Ministerstwo Rozwoju i Technologii prezentuje listę nieprawidłowości związanych z platformami Temu i Shein

Ministerstwo Rozwoju i Technologii prezentuje listę nieprawidłowości związanych z platformami Temu i Shein
Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało, że do resortu zaczęły spływać sygnały, które świadczą o nieprawidłowościach związanych ze świadczeniami usług przez firmy Temu oraz Shein.
O autorze
2 min czytania 2024-05-29

Temu oraz Shein cieszą się dużym zainteresowaniem wśród Polaków. Z badania przeprowadzonego przez Instytut Pollster, zatytułowanego „Chińskie platformy handlowe oczami Polaków”, wynika, że Polacy chętnie i często korzystają z chińskich platform zakupowych. W czołówce znalazł się m.in. sklep Temu. Najczęściej na chińskich platformach kupujemy ze względów związanych z wygodą.

Również badania Gemius Mediapanel ze stycznia 2024 r. pokazały, że aplikacja Temu oraz portal www.temu.com miały osiągnąć w Polsce liczbę 14,9 mln realnych użytkowników, a aplikacja Shein oraz portal www.shein.com ponad 6 mln realnych użytkowników. 

Jednak zgodnie z analizami przeprowadzonymi przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, jak również sygnałów docierających od konsumentów i przedsiębiorców, w przypadku obydwu platform możemy mówić o naruszeniu krajowych i unijnych przepisów w zakresie m.in. ochrony konsumentów. 

Nieprawidłowości związane z platformą Temu

MRiT wykazuje, że na platformie Temu nie są przestrzegane przepisy związane z tzw. Dyrektywą Omnibus. Chodzi o informowanie o obniżeniu cen oraz brak prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem zniżki.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ponadto zwrócono uwagę także na stosowanie „liczników” odliczających czas np. do zakończenia możliwości darmowej dostawy oraz innych komunikatów, które mogą powodować presję u konsumentów, np. takich nacechowanych pośpiechem („Popularne!”, „Prawie wyprzedane”).

Ponadto:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • nie wskazuje się jednoznacznej i konkretnej ceny towarów – w odniesieniu do niektórych produktów, wykorzystywane są niejasne określenia dotyczące ceny za dany towar,
  • informowanie w niewłaściwy sposób o minimalnej wartości zamówienia – konsument informowany jest o tym dopiero na końcowym etapie ścieżki zakupowej,
  • stosowanie wprowadzających w błąd komunikatów dotyczących „kuponów” – kupony w formie pop-up’ów informują o możliwości zdobycia 500 zł, jednak bez informacji o warunkach umożliwiających skorzystania z tych środków,
  • pozorne gwarantowanie wyrównywania cen „korekta ceny w ciągu 30 dni” oraz pozorna gwarancja dostępnej dostawy za pobraniem,
  • brak informacji, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego.

Wykazano również naruszenia w zakresie praktyk marketingowych, np. gdy klient nie wyraził zgody na otrzymywanie informacji handlowych z serwisu, platforma wielokrotnie zachęca go do wyrażenia takiej zgody za pomocą pojawiających się na ekranie pop-up’ów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Nieprawidłowości związane z platformą Shein

W przypadku platformy Shein również wykazano nieprawidłowości związane ze stosowaniem się przepisów Dyrektywy Omnibus, takich jak informowanie o obniżeniu ceny czy brak prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Ponadto, wątpliwości budzą również oceny produktów. Na stronach nie znajdziemy informacji, czy widoczne w serwisie opinie o produktach pochodzą od konsumentów, którzy w rzeczywistości kupili dany produkt oraz w jaki sposób dokonywana jest ewentualna weryfikacja opinii. Nie wiadomo również jak opinie są liczone. 

W przypadku Shein, resort zwrócił również uwagę na „greenwashing”. Shein nie podaje rzetelnych informacji na poparcie twierdzeń odnoszących się do aspektów ekologicznych.

Ponadto wypunktowano również:

  • niejasne zasady i niemożność wykorzystania kuponów – przykładowo konsument nie ma informacji dla których produktów może kuponu użyć,
  • brak informacji, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego.

Do platform zakupowych skierowano pisma z prośbą o udzielenie wyjaśnień dotyczących powyższych niejasności.

Komentarz marki Shein

Jak podaje biuro prasowe SHEIN w Polsce:

„W SHEIN, dążymy do zapewnienia naszym Klientom w Polsce bezpiecznych i przyjemnych zakupów, jednocześnie działając zgodnie z prawem krajowym oraz unijnym. Priorytetem jest dla nas przejrzystość i odpowiedzialność w działaniu, dlatego poczyniliśmy już istotne postępy w rozwiązaniu wielu kwestii wskazanych przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W ciągu ostatnich miesięcy informowaliśmy Ministerstwo o naszej gotowości do dialogu i z niecierpliwością czekamy na tę współpracę w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości”.

źródło: www.gov.pl

PS Na czym polega sukces Temu w Polsce? [KOMENTARZ]

Marketplace Temu w ciągu niespełna 8 miesięcy funkcjonowania w Polsce zbudował bardzo silną pozycję na rynku, wyprzedzając wiele firm operujących w branży od lat. Co jest kluczem do takiego sukcesu i czy Temu uda się utrzymać obecną pozycję wśród polskich konsumentów? Komentuje Tomasz Woźniak, CEO & Partner w Future Mind.