Mindshare: Kim są „Pożeracze mediów”? [badanie]

Dom mediowy Mindshare Polska, w oparciu o dane uzyskane z badania dotyczącego korzystania z wideo online, przygotował analizę segmentacyjną pozwalającą na wyłonienie 6 charakterystycznych typów konsumenta mediów wśród użytkowników Internetu.
O autorze
2 min czytania 2018-11-08

Na podstawie informacji dotyczących częstotliwości korzystania z różnych formatów wideo online wyodrębniono: „Fanów krótkich form” (25%), „Zdigitalizowanych” (18%), „Fanów YouTube’a” (15%), „Niezaangażowanych” (16%), „TV maniaków” (13%) oraz jeden z najciekawszych segmentów – „Pożeraczy mediów” (12%), najbardziej intensywnie korzystający z największej liczby kanałów komunikacji.

Heavy userzy wideo w Internecie

„Pożeracze mediów” na tle pozostałych internautów wyróżniają się wyjątkowo intensywną konsumpcją największej liczby kanałów komunikacji, zarówno online, jak i offline. Co za tym idzie wśród „Pożeraczy mediów” znajdziemy największą grupę regularnie oglądających materiały wideo w sieci, niezależnie od ich długości czy rodzaju. Z częstotliwością co najmniej raz w miesiącu krótkie filmy na YouTube ogląda 98% osób z tego segmentu, serwisy VoD – 93% (zarówno płatne jak i bezpłatne). Wśród „Pożeraczy mediów” znajdziemy także najwięcej osób korzystających z płatnych serwisów wideo – co najmniej raz w tygodniu Netflix lub Showmax ogląda 80%, a HBO GO lub NC+ GO – 82%.

Pożerają media w różniej formie

W porównaniu do innych segmentów „Pożeracze mediów” intensywniej używają elektronicznych wersji tradycyjnych kanałów komunikacji – częściej korzystają z komunikatorów internetowych (81%), słuchają radia przez Internet (58%), czy czytają prasę w wersji elektronicznej (gazety 54%, magazyny 48%). Omawiana grupa chętniej sięga po prasę również w tradycyjnym wydaniu: połowa z nich co najmniej raz w tygodniu czyta gazety, a 45% magazyny. Jako najmłodsza grupa, pożerający media wyróżniają się pod względem korzystania z mediów społecznościowych – oprócz najpopularniejszego Facebooka (z którego korzystają równie często co inne segmenty), częściej niż pozostali internauci użytkują Instagrama (57% codziennie), Snapchata (47% codziennie) oraz Twittera (33% codziennie).

Uwaga na ad-bloki

„Pożeracze mediów”, konsumując najwięcej treści, jednocześnie nie chcą, by były one zdominowane przez obecne wszędzie reklamy. Dlatego chętnie sięgają po narzędzia i programy do ich blokowania. Z ad-bloków korzysta aż 80% internautów z tego segmentu, co jest wysokim odsetkiem w porównaniu do pozostałych grup, gdzie wyniki wahają się między 44% a 72%.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kim są?

Najbardziej intensywnie korzystający z mediów to w przeważającej liczbie ludzie młodzi (40% z nich ma między 15 a 24 lata, a 35% jest w wieku 25-34 lata), zarówno kobiety, jak i mężczyźni, z wykształceniem średnim lub wyższym, z nadreprezentacją zamieszkujących w małych miejscowościach. Pochodną struktury wiekowej tej grupy jest wyższy odsetek niż w przypadku grup starszych osób uczących się oraz nie posiadających dochodu lub z dochodem do 2000 zł netto.

Różni ludzie, różne rodzaje wideo

Większość pozostałych grup wyodrębnionych w badaniu również chętnie konsumuje treści wideo online, jednak w widocznie węższym zakresie niż „Pożeracze mediów”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

„Fani krótkich form”, którzy stanowią 25% wszystkich badanych, skupiają się wyłącznie na krótszych materiałach oglądanych w serwisach typu YouTube. Drugą grupą pod względem wielkości są „Zdigitalizowani” (18%), bardzo często oglądający wideo online, ale do dłuższych seansów chętniej niż „Fani krótkich form” wybierający serwisy typu VoD. „Fani YouTube’a” (15%) – jak sama nazwa wskazuje, oglądane treści konsumują prawie wyłącznie na YouTube. Z kolei „Niezaangażowani” (16%) nie mają jednego, ulubionego kanału – korzystają z wielu, ale z każdego z nich z umiarkowaną częstotliwością. Wierni tradycyjnej telewizji pozostają „TV maniacy”, czyli 13% spośród badanych, którzy bardzo rzadko oglądają wideo online, a od „Fanów YouTube’a” odróżnia ich całkowity brak zainteresowania tym kanałem.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Badanie Mindshare zostało przeprowadzone metodą CAWI na grupie 1006 internatów w wieku od 15 do 54 lat.