W Metropolii działają cyklicznie fora tematyczne, organizowane są liczne spotkania, konsultacje i warsztaty. Współpraca odbywa się na wielu płaszczyznach – m.in. ochrony powietrza, mobilności, czy promocji gospodarczej. Ponadto stowarzyszenie pełni funkcję Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, skutecznie realizując projekty strategii ZIT dofinansowane funduszami europejskimi w kwocie blisko 1,5 miliarda złotych.
– Jesteśmy organizacją, w ramach której nieustannie powstaje wiele inicjatyw na rzecz regionu. W tym roku obchodzimy swoje szóste urodziny. W ciągu tych lat udało się nam zacieśnić wzajemne relacje i stworzyć przestrzeń do rozmów o wielu wyzwaniach – czystym powietrzu, dostępnym transporcie publicznym czy skutecznym wdrażaniu funduszy europejskich. Bierzemy udział w wielu projektach krajowych i międzynarodowych, takich jak Eko Team, SmartEdge, RiConnect, czy KMA4Business. Ten ostatni otwiera dla obszaru drogę do wspólnej promocji gospodarczej. Chcemy w nim zainteresować ofertą gospodarczą Metropolii potencjalnych inwestorów polskich i zagranicznych. Ponadto zależy nam na tym, by podejmowane w ramach KMA4Business działania były łatwo rozpoznawalne w kraju i na świecie. Stąd też powstała potrzeba stworzenia nowego systemu identyfikacji, który w pełni odda charakter Metropolii Krakowskiej i będzie prosty w użyciu oraz łatwy w interpretacji – mówi Elżbieta Burtan, wójt Gminy Zabierzów oraz Wiceprezes Metropolii Krakowskiej.
Zobacz również
Motywem przewodnim nowej tożsamości wizualnej stały się łuki osadzone w nowoczesnej i minimalistycznej stylistyce. Mają one symboliczne znaczenie, które można interpretować na różny sposób. Wyrażają dynamizm jaki cechuje Metropolię, sprawną współpracę między zrzeszonymi gminami, a także nieustanny rozwój obszaru. Główny element graficzny osadzony jest na mocnych fundamentach, które kojarzą się z siłą i stabilnością.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Ważnym aspektem oprawy wizualnej jest także charakter regionalny. Łuki przywodzą na myśl popularne arkady krakowskich Sukiennic. Użyta kolorystyka (granat i czerwień) zaczerpnięta została ze starego systemu, którym posługiwało się stowarzyszenie, dzięki czemu cały proces zmian zyskał charakter nie rewolucyjny, a ewolucyjny. Na bazie łuków z sygnetu przygotowana została również uzupełniająca typografia, a także ikony i pozostałe materiały graficzne.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
System Identyfikacji Wizualnej można obejrzeć na platformie promocyjnej projektu KMA4Business. Dostępne są na niej również ciekawe informacje o potencjale gospodarczym Metropolii Krakowskiej, możliwościach inwestycyjnych w regionie, działalności eksportowej, targach międzynarodowych i misjach zagranicznych. To świetnie miejsce by poznać bliżej Metropolię Krakowską i dowiedzieć się w jaki sposób wypromować swoją firmę na nowych rynkach zbytu.
Kompleksową identyfikację wizualną przygotowała agencja kreatywna Lotna, która prócz nowego systemu stworzyła również księgę znaku i marki. Zanim rozpoczęły się prace, agencja zorganizowała z wszystkimi gminami warsztaty, podczas których szczegółowo wyjaśniała cele jakie identyfikacja pełni, a także zbierała oczekiwania samorządów odnośnie nowej tożsamości. Dzięki temu projekt był dokładną odpowiedzią na stworzony brief. Pracami zajmował się zespół projektowy: Michał Wyszyński – koncepcja i projekt, Anita Kamila Sochacka – nadzór kreatywny, Piotr Flis – nadzór techniczny.
Zarówno System Identyfikacji Wizualnej jak i platforma promocyjna powstały w ramach projektu: KMA4Business, realizowanego wspólnie przez Spółkę Kraków Nowa Huta Przyszłości S.A., Stowarzyszenie Metropolia Krakowska, Izbę Przemysłowo-Handlową w Krakowie oraz Gminę Miejską Kraków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego, Poddziałanie 3.3.1 Promocja gospodarcza Małopolski.
Efektem projektu ma być wzmocnienie wizerunku obszaru w kontekście atrakcyjności do prowadzenia działalności gospodarczej, zwiększenie aktywności międzynarodowej znajdujących się na nim firm oraz wzrost rozpoznawalności Metropolii Krakowskiej jako marki gospodarczej.