Urządzenia mobilne są punktem wyjścia globalnej rewolucji w konsumpcji mediów i w stylu życia. Od nich zaczyna się cały ruch zwany mobilnością. W 2012 roku mieliśmy premierę Windows 8 posiadającego ten sam interfejs na smartfonie, tablecie i desktopie. Microsoft zaprezentował również najnowszą wersję mobilnego systemu operacyjnego Windows Phone 8, a także swój pierwszy tablet o nazwie Surface. To on ma rzucić wyzwanie iPadom, tabletom z Androidem oraz zdobywającemu coraz większą popularność Kindle Fire, za którym stoi zaplecze powiązane z platformą Amazon.
– Ten rok, ani żaden poprzedni i następny, nie był tak zwanym „rokiem mobile”. Rewolucja trwa odkąd pojawiły się na rynku urządzenia mobilne. Rok 2012 był raczej czasem rozwoju oraz upowszechniania się mobilnych technik i technologii – mówi Łukasz Kłosowski, wydawca GoMobi.pl.
Zobacz również
W minionym roku już kilka rynków w tym w Stany Zjednoczone, przekroczyło próg 50 proc. penetracji smartfonów. Z badania Ericsson Mobility Report wynika, że Polska również jest na dobrej drodze ku takiemu nasyceniu. W trzecim kwartale 2012 47,5 proc. sprzedanych telefonów stanowiły u nas smartfony.
W 2012 roku w naszym kraju, w następstwie globalnych trendów, wykształcił się model realizowania płatności mobilnych. Niemal w tym samym czasie płatność z wykorzystaniem NFC wprowadził T-Mobile i Orange. W ślad za nimi idą kolejne komercyjne podmioty jak SkyCash, realizujący możliwość zakupu biletu kolejowego. Firma badawcza ABI Research przewiduje, że tylko w 2013 roku na świecie sprzeda się niemal 300 milionów urządzeń wyposażonych w NFC, głównie smartfonów, ale także tabletów i konsol do gier. Cztery lata później ich sprzedaż ma sięgnąć niemal dwóch miliardów sztuk.
Miniony rok okazał się kolejnym przełomem na rynku wydawniczym. „Newsweek”, jedna z najbardziej uznanych i rozpoznawalnych międzynarodowych marek, po niemal 80 latach zaprzestała publikowania wersji drukowanej skupiając się wyłącznie na wydaniach cyfrowych, w tym rozwijaniu aplikacji na tablet. Jednocześnie zapowiedziano zamknięcie „The Daily” – dziennika dostępnego początkowo tylko na iPadzie, a później na iPhonie i na tabletach z Androidem. Około 100 tys. użytkowników okazało się zbyt małą grupą, aby wydawca News Corp. chciał dalej w niego inwestować. Upadek „The Daily” nie zniechęca jednak kolejnych wydawców do wydań iPadowych i tabletowych, a na świecie, w tym w Polsce, pojawiają się kolejne pisma publikowane wyłącznie na tablet.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Ważnym czynnikiem rozwojowym ruchu mobilnego jest reklama. W minionym roku obserwowaliśmy upowszechnianie się nowych formatów emitowanych poprzez aplikacje czy przez strony mobilne. Firmy coraz chętniej włączały mobile do swoich budżetów reklamowych, co miało przełożenie na pojawienie się kategorii mobile na najważniejszych konkursach reklamowych zarówno na świecie (Cannes Lions), jak i w Polsce (Mixx Awards).
Słuchaj podcastu NowyMarketing