Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Weź udział w sesji pytań i odpowiedzi z Maćkiem Lewińskim!

ZAPISZ SIĘ

Mocny trend w ręcznie malowanej reklamie, czyli murale tworzone na nietypowych powierzchniach

Mocny trend w ręcznie malowanej reklamie, czyli murale tworzone na nietypowych powierzchniach
Ręcznie malowana reklama przeważnie kojarzy się z muralami, które powstają na ścianach budynków w centrach dużych miast. Jest to oczywiście najbardziej tradycyjny sposób, aby dotrzeć do odbiorców z komunikatem. Są jednak marki oraz firmy, które decydują się na tworzenie murali z wykorzystaniem...
O autorze
4 min czytania 2016-06-17

fot.: www.goodlooking.pl

…nietypowych powierzchni.

Na świecie powstaje co roku kilkanaście projektów, które wykorzystują nietypowe powierzchnie i unikalne techniki wykonania. Takie murale często promują dodatkowe wartości poza komunikatami związanymi z markami, dzięki którym powstają. Poprzez wykorzystanie nietypowych powierzchni, jak również metody wykonania, już w samej fazie powstawania zwracają uwagę na poruszaną przez siebie tematykę. Skupiają na sobie również uwagę mediów oraz zazwyczaj spotykają się z bardzo dobrym przyjęciem lokalnych społeczności. Z tego powodu ten rodzaj murali bardzo często jest wykorzystywany w kampaniach społecznych, ale sięgają po niego również marki, które chcą się wyróżnić, nie tylko przez ręcznie malowaną reklamę, ale także poprzez wyjątkowość takich projektów.

Murale prosto z „kosmosu”

Artysta o pseudonimie INSA stworzył w 2015 roku animowany mural widoczny z kosmosu. Projekt powstał we współpracy z marką Balletines. Po prawie roku planowania, artysta wraz z zespołem 20 ludzi, wykonał na ternie Rio De Janeiro ambitny projekt artystyczny – największy na świecie animowany GIF z wykorzystaniem techniki malowania graffiti. INSA i Ballantine nawiązali współpracę z komercyjną dywizją satelitów Airbusa, aby uzyskać dostęp do techniki pozwalającej fotografować obraz o wymiarach 100km2 w rozdzielczości jednego piksela na 50cm2.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Mural o powierzchni 57,515m2 powstał w zaledwie cztery dni. Było to związane z nagrywaniem prac przez satelity, które w tym czasie mogły rejestrować materiał z postępu prac. Wyzwaniem więc była nie tylko wielkość projektu, utrudniająca możliwość oceny na bieżąco rezultatu, ale również czas jego wykonania. Wymagało to idealnego zaplanowania, koordynacji prac zespołu oraz unikania błędów. Ogromne wyzwanie opłaciło się. Wynikiem tej niepowtarzalnej akcji, jest piękny, trzyminutowy film.

Projekt wykonany przez INSA wpisuje się w program stworzony przez markę Balletines, ‘Stay True’, oparty o współpracę z artystami, takimi jak m.in. afrykański DJ i producent Black Coffee oraz mistrz świata w skateboardingu, Kilian Martin. INSA jest znany ze swoich unikalnych prac, nazywanych „GIF-ITI”, które zostały docenione na całym świecie i były prezentowane m.in. w Victoria & Albert Museum w Londynie oraz Tate Britain. „GIF-ITI” to niesamowite animacje, powstające w pracochłonnym procesie, który wymaga od artysty wielokrotnego, ręcznego przemalowywania projektu oraz niebywałej precyzji, ponieważ animowany GIF powstaje poprzez połączenie zdjęć z każdego etapu przemalowywania. Jego unikalna sztuka zachwycił publiczność, tworząc coś fizycznego, co paradoksalnie istnieje tylko w Internecie, ale wykorzystuje technikę tworzenia murali.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Nie trzeba jednak sięgać kosmosu, żeby stworzyć unikalny projekt z wykorzystaniem murali. W Kairze artysta El Seed zamalował ściany ponad 50 budynków, a ogromny obraz układa się w całość widziany jedynie z powietrza. Projekt „Perception” powstał, aby zmienić postrzeganie dzielnicy, która często odbierana jest jako biedna i brudna, pomimo iż posiada zaawansowany system segregacji i recyklingu odpadów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się


