W serii reklam, mężczyźni przedstawiani są jako postacie, które umierają szybciej, bo – na przykład – ryzykują życie dla podłączenia elektrycznego grilla w basenie. Tymczasem, krótka długość życia mężczyzn w Polsce ma dużo poważniejsze przyczyny. To przykładowo: niskie bezpieczeństwo pracy, większa umieralność na choroby cywilizacyjne czy wyższa liczba samobójstw.
Według najnowszych danych Eurostat, oczekiwana długość życia w Polsce to 74,8 lat dla mężczyzn i 82,4 dla kobiet. To jedna z najwyższych dysproporcji w całej Unii Europejskiej. Dla przykładu, w Holandii wskaźnik dla mężczyzn wynosi 80,5 roku, a dla kobiet 83,4. Wydawałoby się więc, że problem krótkiego życia polskich mężczyzn będzie problemem, którym poważnie zajmie się polskie państwo. Niestety, nic z tych rzeczy. Co więcej, jeden z największych w Polsce banków uznał, że to świetny temat do żartów.
Zobacz również
Prawdziwe przyczyny wczesnego umierania mężczyzn
Taka reklama daje nam obraz mężczyzny, który umiera szybciej z własnej niefrasobliwości, nieporadności, by nie powiedzieć głupoty. Tymczasem, przyczyny są dużo mniej zabawne. Mężczyźni w Polsce cierpią z powodu niskiego bezpieczeństwa pracy, szybciej i częściej umierają na choroby cywilizacyjne. To również oni popełniają w naszym kraju większość samobójstw.
Dane są bezlitosne: 85% samobójstw w Polsce popełniają mężczyźni1. To główna przyczyna ich śmierci w grupie wiekowej do 45 roku życia2. Z około 67 tys. wypadków w pracy rocznie, prawie 41 tysięcy dotyczy mężczyzn. Wskaźnik częstości wypadków (liczba wypadków przy pracy na 1000 pracujących) dla mężczyzn wynosi ok. 5,5, dla kobiet 43. Mężczyźni stanowią zdecydowaną większość (ponad 80%) wypadków śmiertelnych w pracy, również większość tzw. wypadków ciężkich.
Potrzebujemy działań
Niestety, państwo polskie żadnego z tych tematów nie podejmuje w sposób systematyczny. Nie są nam znane żadne instytucjonalne programy na temat bezpieczeństwa pracy, które prowadziłoby na ten temat Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Nie słychać o programach zdrowia psychicznego kierowanych do mężczyzn. Potrzebujemy też chociażby szeroko zakrojonych kampanii społecznych: mężczyźni prawie o połowę rzadziej korzystają z badań pakietu profilaktycznego dla 40- i 50-latków.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Takie reklamy są po prostu szkodliwe. Utwierdzają społeczeństwo i polityków w przekonaniu, że z wysoką umieralnością mężczyzn nie trzeba nic robić, bo winni są sami mężczyźni. Są też szczególnie irytujące w kontekście emerytur, których dotyczy reklama mBanku. Polska jest ostatnim krajem w Unii Europejskiej, który nie podjął decyzji o wyrównaniu wieku emerytalnego. Jednocześnie, co czwarty mężczyzna nie dożywa do wieku emerytalnego.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zamiast szydzić z mężczyzn mało zabawnymi reklamami, firmy powinny zachęcać pracowników do dbania o własne zdrowie i skorzystania z profilaktycznych badań. Można to robić także w reklamach – inna firma apelowała na przykład do mężczyzn: „prowadź się zdrowo!”.
Źródło:
1Samobójstwa w 2023 roku. Analizujemy pełne dane (demagog.org.pl)
2Raport: Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania – NIZP PZH – PIB
PS „Kreatywność sprzedaje”: Sanofi – „Prowadź się zdrowo” [PODCAST]
W ramach cyklu „Kreatywność sprzedaje” przybliżamy kampanie nagrodzone w konkursach SAR: KTR, Innovation oraz Effie 2023. Tym razem o kampanii „Prowadź się zdrowo” rozmawiamy z Mileną Raczkowiak, brand lead w Sanofi.
PS2 „Koalicja Przeciwko Samotności”: Joanna Przetakiewicz rusza z kampanią dotyczącą męskiego osamotnienia
15 osób – tyle popełnia w Polsce samobójstwo każdego dnia. Badania pokazują, że aż 12 z nich to mężczyźni. Te dane stanowią punkt wyjścia dla akcji „Koalicja Przeciwko Samotności”, której pomysłodawczynią jest Joanna Przetakiewicz-Rooijens. Cel? Zwrócenie uwagi na plagę osamotnienia w społeczeństwie.