Na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego udostępniona została wyszukiwarka wydarzeń kulturalnych w całej Polsce. Narzędzie zawiera nie tylko propozycje instytucji prowadzonych i współprowadzonych przez ministerstwo, ale umożliwia również zgłaszanie się organizatorów niezależnych projektów. Nowe projekty dodawane są każdego dnia. W wyszukiwarce można filtrować ofertę według miejsca, instytucji czy terminu.
Kampania „Odwiedź kulturę na wakacjach” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada na konkretną potrzebę. Resort zauważył, że w przestrzeni internetowej brakowało do tej pory jednego, łatwo dostępnego miejsca, które w przystępny sposób prezentowałoby pełne spektrum wydarzeń kulturalnych w całej Polsce.
– Dotąd brakowało jednego miejsca, które tak kompleksowo pokazuje, co dzieje się w świecie kultury, od lokalnych perełek po duże wydarzenia. Stworzyliśmy narzędzie, które zachęca do tego, by skorzystać z oferty kulturalnej, odkrywać mniej znane miejsca i planować czas tak, by znalazły się w nim spotkania ze sztuką, historią i tradycją. To koncept, który dodatkowo aktywizuje podmioty działające w obszarze kulturze w całym kraju – każdy może dopisać swoje wydarzenia. Koncepcja kreatywna kampanii odpowiada na wyzwanie związane z dotarciem do odbiorców, którzy codziennie przeglądają setki wiadomości i zdjęć, a w tym wszystkim tematy kulturalne się gubią. Decydując się na tę kreację chcieliśmy zwrócić uwagę i dotrzeć do tych, którzy nie są częstymi użytkownikami kultury. To pierwsza taka kampania od lat i zaproszenie do odkrywania tego, co jest wyjątkowe w polskich regionach. Świadomie wykorzystaliśmy w kreacji nowe technologie, AI to obszar, którym ministerstwo zajmuje się na kilku płaszczyznach – mówi Anna Ruszczyńska, Dyrektor Centrum Informacyjnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Trzy oblicza Polski w kampanii „Odwiedź kulturę na wakacjach”
Kampania „Odwiedź kulturę na wakacjach” łączy wykorzystanie sztucznej inteligencji z kontekstem kulturowym. Identyfikacja nawiązuje do trzech pasów Polski i charakterystycznych obiektów architektury tych regionów:
- Piaszczysta Północ – wykonane z piasku Zamek w Malborku, Filharmonia w Szczecinie, Neptun z Gdańska oraz latarnia w Rozewiu, którą wzbogaca pomnik tańczącej pary.

#NMInsights: Polskie podcasty o marketingu i e-commerce warte słuchania
- Leśne Centrum – w otoczeniu zieleni Pałac Kultury i Nauki, Kościół Pokoju w Świdnicy, malowane chaty z Zalipia oraz nawiązane do słowiańskich tradycji muzycznych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Skaliste Południe – z dominacją kamienistych tekstur, gdzie pojawia się m.in. Zamek w Niedzicy, Jasna Góra, NOSPR i słynna „Kryształowa Planeta” z Wrocławia.

Kampania różnicuje regiony, podkreślając bogactwo regionalnego dziedzictwa kulturowego w zależności od kontekstu geograficznego. Poprzez to działanie resort chce pokazać, że ciekawe doświadczenia kulturalne czekają nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych ośrodkach i lokalnych działaniach, które bywają poza głównym obiegiem mediów.
Kampania łączy działania w social mediach, outdoorze i prasie. Ministerstwo zadbało o dobór kanałów tak, aby dotrzeć zarówno do osób będących w podróży, jak i do tych, którzy przygotowują się do wyjazdu lub spędzają urlop w swoim mieście.
Kampania ma swoje rozwinięcia w postaci:
- inspiracji podróżniczych publikowanych w mediach społecznościowych ministerstwa,
- reklam z kodem QR do wyszukiwarki na ekranach w pociągach PKP Intercity,
- materiałów wizerunkowych w wybranych kinach plenerowych,
- insertu w sierpniowym wydaniu magazynu Kalejdoskop na pokładach samolotów LOT.
Koncepcję kampanii i key visual wyszukiwarki opracował wewnętrzny zespół komunikacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Za rozwinięcie materiałów graficznych i działania wspierające w social mediach odpowiadała agencja Fabryka Marketingu.