TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Młodsze pokolenia nadzieją osób starszych na bycie w sieci

Aż 6 na 10 Polek wykluczonych cyfrowo w wieku 45-75 lat czerpie wiedzę na temat korzystania z Internetu od rodziny, wynika z badania Aasa – „Polki Wykluczone Cyfrowo 2017”. Szukają one w swoich dzieciach i wnukach przewodników po cyfrowym świecie. To bardzo istotne, ponieważ Polska zajmuje jedną...
O autorze
2 min czytania 2017-08-29

…z ostatnich pozycji wśród krajów Unii Europejskiej pod względem korzystania z sieci przez osoby starsze. Odpowiedzią na ten problem jest platforma edukacyjna aasynetu.pl, która jako pierwsza łączy starsze i młodsze pokolenia w ramach edukacji cyfrowej.

Korzystania z Internetu można nauczyć się w każdym wieku. Twierdzi tak zdecydowana większość kobiet między 45. a 70. rokiem życia, które są wykluczone cyfrowo (85 proc.). Jednym z głównych motywatorów do rozpoczęcia nauki są dla nich więzi rodzinne. Po pomoc w nauce obsługi komputera i korzystania z sieci, zwracają się najczęściej do swoich bliskich (59 proc.), a 31 proc. respondentek korzysta z Internetu wyłącznie z pomocą bliskiej osoby. Co ciekawe, kobiety, które w dalszym ciągu nie zdecydowały się na rozwój umiejętności cyfrowych deklarują, że czynnikiem, który mógłby je do tego przekonać, byłaby właśnie możliwość uzyskania pomocy od członków rodziny lub przyjaciół.

– Wsparcie osób z rodziny jest jednym z kluczowych czynników sprzyjających pełniejszemu korzystaniu z Internetu przez osoby starsze. Badania pokazują, że seniorzy są mniej skłonni do eksperymentowania z technologią oraz uczenia się metodą prób i błędów, dlatego też chętniej polegają na pomocy innych – komentuje socjolog, dr Dominik Batorski.

Odwrócenie tradycyjnego porządku uczenia się Osoby po 60. roku życia deklarują, że kluczową rolę w nabywaniu przez nich kompetencji cyfrowych odgrywają wnuki, najczęściej nastoletnie . Wynika to przede wszystkim z faktu, że dziadkowie w mniejszym stopniu wstydzą się przyznać, że czegoś nie wiedzą przed swoimi wnukami niż przed własnymi dziećmi. Wiąże się to z obecnym zaburzeniem tradycyjnego kierunku przekazywania wiedzy i doświadczenia od pokolenia starszego do młodszego. W klasycznym modelu rodzice przekazują wiedzę swoim dzieciom – osoby starsze, czują się więc mniej komfortowo, gdy rola ta odwraca się i ich dziecko ma stać się ich nauczycielem. Wnuki natomiast wykazują znacznie większą cierpliwość do dziadków, niż dzieci w stosunku do starszych rodziców, i lepiej przekazują im wiedzę na temat korzystania z nowych technologii i Internetu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Poprawa jakości życia

Częstszy kontakt z rodziną, czytanie e-książek z dużą czcionką i dokonywanie płatności przez Internet, to tylko niektóre z najważniejszych korzyści wymienianych przez osoby dojrzałe, jakie płyną z korzystania z nowych technologii. Spora część osób wykluczonych cyfrowo przyznaje jednak, że nie czuje potrzeby nabywania umiejętności cyfrowych (blisko 60 proc.), a 7 proc. badanych natomiast twierdzi, że nie wie, jakie korzyści mogłoby czerpać w związku z korzystaniem z Internetu. Dlatego ważnym jest, by młodzi nie tylko uczyli swoich rodziców i dziadków korzystania z Internetu, lecz także podpowiadali, jak – dzięki dostępowi do komunikatorów, informacji, wiedzy, rozrywki, produktów czy usług – ich życie może zmienić się na lepsze.

– Pomoc bliskich nie powinna polegać na wyręczaniu starszych użytkowników i robieniu czegoś za nich, ale raczej na uczeniu ich samodzielnego korzystania z Internetu. Wymaga to pewnej cierpliwości, bo starszym użytkownikom częściej zdarza się zapomnieć, jak wykonać konkretne akcje w sieci, mają też większe problemy z wszelkiego rodzaju zmianami interfejsów. Korzystanie z Internetu jest dla takich osób źródłem ogromnej satysfakcji, a nawet przyczynia się do zwiększania ich samooceny – dodaje dr Dominik Batorski.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Współpraca pokoleń

W odpowiedzi na konieczność włączenia cyfrowego osób dojrzałych powstała platforma edukacyjna aasynetu.pl, która jako pierwsza łączy młodsze i starsze pokolenia w ramach edukacji internetowej. Na stronie znajdują się filmy i materiały instruktażowe do pobrania na temat tego jak wysyłać zdjęcia, prowadzić rozmowy online i wyszukiwać interesujące informacje w Internecie. Na stronie udostępniono też słowniczek podstawowych pojęć w formie pytań i odpowiedzi. Dzięki niemu uczestniczki i uczestnicy programu dowiedzą się m.in. czym tak naprawdę jest Internet, co to jest wyszukiwarka, czym się różni laptop od tabletu i jak wymówić słowo Gmail. Platforma powstała w ramach kampanii społecznej “Aasy Netu” stworzonej przez Aasa Polska, technologiczną firmę finansową wywodząca się z Estonii i Finlandii.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się