tradycyjnie otwierają silne marki międzynarodowych nadawców: Discovery, HBO, National Geographic. W rankingu widzimy też mocną reprezentację stacji sportowych.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Choć czołówka kanałów jest od kilku lat podobna, całkiem wysokie notowania osiągnął też nowy gracz na polskim rynku – Eleven Sports, wskazywany przez nieco ponad 10 proc. badanych (a wśród mężczyzn – 17 proc.). Ten kanał plasuje się też w pierwszej dziesiątce rankingu klientów płatnej TV płacących za swój pakiet powyżej 100 zł.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Miesięczny dostęp do jednego kanału polscy telewidzowie wyceniają najczęściej na 5-10 zł, ponad ¾ wskazuje taką właśnie kwotę. Najbardziej szczodrzy wydają się klienci z najwyższego badanego przez MEC segmentu, a więc płacący obecnie ponad 100 zł abonamentu u swojego operatora. Wśród nich niemal co piąty wydałby na pojedynczą stację 11-15 zł miesięcznie.
Badanie Projekt Cyfrowizja III MEC zrealizował pod koniec stycznia 2017 r. na grupie 1 tysiąca polskich telewidzów w wieku 16+ metodą wywiadów internetowych i telefonicznych.