Zdjęcie royalty free z Fotolia
Gdybym miał wskazać jeden najważniejszy trend to byłoby to coraz szybsze orbitowanie wokół siebie telekomów i banków. Pojawienie się iKO i gremialne połączenie sił pięciu innych marek bankowych pod wspólnym parasolem po jednej stronie, a po drugiej MyWallet z T-mobile, eksperymenty direct billing Play (czyli możliwość dopisania do rachunku komórkowego usług spoza bezpośredniej oferty operatora), a teraz zapowiedziana integracja Plusa z Invest-Bankiem (obydwa pod kontrolą Zygmunta Solorza) pokazują, w którą stronę idzie mobilność w Polsce – ku powszechnej dostępności płatności mobilnych. A przy okazji wycięciu pośredników zbierających po drodze prowizję – zaczynając od Mastercard i Visa, a kończąc na integratorach płatności w e-commerce.
Zobacz również
Inny aspekt tego trendu: podmioty do tej pory niekonkurencyjne zaczynają dzięki mobile’owi wchodzić na swoje rynki. To jeszcze trochę potrwa (celuję w 3-5 lat), ale podejrzewam, że już w 2014 roku będziemy widzieć pierwsze starcia na polu usługi płatnicze vs. usługi telekomunikacyjne.
Pod względem marketingowym w mobile’u już niewiele nowego da się wymyślić. Tak samo jak ostatnio marki muszą szybko iść w stronę dostępności w każdym możliwym kanale, z tą różnicą, że to mobile staje/stanie się tym najważniejszym. Google już w połowie tego roku oświadczył, że będzie obniżał pozycje stron www, które nie mają dobrze przygotowanych stron pod smartfony i tablety.
Duże nadzieje pokłada się w mikrolokalizacji wewnątrz pomieszczeń dzięki technologii iBeacon od Apple. Mamy tutaj kilku mocnych polskich zawodników jak Estimote czy Ifinity. Boję się jednak, że ta technologia szybko zostanie zamieniona w kolejny tunel pompowania trochę bardziej inteligentnego spamu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Reasumując: odsuńmy już na bok dowcipy o tym, że 2013 to kolejny rok mobile’a, bo ciągłe ich powtarzanie zrobiło się już nudne. Czekają nas ciekawe czasy!
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Social Media, wideo online, blogosfera, e-commerce, event marketing etc na przełomie 2013/2014 >>>