Stowarzyszenie Miasto Moje A W Nim walczy z chaosem wizualnym w przestrzeni publicznej potęgowanym przez wszechobecne komunikaty reklamowe – od nielegalnych ulotek rozklejanych na słupach czy przystankach, po wielkoformatowe siatki, zasłaniające całe budynki.
W tym roku po raz kolejny postanowiono zwrócić uwagę na to, jak bardzo reklamy potrafią zniszczyć krajobraz i przestrzeń miejską. Tym razem skoncentrowano się na nośnikach reklamowych, które – nawet jeśli są ustawione zgodnie z prawem – samą swoją obecnością szpecą okolicę. Niezależnie od tego, co i jak reklamują.
Zobacz również
Przez trzy tygodnie konkursu napłynęło 68 zgłoszeń z 27 miast i miasteczek. Internauci podczas głosowania na profilu „Miastoszpeciciela” na Facebooku wyłonili 10 najbardziej szpecących reklam w Polsce, a spośród nich wybrało zwycięzcę. Na kandydatury łącznie oddano ponad 2000 głosów.
I nagrodę i tytuł „Miastoszpeciciela” otrzymał „Okrąglak” z Olsztyna, znajdujący się przy placu Jana Pawła II. Nagrodę przyznano za „kumulację wszystkich możliwych problemów związanych z obecnością reklam w mieście, na które składają się choćby agresywność przekazu, drastyczne ingerowanie w przestrzeń publiczną, zatracanie bryły budynku oraz obojętność władz na wizualny chaos. Olsztyński Miastoszpecieciel razi tym bardziej, że znajduje się w centralnym punkcie miasta, tuż obok ratusza”.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
I Wyróżnienie przyznano Hotelowi Forum z Krakowa za „ingerencję w krajobraz kulturowy wykraczający daleko poza lokalny charakter” . Ten gigantyczny słup reklamowy znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Wawelu. Na decyzję jury wpływ miał również fakt, że Hotel Forum jest uważany przez fachowców za przykład ciekawej architektury drugiej połowy XX wieku, zasługującej na miano dobra kultury współczesnej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
II Wyróżnienie przyznano willi „Poraj” na zakopiańskich Krupówkach za „przykład niszczenia zabytkowej, charakterystycznej architektury regionu oraz bezmyślne wkraczanie reklamy w obszar dziedzictwa kulturowego”.
Jury zdecydowało się na przyznanie jednej nagrody pozaregulaminowej dla Krajobrazoszpeciciela, którą dostały reklamy na przełęczy Snozka w Kluszkowcach, zasłaniających widok na Tatry, zlokalizowanych w pobliżu słynnych „Organów” Władysława Hasiora.
Konkurs „Miastoszpeciciel” organizowany jest na licencji czeskiego stowarzyszenia Za lepší život v Praze, które w 2011 roku przeprowadziło podobny konkurs „Vizuvir”, który przyczynił się do usunięcia 40 reklam wielkoformatowych z centrum Pragi.
Skład Jury:
- Piotr Sarzyński, dziennikarz związany z „Polityką”, autor książki „Wrzask w przestrzeni, Dlaczego w Polsce jest tak brzydko?”
- Bogna Świątkowska, promotorka kultury, dziennikarka, prezeska fundacji Bęc Zmiana
- Grzegorz Buczek, architekt, urbanista, działacz samorządowy, członek zarządu Towarzystwa Urbanistów Polskich
- Aleksandra Stępień, prezeska stowarzyszenia Miasto Moje a w Nim
W poniższej galerii top 10 największych miastoszpecicieli: