Pozostałe podsumowania roku 2022 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2022 dla marki Kubota opowiada Alina Sztoch, prezeska zarządu i dyrektorka marketingu.
Największy sukces w 2022 roku
2022 r. był najlepszym w historii marki Kubota. Jesteśmy dumni z bardzo dynamicznego wzrostu przychodów oraz dochodów. Po 3 kwartałach 2022 r. osiągnęliśmy prawie 20 mln zł przychodów ze sprzedaży oraz 0,8 mln zł zysku netto.
Ponadto Kubota S.A. w IV kwartale tego roku zadebiutowała na Warsaw Stock Exchange (GPW), spełniając tym samym obietnicę daną inwestorom, podczas emisji crowdfundingowej w sierpniu zeszłego roku. Debiut Kuboty na NewConnect był pięknym domknięciem pewnego rozdziału burzliwej historii marki, która przez 30 lat istnienia, stała się symbolem nie tylko polskich lat 90., ale także symbolem radości i fantazji. I to właśnie fantazja, niedoceniana cecha Polaków, jest kluczowym ogniwem historii marki. To dzięki fantazji udało się zaprowadzić Kubotę z giełdy handlowej na Stadionie X-lecia na Giełdę Papierów Wartościowych.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Debiut na NewConnect oraz najlepsze w historii wyniki finansowe, pokazują, że krzepniemy jako organizacja i że, mimo bardzo ciężkiego otoczenia makroekonomicznego, realizujemy stawiane sobie cele. O naszej drodze, ale i planach opowiedzieliśmy ostatnio w książce „Patent na e-Commerce”, którą gorąco polecam.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najtrudniejsze wyzwanie w 2022 roku
Za nami bardzo ciężki rok. Myślę, że nie ma w Polsce spółki, na którą nie miałyby wpływu takie wydarzenia jak inflacja, zaburzone łańcuchy dostaw, szalejące kursy, czy wojna w Ukrainie. To, co jest ważne dla naszej firmy, to to, że to fatalne otoczenie biznesowe, sprokurowało szereg dobrych decyzji na poziomie strategicznym, które przełożyły się na świetne wyniki. Kryzys wyzwolił w nas jeszcze większe pokłady samoświadomości, kreatywności i otwartości na zmianę.
Myślę, że jednak najważniejszym wyzwaniem było ustabilizowanie procesów w wielu pionach w firmie, przy jednoczesnym stworzeniu strategii na kolejne lata.
3 najciekawsze akcje w 2022 roku
2022 r. upłynął dla Kuboty pod znakiem spektakularnych współprac. Oprócz kontynuacji współpracy z najważniejszym partnerem biznesowym Jeronimo Martins Polska, Kubota przeprowadziła kampanie z takimi gigantami jak m.in. Reserved, Coca-Cola, Żabka, Costa Coffe, Allegro, KFC, Harnaś, LOT czy Klarna. Poniżej krótki opis 3 wybranych projektów
Reserved
To pierwsza współpraca, w której Reserved współpracował z inną polską marką. Projekty sięgały po inspirację do lat 90, w których obie marki pojawiły się na polskim rynku. Punktem wyjścia kolekcji był klasyczny model klapków rzep. W kolekcji można było znaleźć również oversize’owe T-shirty, dresowe komplety, bezrękawnik ze stójką czy czapkę z daszkiem i skarpetki.
Ubrania spełniały założenia #EcoAware, uszyte zostały głównie z bawełny organicznej oraz recyklingowanego poliestru. Kolekcja była dostępna w sprzedaży online oraz w wybranych sklepach stacjonarnych Reserved.
Współpraca odbiła się szerokim echem w branży, a o kolaboracji pisały takie serwisy jak vouge.pl czy noizz.pl. Spotkaliśmy się również z bardzo pozytywnym odbiorem po stronie stylistów czy klientów obu marek.
Coca-Cola
Coca-Cola i Kubota rozpoczęły współpracę w ramach wakacyjnej akcji „Poczuj rytm lata”. Marki przygotowały wspólną loterię, w której można było wygrać m.in. kultowe klapki Kubota x Coca-Cola Zero Cukru, które stworzyliśmy na specjalne zamówienie. Promocja dostępna była w aplikacji Coca-Cola.
Akcja opisywana była m.in. na wirtualnemedia.pl, noizz.pl, dla handlu.pl, maketingprzykawie.pl i wielu innych lifestylowych oraz branżowych źródłach. Do udziału w kampanii zaproszeni zostali również influencerzy tacy jak: Przemek Pro, Zuza Tonicka, Aleksandra Gąsior i Natalia Sierzputowska, którzy poza dedykowaną sesją zdjęciową z limitowanymi produktami, prowadzili również komunikację w swoich kanałach społecznościowych tj. TikTok i Instagram.
