mobiSTAT – nowe podejście do badań na urządzeniach mobilnych i PC

Smartfony, tablety i komputery stały się centrum aktywności współczesnego człowieka. Mimo to sfera zachowań użytkowników tych urządzeń jest głównie badana obecnie na podstawie badań deklaratywnych.
O autorze
2 min czytania 2015-06-19

Brakuje natomiast dokładnych pomiarów, jak faktycznie są użytkowane poszczególne urządzenia, jakich wyborów użytkownicy dokonują. Właśnie dlatego powstała nowatorska aplikacja mobiSTAT – narzędzie analityczne w badaniach TNS Polska nad aktywnością użytkowników urządzeń mobilnych i PC. Za stronę techniczną przedsięwzięcia odpowiada Digital Virgo.

Agencja badawcza TNS Polska prowadzi innowacyjny w Polsce projekt badający aktywność użytkowników urządzeń mobilnych i PC. Jego celem jest jak najpełniejszy pomiar  faktycznych zachowań użytkowników. To nowatorskie rozwiązanie na polskim rynku.

Czym jest aplikacja mobiSTAT?

Aplikacja mobiSTAT służy do pasywnego pomiaru korzystania ze smartfonów, tabletów i komputerów. Można ją instalować już na trzech systemach operacyjnych: Android, iOS oraz Windows. „Pomiar pasywny” oznacza, że aplikacja przez cały czas działa w tle i gromadzi informacje o tym, jak dane urządzenie jest używane. Aplikacja mobiSTAT nie jest inwazyjna dla urządzeń mobilnych i ich użytkowników. Respondenci po zainstalowaniu aplikacji nie odczuwają jej obecności, a wszystkie zbierane dane są anonimizowane i wykorzystywane jedynie do celów badawczych. Aktywność użytkownika wymagana jest tylko na początku badania i ogranicza się jedynie do formalności chroniących jego prywatność oraz do zainstalowania aplikacji.

Kluczowe benefity:

Aplikacja mobiSTAT dostarcza unikalnych danych, których od badanych osób w inny sposób nie uzyskamy – większość użytkowników aktywnie korzystających z kilku urządzeń nie jest w stanie zapamiętać wszystkiego co robili, ile razy i jak długo.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ponadto, zbierając dane przez kilka tygodni, miesięcy czy nawet lat aplikacja daje  możliwość:

  • Identyfikowania indywidualnych wzorców korzystania z urządzeń, stron www, gier, aplikacji itd.,
  • Obserwacji zmiany tych wzorców (np. wtedy gdy użytkownik zamierza coś kupić, kupuje lub kupił),
  • Grupowania użytkowników o podobnych wzorcach zachowań i pod wyodrębnione grupy profilowania komunikacji marketingowej.

Dane, które aplikacja mobiSTAT zbiera z telefonów komórkowych możemy podzielić na cztery grupy: 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • dane online, czyli strony internetowe, po których porusza się użytkownik oraz aplikacje, z których korzysta;
  • dane offline, np. wykonywanie rozmów telefonicznych, wysyłanie SMS-ów, aplikacje offline (robienie zdjęć, korzystanie z organizera, budzika, itp.);
  • dane techniczne, tzn.  takie jak: siła sygnału sieci, łączenie przez Wi-Fi czy przez sieć operatora;
  • monitoring aplikacji, czyli np. instalowanie lub odinstalowanie aplikacji.

Synergia doświadczenia badawczego i nowoczesnych technologii

Agencja badawcza TNS Polska stworzyła nowy produkt badawczy dla swoich klientów określając zakres badania i jego wymogi. TNS Polska realizuje projekty z wykorzystaniem mobiSTAT dobierając odpowiednie grupy użytkowników, którzy instalując aplikację biorą udział w badaniu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Parterem technologicznym TNS Polska przy tworzeniu i rozwijaniu mobiSTAT jest firma Digital Virgo, która odpowiada za przygotowanie, wdrożenie, obsługę techniczną i doskonalenie aplikacji.

Aplikacja mobiSTAT została dotychczas wykorzystana  w badaniach dla branży finansowej (mBank, Grupa PZU), a obecnie jest wykorzystywana w projekcie dla Grupy Allegro.