MICHAŁ KASPRZYK: Firmy powinny zacząć tworzyć podcasty rozrywkowe

MICHAŁ KASPRZYK: Firmy powinny zacząć tworzyć podcasty rozrywkowe
Jaki potencjał marketingowy niosą podcasty biznesowe? Jak przygotować się jako biznes do rozpoczęcia tworzenia podcastu? Jakie są przykłady firm, które osiągnęły sukces dzięki prowadzeniu podcastu? O tym rozmawiamy z Michałem Kasprzykiem – producentem podcastów i showrunnerem w Cleverhearted Show.
O autorze
2 min czytania 2023-06-20

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Nielsen na zlecenie Storytel, w październiku 2022 roku znajomość terminu „podcast” zadeklarowało 45 proc. polskich internautów w wieku 19-49 lat. Ponadto, co piąty użytkownik internetu w wieku 19-49 lat w Polsce deklaruje, że czynnie słucha podcastów. W Polsce daje to kilka milionów odbiorców. 

Biznesy coraz częściej sięgają po taką formę kontaktu ze swoimi klientami. Czy podcasty są dobrym narzędziem do przyciągnięcia nowych klientów oraz wsparcia sprzedaży?

– Myślę, że podcasty są dobre w tym, żeby utrzymać uwagę klientów i wydaje mi się też, że we współczesnym marketingu dużo mówimy o tym, że musimy przyciągnąć klientów, a nie poświęcamy wystarczająco dużo uwagi na klientów czy odbiorców, których już mamy. Jeżeli ktoś ma pierwszy punkt styku z marką to podcast jest świetnym narzędziem do podjęcia kolejnych kroków – mówi Michał Kasprzyk z Cleverhearted Showrunners, z którym rozmawiamy w podcaście.

Od czego zacząć tworzenie podcastu biznesowego?

– Na pewno trzeba na początku przemyśleć te rzeczy, które zazwyczaj robimy przy większości działań marketingowych, czyli po co my w ogóle ten podcast chcemy zrobić, dla kogo i jaki będzie temat. Te trzy rzeczy są dosyć banalne, ale mam wrażenie, że bardzo mało ludzi w ogóle to robi. Często podcasty są bardzo ogólne i idą szeroko. W zasadzie nie wiadomo do kogo są. Albo są do grup, które są bardzo szerokie i w związku z tym może cierpieć ich słuchalność – mówi Michał Kasprzyk.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Później ważne jest opracowanie koncepcji. Tego, jaki format będzie miał podcast. Niektórzy utożsamiają podcasty z wywiadami, a wywiad to tylko jedna z form. Możemy, np. zrobić podcast narracyjny. W nim się dużo dzieje i łatwiej jest skupić uwagę odbiorców. Inny format to podcast fabularny. Ciekawy zrobiła Coca-Cola czy BMW. Cokolwiek przyjdzie Wam do głowy, co da się przełożyć na dźwięk to będzie okej – dodaje. 

Michał opowiedział także o tym, czy prowadzenie podcastów wymaga specjalnego doświadczenia

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– To zależy. Jeżeli chcesz stworzyć podcast dla siebie to każdy może go zrobić. Tylko trzeba nastawić się na to, że to będzie działanie długofalowe. Natomiast w biznesie warto zwrócić na to większą uwagę i wybrać taką osobę, która będzie odpowiednia, bo wtedy podcastu będzie się słuchało przyjemniej. Jeżeli od pierwszego odcinka chcemy zrobić podcast względnie efektywnie to musi to być osoba, która zrobi to dobrze.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS Joanna Hain-Listewnik i Emilia Czerwiec: Naruszenie tabu wiąże się z sankcjami społecznymi

Jak ludzie reagują na tematy tabu podejmowane w kampaniach? Jak przygotować się na negatywny odbiór kampanii? O tym rozmawiamy z Emilią Czerwiec (Ancymony) oraz Joanną Hain-Listewnik (Seni).

PS 2 Czy w 2023 roku czeka nas reklamowy boom w podcastach?

Analizując trendy w marketingu cyfrowym, nie sposób przejść obojętnie wobec rosnącej popularności podcastów. Podczas gdy podcastów słucha już co piąty internauta w Polsce, dla marketerów to przede wszystkim doskonały kanał reklamowy.