TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Mindshare: Kim są „Pożeracze mediów”? [badanie]

Dom mediowy Mindshare Polska, w oparciu o dane uzyskane z badania dotyczącego korzystania z wideo online, przygotował analizę segmentacyjną pozwalającą na wyłonienie 6 charakterystycznych typów konsumenta mediów wśród użytkowników Internetu.
O autorze
2 min czytania 2018-11-08

Na podstawie informacji dotyczących częstotliwości korzystania z różnych formatów wideo online wyodrębniono: „Fanów krótkich form” (25%), „Zdigitalizowanych” (18%), „Fanów YouTube’a” (15%), „Niezaangażowanych” (16%), „TV maniaków” (13%) oraz jeden z najciekawszych segmentów – „Pożeraczy mediów” (12%), najbardziej intensywnie korzystający z największej liczby kanałów komunikacji.

Heavy userzy wideo w Internecie

„Pożeracze mediów” na tle pozostałych internautów wyróżniają się wyjątkowo intensywną konsumpcją największej liczby kanałów komunikacji, zarówno online, jak i offline. Co za tym idzie wśród „Pożeraczy mediów” znajdziemy największą grupę regularnie oglądających materiały wideo w sieci, niezależnie od ich długości czy rodzaju. Z częstotliwością co najmniej raz w miesiącu krótkie filmy na YouTube ogląda 98% osób z tego segmentu, serwisy VoD – 93% (zarówno płatne jak i bezpłatne). Wśród „Pożeraczy mediów” znajdziemy także najwięcej osób korzystających z płatnych serwisów wideo – co najmniej raz w tygodniu Netflix lub Showmax ogląda 80%, a HBO GO lub NC+ GO – 82%.

Pożerają media w różniej formie

W porównaniu do innych segmentów „Pożeracze mediów” intensywniej używają elektronicznych wersji tradycyjnych kanałów komunikacji – częściej korzystają z komunikatorów internetowych (81%), słuchają radia przez Internet (58%), czy czytają prasę w wersji elektronicznej (gazety 54%, magazyny 48%). Omawiana grupa chętniej sięga po prasę również w tradycyjnym wydaniu: połowa z nich co najmniej raz w tygodniu czyta gazety, a 45% magazyny. Jako najmłodsza grupa, pożerający media wyróżniają się pod względem korzystania z mediów społecznościowych – oprócz najpopularniejszego Facebooka (z którego korzystają równie często co inne segmenty), częściej niż pozostali internauci użytkują Instagrama (57% codziennie), Snapchata (47% codziennie) oraz Twittera (33% codziennie).

Uwaga na ad-bloki

„Pożeracze mediów”, konsumując najwięcej treści, jednocześnie nie chcą, by były one zdominowane przez obecne wszędzie reklamy. Dlatego chętnie sięgają po narzędzia i programy do ich blokowania. Z ad-bloków korzysta aż 80% internautów z tego segmentu, co jest wysokim odsetkiem w porównaniu do pozostałych grup, gdzie wyniki wahają się między 44% a 72%.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kim są?

Najbardziej intensywnie korzystający z mediów to w przeważającej liczbie ludzie młodzi (40% z nich ma między 15 a 24 lata, a 35% jest w wieku 25-34 lata), zarówno kobiety, jak i mężczyźni, z wykształceniem średnim lub wyższym, z nadreprezentacją zamieszkujących w małych miejscowościach. Pochodną struktury wiekowej tej grupy jest wyższy odsetek niż w przypadku grup starszych osób uczących się oraz nie posiadających dochodu lub z dochodem do 2000 zł netto.

Różni ludzie, różne rodzaje wideo

Większość pozostałych grup wyodrębnionych w badaniu również chętnie konsumuje treści wideo online, jednak w widocznie węższym zakresie niż „Pożeracze mediów”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

„Fani krótkich form”, którzy stanowią 25% wszystkich badanych, skupiają się wyłącznie na krótszych materiałach oglądanych w serwisach typu YouTube. Drugą grupą pod względem wielkości są „Zdigitalizowani” (18%), bardzo często oglądający wideo online, ale do dłuższych seansów chętniej niż „Fani krótkich form” wybierający serwisy typu VoD. „Fani YouTube’a” (15%) – jak sama nazwa wskazuje, oglądane treści konsumują prawie wyłącznie na YouTube. Z kolei „Niezaangażowani” (16%) nie mają jednego, ulubionego kanału – korzystają z wielu, ale z każdego z nich z umiarkowaną częstotliwością. Wierni tradycyjnej telewizji pozostają „TV maniacy”, czyli 13% spośród badanych, którzy bardzo rzadko oglądają wideo online, a od „Fanów YouTube’a” odróżnia ich całkowity brak zainteresowania tym kanałem.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Badanie Mindshare zostało przeprowadzone metodą CAWI na grupie 1006 internatów w wieku od 15 do 54 lat.