Analiza zawartości sklepowych gazetek wykonana przez Okazjum.pl przynosi jednak kilka zaskakujących wniosków. O roli mężczyzn.
Femme fatale, kobieta uległa lub matka zaangażowana w sprzątanie domu i karmienie rodziny. Do tych trzech ról w zasadzie sprowadzają się role kobiece w reklamowych przekazach. Sklepowe gazetki rządzą się podobnymi prawami, choć kobiety nieco rzadziej niż w reklamach są w nich tłem dla konkretnego produktu, a częściej ilustrują przekonania marketerów, jak powinno wyglądać życie rodzinne i jak bardzo zadbana powinna być kobieta.
Zobacz również
-
Piotr Szeleszczuk (Decathlon): Chcemy, żeby Work-Sport Balance było zapamiętane i zostało z nami na dłużej
-
#PrzeglądTygodnia [04.10-10.10.24]: jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce, alkotubki okiem prawników i marketerów, opinie nt. promocji „Fala tylko dla dorosłych”
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Analiza sklepowych gazetek przynosi tymczasem ciekawe obserwacje dotyczące roli mężczyzn. Biedronkowa gazetka (obow. od 26 maja) nie pozostawi cienia wątpliwości, jakie sprawy należą do męskich. Atrybutem wyłącznie męskim jest wiertarka. – Oczywiście nie zaskoczy nas to, że ilustrują zdecydowaną większość prac remontowych. Myślę, że nawet gdyby feminizm stał się obowiązującym w Polsce światopoglądem, to wiertarkę w sklepowej gazetce wciąż będzie dumnie dzierżył mężczyzna. Zaskakujące jest to, że według edytorów gazetek rola mężczyzny poszerza się na nowe, stereotypowo kobiece sfery życia – komentuje Dawid Piaskowski z Okazjum.pl.
1. Mężczyźni są obecni w domu i zajmują się dziećmi.
Mężczyzna na wycieczce rowerowej z cała rodziną, zawsze lekko za z tyłu, za wszystkimi (Carrefour,), wylegujący się z żona i dziećmi na materacu (Lidl), czy relaksujący się w baseniku ogrodowym z resztą rodziny (Carrefour) to jedno. Mężczyzna czytający książeczkę synkowi (NETTO) . a nawet robiący ciasto z kilkuletnią córką (REAL) to już zupełnie inny kaliber, który zaspokaja apetyty nawet radykalnych „genderowców”.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
2. Mężczyźni wykonują kobiece prace i noszą fartuszki.
Mężczyzna w sklepowej gazetce nie tylko jest równie obecny w życiu dzieci jak matka, czasem nawet bardziej, na przekór tradycyjnym rolom. Mężczyzna robi zakupy, interesuje się promocjami (Kaufland, REAL), grilluje z cała rodziną (Carrefour) lub sam z synkiem (Carrefour) w ogródku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3. Tylko mężczyźni robią remonty i wędkują, ale kobiety już wchodzą w elektronikę
Ostoją wyłącznie męskiej aktywności jest remont i wędkarstwo. A jeśli remont, to na pewno w ramach ilustracji zobaczymy mężczyznę trzymającego wiertarkę (Biedronka, NETTO). Tak jest za każdym razem i w każdej sieci. Co ciekawe, coraz częściej to kobiety ilustrują gazetki przedstawiające sprzęt elektroniczny (np. Tesco).
4. Kobieta nie może mieć więcej niż 35 lat, mężczyzna może mieć 60 i więcej
W analizowanym przez Okazjum.pl okresie żadna z prezentowanych kobiet nie była starsza niż około 35 lat. Poza kontekstem rodzinnym oraz modowym kobiety w wieku około 20 lat prezentują cuda, które potrafi na ciele kobiety dokonać współczesna kosmetyka. Męscy modele w gazetkach również są młodzi, choć niektórzy osiągają jednak wiek około 40 lat. Rekordzista to starszy pan prezentujący kosz pełen warzyw i owoców (Kaufland).
5. Jeśli rodzina, to pełna
Samotni ojcowie, podobnie jak samotne matki z dwójka dzieci pojawiają się w gazetkach sporadycznie. W analizowanym okresie kobieta z dwójką dzieci raz (Carrefour), mężczyzna z córką i synem grający razem w bejsbol również tylko raz (Netto). We wszystkich innych przedstawieniach rodzina jest w komplecie, zazwyczaj rozumianym jako 2+2.
***
Metodyka: analiza zawartości gazetek sklepowych sieci: Auchan, Biedronka, Jysk, Carrefour, Kaufland, Lidl, Netto, REAL, Tesco dostępnych na stronie Okazjum w okresie 15-19 maja według klucza: wiek przedstawionych osób, płeć, proporcje kobiet i mężczyzn, atrybuty, kontekst przedstawienia.