Mobile: rynki Europy Środkowo-Wschodniej nie kopiują globalnych wzorców – raport “Do you CEE” Gemius

Internauci z Europy Środkowo-Wschodniej z rosnącym entuzjazmem surfują w sieci za pomocą smartfonów i tabletów. W czerwcu 2012 co siedemnasta odsłona została wygenerowana za pomocą urządzenia mobilnego. Najpopularniejszym producentem jest wciąż Apple.
O autorze
2 min czytania 2012-08-01

Ruch mobilny rozwija się w Europie Środkowo-Wschodniej w imponującym tempie. W grudniu 2011 ok. 4% odsłon monitorowanych przez narzędzia web analytics firmy Gemius dokonanych zostało z urządzeń mobilnych. Udział odsłon mobilnych we wszystkich odsłonach generowanych w regionie CEE wzrósł na przestrzeni sześciu miesięcy aż o połowę (grudzień 2011-czerwiec 2012).

– Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest wzmożona konkurencja wśród producentów urządzeń przenośnych, a także polepszająca się jakość i szybkość mobilnego transferu danych w korzystnej cenie – podkreśla Krzysztof Rosiński, Kierownik ds. Badań i Rozwoju Gemius SA.

Apple, przodujący na świecie producent smartfonów i tabletów, stopniowo umacnia swoją pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej. Według danych Gemius – w czerwcu 2012 prawie 40% wszystkich odsłon mobilnych dokonanych zostało z urządzeń Apple’a. Produkty tej marki są popularne zwłaszcza w niezmiernie otwartych na nowinki technologiczne krajach bałtyckich. 

Apple nie jest jednak liderem wśród producentów urządzeń przenośnych w całym regionie CEE. Globalne trendy online w wyjątkowy dla siebie sposób przyswajają w szczególności Ukraina i Białoruś. W obu krajach na rynku urządzeń mobilnych przoduje Nokia. Na Białorusi Apple zajmuje drugą pozycję, wyprzedzając jedynie nieznacznie (ok. jeden punkt procentowy przewagi w udziale odsłon mobilnych na rynku) chińską markę Huawei. Prawie 17% mobilnych odsłon wygenerowanych na rynku białoruskim wykonano z urządzeń Huawei. Wynik ten zaskakuje jeszcze bardziej, gdy weźmie się pod uwagę średni udział odsłon mobilnych z urządzeń Huawei w całym regionie, który w czerwcu 2011 wyniósł zaledwie 3%.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Nokia, ciesząca się przez ponad 10 lat niezmienną popularnością na globalnym rynku telefonów komórkowych, na wielu światowych rynkach została w ostatnim czasie wyprzedzona przez Samsunga. Pozycja fińskiego producenta wyraźnie słabnie także w Europie Środkowo-Wschodniej. Na przestrzeni 2011 roku Nokia straciła 13 punktów procentowych udziału w odsłonach mobilnych w krajach środkowo- i wschodnio-europejskich. Samsung z kolei zdecydowanie rósł w 2011 roku w siłę. Zgodnie z danymi gemiusTraffic za czerwiec 2012, ponad jedna piąta wszystkich mobilnych odsłon wykonywanych w Europie Środkowo-Wschodniej pochodzi z urządzeń Samsunga. Co ciekawe, udział odsłon mobilnych dla urządzeń Nokii był w tym samym okresie o 4 punkty procentowe niższy. Południowo-koreański producent jest popularny zwłaszcza w Słowenii, na Węgrzech i na Litwie, gdzie ponad 25% odsłon mobilnych generowanych jest za pomocą jego produktów.

Inne popularne marki urządzeń przenośnych w Europie Środkowo-Wschodniej to HTC oraz Sony Ericsson. Produkty od HTC są używane najczęściej w Czechach i na Słowacji, gdzie ich udział w mobilnych odsłonach generowanych na rynku wynosił w czerwcu 2012 stosownie 10,4% i 13,2% (na podstawie danych gemiusTraffic). Internauci z regionu bardzo chętnie wybierają również smartfony i tablety produkowane przez Sony Ericsson. Są one szczególnie popularne na Węgrzech (11,1% odsłon mobilnych generowanych na rynku), w Polsce (13,4%) oraz na Słowacji (11,3%).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Modele urządzeń przenośnych, które wyraźnie dominują na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej to flagowe produkty potentata z Cupertino: iPad oraz iPhone. Podczas gdy iPad cieszy się niezmierna popularnością w Estonii, Rosji i Słowenii (ponad 30% wykonanych odsłon mobilnych w każdym z tych krajów), to iPhone używany jest w szczególności przez Chorwatów (32%). Trzecie miejsce w regionie zajmuje Samsung GT-i9100 (Galaxy SII). Średni odsetek odsłon mobilnych generowanych w tej części Europy za pomocą tego smartfona wyniósł 3,5%, o ponad 20 punktów procentowych mniej niż w przypadku obecnego lidera w regionie – iPada.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Można przewidywać, że taka przepaść pomiędzy urządzeniami Apple’a i smartfonami oraz tabletami produkowanymi przez inne marki pozwoli produktom z logo nadgryzionego jabłka jeszcze przez długi czas utrzymać pozycję lidera w Europie Środkowo-Wschodniej – dodaje Rosiński.

Dane zawarte w informacji prasowej pochodzą z raportu „Do you CEE” – unikalnego kompendium wiedzy na temat rynków online w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Raport można pobrać bezpłatnie ze strony doyoucee.gemius.com