Żabka
W bardzo krótkim czasie udało nam się opracować produkt, odpowiadający strategii komunikacyjnej Żabki. Dało to możliwość przeprowadzenia aktywacji klientów w okresie letnim w 2022 r.
Współpraca Kubota x Żabka była tym, na co czekały osoby będące fanami obu brandów, o czym świadczą nie tylko komentarze pod postami w social mediach, ale też te dodawane przy składaniu zamówień. Nie mniej wydarzyło się po wypuszczeniu informacji o współpracy na LinkedIn. Dosłownie w ciągu kilku godzin od publikacji postów dostaliśmy liczne zapytania i komentarze dotyczące współpracy. W mediach branżowych pojawiły się również liczne publikacje dotyczące kolaboracji.
Z naszej strony dołożyliśmy do współpracy zarówno komunikację marketingową, jak i reklamową, dzięki czemu wspólny testowy merch wyprzedaliśmy całościowo w niecałe 2 tygodnie, a pojedyncze rozmiary dosłownie w przeciągu kilku dni.
Produkty dystrybuowane były drogą sprzedaży z wykorzystaniem serwisu kubotastore.pl oraz w formie nagrody w ramach questu komunikowanego po stronie Żabka Polska.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Z Reserved. Kolekcja została świetnie przyjęta przez fanów i stylistów.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
Społeczność zbudowana wokół Kuboty jest jednym z jej największych zasobów, dlatego marketing naszej marki w sposób naturalny skupia się na działaniach w social mediach. Bardzo dbamy o spójność i estetykę naszych kanałów społecznościowych, ale przede wszystkim zależy nam na tym, żeby sociale ucieleśniały claim marki: Kubota to nie klapki, to styl życia. Wokół tego hasła powstała bardzo aktywna społeczność, a relacje z nią staramy się pielęgnować najlepiej, jak potrafimy.
Reakcje tej społeczności na to, co robimy, uważamy za najlepszy barometr naszych działań. Cel jest jeden – ugruntować pozycję kubotów jako wspaniałego i nieoczywistego dobra narodowego. Głęboko wierzymy, że czarne Kuboty Rzep zostaną kiedyś wniesione w poczet eksponatów Muzeum Narodowego!
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2023 roku
Jeżeli chodzi o punkty ciężkości między poszczególnymi kanałami, to niewiele się tutaj zmieni. Jednak już content będzie dotyczył innych treści niż w mijającym roku. To oczywiste – marka ewoluuje, a platforma komunikacyjna razem z nią.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
- Zmiana paradygmatu, że marki nie mają poglądów. Mają, a na pewno powinny. Uwzględnijmy to w strategii.
- Większa swoboda zarówno na poziomie języka, jak i obrazu.
- Coraz bardziej popularne staną się kampanie w miejscach jeszcze nieoczywistych dla marketerów, vide Tinder, Twitch, Pornhub.
Budżet na działania digitalowe
Wiele osób myśli, że Kubota to korporacja, co jest nieprawdą. Jesteśmy stosunkowo małą firmą z niewielkimi budżetami. W marketingu pracują prawdziwi ninja, którzy doskonale rozumieją, jak działać sprytnie i efektywnie.
Oczywiście rozpoznawalność marki pomaga, ale mimo wszystko uważam, że naprawdę wyciągamy maksimum z posiadanych budżetów. Oprócz budżetu na płatne reklamy tak naprawdę nie mamy sztywnego budżetu, którego za wszelką cenę się trzymamy. Mając skromne środki, musimy być elastyczni.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Może wypowiem się odnośnie do branży Kuboty, czyli mody. Uważam, że marketing marek fashion jest tak mocny, jak nigdy. Świetne sesje i fajne akcje CSR to już norma. Być może przydałoby się jeszcze więcej luzu w komunikacji, ale i tak uważam, że w Polsce mamy świetnych marketerów, którzy wiedzą co robią. Tak trzymać!
3 najważniejsze cele i plany na 2023 rok
Plany na rok 2023 r. są bardzo ambitne i zakładają m.in. dalszy wzrost przychodów, dywersyfikację kanałów dystrybucji oraz zwiększenie bazy klientów. Jesteśmy pewni, że zespół składający się dziś z 35 osób, wzmocniony stale doskonaloną kulturą organizacyjną oraz konsekwentnie realizujący strategię, jest w stanie osiągnąć wyznaczone cele. W końcu Kubota to nie klapki, to styl życia.