MIT 1. Każdą stronę można skutecznie pozycjonować.
W niektórych przypadkach, strona www albo sklep internetowy, oparte są na starej technologii lub w ich architekturze zastosowano takie rozwiązania, które uniemożliwiają wprowadzenie pełnej optymalizacji pod wyszukiwarkę Google. A bez niej, skuteczność działań SEO jest z reguły dużo niższa.
Niestety zdarza się, że webmasterzy celowo tworzą witryny www w taki sposób, aby „uzależnić” od siebie swoich klientów – możliwość wprowadzenia pewnych zmian (np. niezbędnych do przeprowadzenia skutecznych działań SEM) jest kosztowna, ze względu na potrzebę wykupienia od takich webmasterów dodatkowych modułów.
Zobacz również
Dlatego zakładając samemu lub zlecając komuś założenie nowej witryny, należy pamiętać, aby w swej konstrukcji była dostosowana do przyszłego pozycjonowania.
MIT 2. Lider w niewielkiej branży nie potrzebuje SEO, bo po wyszukaniu słów kluczowych i tak znajduje się na pierwszych miejscach wyszukiwań.
Google cały czas aktualizuje swoje algorytmy, ustalające zajmowane miejsce w wynikach wyszukiwania. Do publicznej wiadomości zazwyczaj podawane są informacje o wprowadzeniu większych aktualizacji, wraz z wytycznymi odnośnie pozycjonowania, ale te mniejsze aktualizacje, często dla nas kluczowe, przechodzą bez echa.
Jeśli chcemy utrzymać wysoką pozycję w wyszukiwarce Google, należy te wytyczne obserwować i być na bieżąco z wprowadzanymi zmianami. Jeśli firma nie jest w stanie samodzielnie ich śledzić, należy oddać się pod opiekę specjalistów, którzy oprócz monitorowania uaktualnień w algorytmach, przeprowadzają działania analityczne, umacniają markę, a także poszukują nowych rozwiązań reklamowych, nie tylko opartych o SEO.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
MIT 3. Efekty pozycjonowania widoczne są szybko, nawet po miesiącu.
Znalezienie się na pierwszej stronie wyszukiwarki po miesięcznej, standardowej pracy SEO, było możliwe jeszcze kilka lat temu. Obecnie zdarza się to tylko w wyjątkowych przypadkach. SEO wymaga wielomiesięcznego budowania autorytetu strony w wyszukiwarce Google, zaś szybkie działania w wynikach organicznych najczęściej przynoszą efekt odwrotny od zamierzonego. Jeśli oczekujemy natychmiastowych rezultatów, warto zwrócić się ku wykupieniu płatnych wyników wyszukiwania, które również warto podjąć.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
MIT 4. Jak SEO, to tylko w Google.
Wszystko zależy od rynku, na jakim prowadzimy swoje działania. Jeśli zależy nam na Polsce, to rzeczywiście należy pozycjonować swoją stronę w wyszukiwarce Google, posiadającej niemal całkowity udział w rynku. Nie ma wówczas sensu podejmować działań np. w Yahoo!, ponieważ wyszukiwarka ta ma poniżej 1% udziału w polskim rynku, czy w Bing, z równie znikomym udziałem. Natomiast jeśli myślimy o widoczności np. w Rosji, należy zwrócić uwagę na Yandex, a jeśli regionem działań są Chiny, to należy przyjrzeć się wyszukiwarce Baidu.
MIT 5. Reklamy AdWords pomagają w pozycjonowaniu strony.
Tu należy rozgraniczyć wyniki wyszukiwania na wyniki płatne oraz wyniki organiczne. Reklamy AdWords są wyświetlane w pierwszej kolejności z dopiskiem „REKLAMA” i trzeba za nie zapłacić. Po zmianie, jaką dokonała firma Google w lutym 2016 roku, wyniki płatne pojawiają się na początku i końcu listy wyszukiwań (wcześniej w prawym panelu na stronie wyszukiwań). Wyników płatnych nie da się pozycjonować i nie wpływają one na miejsce, jakie strona zajmuje w wyszukiwarce, nawet po wygaśnięciu umowy za reklamę AdWords.
MIT 6. Spadek w wynikach organicznych jest spowodowany działaniem konkurencji.
Wyszukiwarkę Google można porównać do żywego organizmu, który stale się zmienia. Na jego aktualny kształt ma wpływ wiele czynników. Bywa, że Google akurat testuje nowe rozwiązania, co czasowo odbija się na zajmowanej pozycji strony internetowej. Jeśli zdepozycjonowanie odbywa się nagle, wówczas może to wzbudzać podejrzenia o nieuczciwe zagrania konkurencji. Jednak szanujący się specjaliści oraz firmy z branży takich działań nie podejmują.
MIT 7. Wystarczy pozycjonować kilka fraz.
Obecnie rekomenduje się pozycjonowanie szerokie (ang. long tail), wyróżniające się dłuższymi frazami, precyzyjnie określającymi przedmiot poszukiwań i na które składa się więcej słów kluczowych. Strony internetowe, zajmujące wysokie pozycje, po takich zapytaniach generują lepszy ruch, ponieważ trafiają na nie użytkownicy najbardziej zainteresowani danymi produktami czy usługami. Przewagą pozycjonowania szerokiego nad zwykłym są też relatywnie niższe koszty.
Zdarzają się jednak przypadki, gdy firma musi się pozycjonować nawet na nazwę własnej firmy. Pamiętajmy, że działania SEO powinny być rozłożone równomiernie: z czasem łączą się one w jedną całość, co skutkuje wyższą pozycją naszej strony w wyszukiwarce.