Mobile w branży automotive i retail pod lupą IAB Polska i Mindshare

Wszystkie największe polskie firmy motoryzacyjne na swoich mobilnych stronach internetowych oferują zapisy na jazdę próbną, podczas gdy za pośrednictwem aplikacji już tylko 12% z nich. Funkcjonalności mobilne sprawdzono także u reklamodawców handlowych.
O autorze
2 min czytania 2015-10-28

Jak wygląda kondycja mobile w branżach automotive oraz retail oraz gdzie w tym zestawieniu plasuje się Polska ‒ odpowiedzi na te pytania znajdują się w najnowszym badaniu IAB Europe, lokalnie zrealizowanym przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska we współpracy z Mindshare.

Branża automotive – strony internetowe na piątkę

Jak wynika z audytu pt. „Advertiser Mobile Audit Report”, wszyscy najwięksi polscy reklamodawcy branży automotive (25 czołowych podmiotów) oferują na mobilnej wersji swojej strony możliwość zapisu na jazdę próbną. Wskaźnik ten plasuje nas w europejskiej czołówce (średnia europejska wynosi 80%). Wysoko ustawiliśmy także poprzeczkę w kontekście responsywności stron oraz ich mobilnej optymalizacji – aż 92% badanych firm motoryzacyjnych działających w Polsce oferuje obydwa udogodnienia, podczas gdy średnia europejska to odpowiednio: 58% i 78%. Europa wyprzedziła natomiast Polskę pod względem dostępności lokalizatorów GPS na stronach mobilnych.

Ocenie podlegały także aplikacje mobilne reklamodawców. Mimo że 7 na 10 polskich firm tej branży posiada aplikację na smartfona lub tablet (dostępną zarówno w systemie iOS, jak i Android), to ich funkcjonalność nie jest tak bogata jak na mobilnych stronach internetowych. Tylko 36% audytowanych podmiotów oferuje w aplikacji lokalizator GPS, a jedynie co 10. reklamodawca zadbał o możliwość zapisu na jazdę próbną właśnie za pomocą mobilnej aplikacji.

E-zakupów nie zrobisz przez aplikację

W badaniu gorzej wypadły firmy z sektora retail – zarówno pod względem funkcjonalności mobilnych stron, jak i aplikacji. W porównaniu z branżą motoryzacyjną, polscy reklamodawcy branży handlowej są w mniejszym stopniu przygotowani na konsumentów mobilnych. Blisko 3/4 z nich posiada zoptymalizowane i responsywne strony internetowe, jednak mniej niż połowa (42%) udostępnia na portalu funkcję lokalizatora GPS swoich sklepów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Aplikacje na smartfon lub tablet są oferowane przez prawie połowę największych reklamodawców tej kategorii, 36% udostępnia w aplikacji lokalizator GPS, a zaledwie 1/5 oferuje możliwość dokonania zakupów online.

Podobnie jak w branży motoryzacyjnej, na tle Europy gorzej wypadamy pod względem zastosowania lokalizatorów GPS – zarówno na stronach mobilnych, jak i w aplikacjach (średnia europejska wyniosła odpowiednio 64% i 40%). Naszych europejskich sąsiadów jednak wyraźnie wyprzedzamy pod kątem responsywności stron mobilnych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

O raporcie „Advertiser Mobile Audit Report”

W audycie IAB zrealizowanym lokalnie we współpracy z Mindshare przeanalizowane zostały strony internetowe oraz aplikacje mobilne największych reklamodawców z sektora handlu i automotive – łącznie 613 witryn na 9 rynkach. Ocenie poddano szereg funkcjonalności, takich jak: posiadanie lokalizatora GPS, możliwość zapisów na jazdę próbną, dostępność zakupów online. Sprawdzano także responsywność stron, ich mobilną optymalizację oraz prędkość. Zbadano również dostępność aplikacji w systemie operacyjnym iOS oraz Android, zarówno na smartfon, jak i tablet. Dane w raporcie obrazują stan na czerwiec/lipiec 2015 roku.