Od 2016 roku Meta zainwestowała ponad 20 miliardów dolarów w narzędzia, zespoły i technologie zwiększające bezpieczeństwo na platformach. Znajdowanie i usuwanie treści, których celem jest oszustwo, jest dla firmy kwestią kluczową, ponieważ to one mogą mieć negatywny wpływ na doświadczenia użytkowników korzystających z naszych aplikacji. Ma to również wpływ na reklamodawców. Jakie zmiany w ostatnim czasie wprowadziła Meta, by lepiej chronić swoich użytkowników?
Polityki dotyczące oszustw i treści wprowadzających w błąd
Podejście Mety koncentruje się wokół trzech obszarów:
Zobacz również
1) Dokładniejsza analiza wspólnych cech reklam mających na celu oszustwo oraz usprawnienie systemów egzekwowania zasad i automatycznego wykrywania niedozwolonych treści
- Ustalono, że w wielu przypadkach osoby emitujące nieuczciwe reklamy wykorzystują specjalną technologię, która pozwala wyświetlać inną treść systemom weryfikacyjnym niż użytkownikom platformy. Ta praktyka to tzw. maskowanie.
- Meta ulepsza technologię wykrywania oraz poprawiania jakości pracy weryfikatorów – również tych, którzy władają językiem polskim i dobrze rozumieją lokalny kontekst kulturowy.
- Meta wykorzystuje techniki uczenia maszynowego, aby poprawiać egzekwowanie zasad reklamowych i standardów społeczności. Robi to m.in. poprzez tworzenie dodatkowych skalowalnych modeli technologii wykrywania.
- Meta działa na rzecz wykrywania i blokowania kont podszywających się pod innych lub reprezentujących fikcyjne osoby. Ich technologia wykrywania pomaga blokować miliony prób tworzenia fałszywych kont każdego dnia i wykrywać miliony kolejnych w ciągu kilku minut po ich utworzeniu. Tylko od stycznia do marca 2024 r. usunęnięto ponad 631 mln fałszywych kont na całym świecie, z czego 99,4% z nich zostało usuniętych przed zgłoszeniem przez użytkowników.
2) Bardziej rygorystyczne egzekwowanie zasad wobec reklamodawców, którzy wykorzystują wizerunek osób publicznych, aby wprowadzić użytkowników błąd
- Meta wykorzystuje metody pozwalające na szybszą identyfikację oszustów i blokowanie reklam naruszających zasady, zanim zostaną opublikowane. Gdy otrzymywany jest sygnał o reklamodawcy budzącym podejrzenia lub naruszającym zasady w przeszłości, podejmowane są odpowiednie działania. Może być to niezaakceptowanie reklamy, ograniczenie lub wyłączenie konta reklamowego, co odbiera możliwość publikowania jakichkolwiek reklam przez to konto w przyszłości.
3) Bardziej rygorystyczna weryfikacja reklamodawców
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
- Meta utrzymuje standardy dla reklamodawców, w tym zasady dotyczące weryfikacji tożsamości oraz informacji o ich biznesie. Administratorzy nowo utworzonych kont reklamowych mogą zostać poproszeni o zweryfikowanie numeru telefonu, żeby móc publikować reklamy. Administrator może potwierdzić wprowadzone dane za pomocą kodu, który otrzyma od Meta wiadomością SMS lub poprzez połączenie głosowe. Działania te mają na celu zwiększenie przejrzystości platformy reklamowej Meta z korzyścią zarówno dla firm, jak i poszczególnych użytkowników.
Przeciwdziałanie nieuczciwym działaniom to wyzwanie dla całego społeczeństwa
Jak wynika z raportu Komisji Nadzoru Finansowego, skala zagrożeń, z którymi spotykają się polscy użytkownicy internetu, rośnie. Liczba domen phishingowych wykrytych przez KNF w 2021 r. wynosiła 11 468, a w 2023 r. wzrosła niemal trzykrotnie do 30 140. Oszuści wykorzystują także fałszywe reklamy inwestycyjne zamieszczane na ogólnopolskich portalach informacyjnych, wabiące obietnicą szybkiego wzbogacenia się dzięki sztucznej inteligencji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Meta podkreśla swoją otwartość na dalszą współpracę z przedstawicielami całego sektora i innymi partnerami, która pozwala wykrywać nieuczciwe podmioty i podejmować wobec nich odpowiednie działania. W Polsce od kilku lat Meta współpracuje m.in. z Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego.
Edukacja konsumentów w zakresie wykrywania i unikania oszustw internetowych
Centrum bezpieczeństwa Meta zawiera wiele materiałów edukujących na temat rozpoznawania fałszywych treści i bezpieczeństwa w sieci. W aplikacje od Mety wbudowane są także funkcje, które ostrzegają użytkowników o podejrzanych wiadomościach i aktywnościach.
Meta prowadzi również kampanie edukujące konsumentów na temat tego, jak wykrywać oszustwa i z jakich narzędzi korzystać, aby odpowiednio się przed nimi chronić. Obecnie opracowywana jest kampania edukacyjna skierowana do polskich konsumentów.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko