Młodzi marzą o świecie bez ściemy – wyniki badania „Świat Młodych” IQS

Nie wierzą politykom, są przekonani, że reklamy kłamią i większość z nich nie czuje się gorsza, gdy nie ma tego, co ich znajomi. Głód autentyzmu, jak pokazuje najnowsza edycja badań Świat Młodych*, zrealizowanych przez agencję badawczą IQS, jest silny jak nigdy wcześniej.
O autorze
1 min czytania 2022-03-10

Młodzi odczuwają coraz silniejszą niechęć do fikcji, sztuczności i pozorowanych działań w różnych sferach ich życia. Aż 83 proc. otwarcie przyznaje, że nie ufa politykom, którzy myślą wyłącznie o sobie. 69 proc. jest zdania, że reklamy kłamią, podczas gdy oni chcą, by poza promocją niosły jakiś prawdziwy przekaz. 

Z badań widać wyraźnie, że rosnąca presja ze strony państwa, kościoła, szkoły, czy też grup rówieśniczych jest dla młodych bardzo przytłaczająca. Coraz bardziej opresyjne stają się instytucje, które w ich pamięci od zawsze wspierały normy, wzorce i posłuszeństwo, a nie bycie sobą. Młodzi dostrzegają już powszechność manipulacji, fake newsów i fałszu, na co są szczególnie wyczuleni. Mają też dość piętnowania osób odbiegających od przyjętych „standardów” – mówi Marta Rybicka z IQS.

Wyraźnie zmienia się percepcja tego, co znaczy być „cool”. 67 proc. Młodych nie czuje się gorsza, gdy nie ma tego, co ich znajomi, a 68 proc. przyznaje, że coraz rzadziej używa filtrów upiększających na portalach internetowych.

Pandemia, sytuacja na naszej wschodniej granicy i rosnące zagrożenie odcisnęły duże piętno na zachowaniach Młodych. U wielu z nich potrzeba uwagi i rozgłosu, które dotychczas były bardzo pożądane, zastąpiła dbałość o jakość kontaktów. 67 proc. badanych mówi, że nie zależy im na wielu obserwujących na kontach społecznościowych – przyznaje Rybicka.
LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

To głód autentyzmu u Młodych w znaczącym stopniu wpływa na obecną sytuację na rynku pracy. Dla 69 proc. Młodych bardzo ważne jest, aby ich praca łączyła się z ich pasjami i zainteresowaniami, wtedy będą uczciwi i autentyczni w tym, co robią.

Autentyzm w świecie Młodych dobrze się sprzedaje.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W światomłodowym topie znalazły się osoby, które zyskały na popularności robiąc swoje i będąc sobą, a jednocześnie na tym zarabiają. Można tu jednym tchem wymienić: Joannę Okuniewską, Matę, Katarzynę Koczułap, Martę Konopko, Mikołaja Sondeja – dodaje Marta Rybicka.
NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Świat Młodych 6, badanie syndykatowe zrealizowane przez agencję badawczą IQS na grupie osób bezdzietnych w wieku 16-29 lat. Metodologia jakościowo-ilościowa: N=42 wywiady jakościowe etnograficzne oraz N=1900 CAWI. Realizacja 2021.