Temu oraz Shein cieszą się dużym zainteresowaniem wśród Polaków. Z badania przeprowadzonego przez Instytut Pollster, zatytułowanego „Chińskie platformy handlowe oczami Polaków”, wynika, że Polacy chętnie i często korzystają z chińskich platform zakupowych. W czołówce znalazł się m.in. sklep Temu. Najczęściej na chińskich platformach kupujemy ze względów związanych z wygodą.
Również badania Gemius Mediapanel ze stycznia 2024 r. pokazały, że aplikacja Temu oraz portal www.temu.com miały osiągnąć w Polsce liczbę 14,9 mln realnych użytkowników, a aplikacja Shein oraz portal www.shein.com ponad 6 mln realnych użytkowników.
Zobacz również
Jednak zgodnie z analizami przeprowadzonymi przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, jak również sygnałów docierających od konsumentów i przedsiębiorców, w przypadku obydwu platform możemy mówić o naruszeniu krajowych i unijnych przepisów w zakresie m.in. ochrony konsumentów.
Nieprawidłowości związane z platformą Temu
MRiT wykazuje, że na platformie Temu nie są przestrzegane przepisy związane z tzw. Dyrektywą Omnibus. Chodzi o informowanie o obniżeniu cen oraz brak prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem zniżki.
Ponadto zwrócono uwagę także na stosowanie „liczników” odliczających czas np. do zakończenia możliwości darmowej dostawy oraz innych komunikatów, które mogą powodować presję u konsumentów, np. takich nacechowanych pośpiechem („Popularne!”, „Prawie wyprzedane”).
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Ponadto:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- nie wskazuje się jednoznacznej i konkretnej ceny towarów – w odniesieniu do niektórych produktów, wykorzystywane są niejasne określenia dotyczące ceny za dany towar,
- informowanie w niewłaściwy sposób o minimalnej wartości zamówienia – konsument informowany jest o tym dopiero na końcowym etapie ścieżki zakupowej,
- stosowanie wprowadzających w błąd komunikatów dotyczących „kuponów” – kupony w formie pop-up’ów informują o możliwości zdobycia 500 zł, jednak bez informacji o warunkach umożliwiających skorzystania z tych środków,
- pozorne gwarantowanie wyrównywania cen „korekta ceny w ciągu 30 dni” oraz pozorna gwarancja dostępnej dostawy za pobraniem,
- brak informacji, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego.
Wykazano również naruszenia w zakresie praktyk marketingowych, np. gdy klient nie wyraził zgody na otrzymywanie informacji handlowych z serwisu, platforma wielokrotnie zachęca go do wyrażenia takiej zgody za pomocą pojawiających się na ekranie pop-up’ów.
Nieprawidłowości związane z platformą Shein
W przypadku platformy Shein również wykazano nieprawidłowości związane ze stosowaniem się przepisów Dyrektywy Omnibus, takich jak informowanie o obniżeniu ceny czy brak prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Ponadto, wątpliwości budzą również oceny produktów. Na stronach nie znajdziemy informacji, czy widoczne w serwisie opinie o produktach pochodzą od konsumentów, którzy w rzeczywistości kupili dany produkt oraz w jaki sposób dokonywana jest ewentualna weryfikacja opinii. Nie wiadomo również jak opinie są liczone.
W przypadku Shein, resort zwrócił również uwagę na „greenwashing”. Shein nie podaje rzetelnych informacji na poparcie twierdzeń odnoszących się do aspektów ekologicznych.
Ponadto wypunktowano również:
- niejasne zasady i niemożność wykorzystania kuponów – przykładowo konsument nie ma informacji dla których produktów może kuponu użyć,
- brak informacji, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego.
Do platform zakupowych skierowano pisma z prośbą o udzielenie wyjaśnień dotyczących powyższych niejasności.
Komentarz marki Shein
Jak podaje biuro prasowe SHEIN w Polsce:
„W SHEIN, dążymy do zapewnienia naszym Klientom w Polsce bezpiecznych i przyjemnych zakupów, jednocześnie działając zgodnie z prawem krajowym oraz unijnym. Priorytetem jest dla nas przejrzystość i odpowiedzialność w działaniu, dlatego poczyniliśmy już istotne postępy w rozwiązaniu wielu kwestii wskazanych przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W ciągu ostatnich miesięcy informowaliśmy Ministerstwo o naszej gotowości do dialogu i z niecierpliwością czekamy na tę współpracę w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości”.
źródło: www.gov.pl
PS Na czym polega sukces Temu w Polsce? [KOMENTARZ]
Marketplace Temu w ciągu niespełna 8 miesięcy funkcjonowania w Polsce zbudował bardzo silną pozycję na rynku, wyprzedzając wiele firm operujących w branży od lat. Co jest kluczem do takiego sukcesu i czy Temu uda się utrzymać obecną pozycję wśród polskich konsumentów? Komentuje Tomasz Woźniak, CEO & Partner w Future Mind.