źrdóło: www.streetartnews.net/2016/03/perception-el-seed-cairo-egypt.html


źrdóło: www.streetartnews.net/2016/03/perception-el-seed-cairo-egypt.html

Murale w kampaniach społecznych – rewitalizacja przestrzeni oraz zwrócenie uwagi

Ciekawym przykładem wykorzystania nietypowych powierzchni jest również mural namalowany na domach prawie całego meksykańskiego miasteczka Pachuca. Projekt zrealizowała grupa German Crew przy wsparciu władz państwowych. Jest on kolejnym przykładem, na to, jak wykorzystać murale w rewitalizacji przestrzeni miejskich. Powstawał ponad dwa i pół miesiąca, a jego celem, oprócz rewitalizacji przestrzeni miejskiej, było wykorzystanie kultury jako katalizatora przemian społecznych i umacnianie poczucia tożsamości wśród lokalnej społeczności.


źródło: www.boredpanda.com/crew-germen-graffiti-town-mural-palmitas-mexico


źródło: www.boredpanda.com/crew-germen-graffiti-town-mural-palmitas-mexico


źródło: www.boredpanda.com/crew-germen-graffiti-town-mural-palmitas-mexico

W ten sam trend wpisuje się CSR-owa akcja firmy Dulux Let’s Color Project, w której murale ozdobiły fawele w Rio De Janeiro. Firma wspiera rewitalizację przestrzeni miejskich za pomocą murali na całym świecie, a podobne projekty powstał m.in. w Maroko, Turcji i Chinach. Projekt Dulux Let’s Colour od 2011 roku jest realizowany również w Polsce. Do tej pory odmieniał wygląd m.in. Warszawy, Poznania, Jarosławia, Tomaszowa Mazowieckiego, Wałbrzycha i wielu innych miast.


źródło: www.favelapainting.com


źródło: www.favelapainting.com


źródło: www.favelapainting.com


Polska wśród liderów nietypowych projektów ręcznie malowanej reklamy

Polskim przykładem wykorzystania unikalnej powierzchni oraz nietypowego sposobu tworzenia muralu, jest projekt, który powstał na ścianie Zapory Solińskiej. Unikatowy na światową skalę projekt wykonało Good Looking Studio dla firmy PGE w 2015 roku. Zastosowaliśmy metodę wymywania osadu, który przez lata osiadał na ścianach zapory. Zapora w Solinie wytwarza energię za pomocą wody, a obraz na jej ścianach powstał tylko i wyłącznie z wykorzystaniem wody i prądu, który wytwarzany jest na miejscu. Całkowicie ekologiczny sposób realizacji projektu wiązał się z dużym ryzykiem, ponieważ nie można było popełnić błędu przy przenoszeniu szkicu na ścianę tamy. Rezultat jest jednak spektakularny, a największy na świecie ekologiczny mural przykuwa uwagę wszystkich zwiedzających Solinę, jak również mediów. Autorem projektu jest Przemek „Trust” Truściński, jeden z najlepszych polskich ilustratorów i najważniejszych twórców komiksowych. Mural ma 91 m szerokości i 54 m wysokości, jest największym tego typu projektem na świecie. Przedstawia charakterystyczne dla Bieszczadów okazy fauny oraz flory i znakomicie wpisuje się w klimat regionu, pełniąc również rolę edukacyjną.


źródło: www.goodlooking.pl


źródło: www.goodlooking.pl

Making of Solina:

W maju 2016 roku Good Looking Studio, we współpracy z Red Bull Austria, po raz trzeci stworzyło projekt wykorzystujący nietypową powierzchnię, jaką jest trawa. Ogromne logo Red Bull’a namalowane na trawie towarzyszyło promocji Red Bull Air Race. Tegoroczne, rekordowe logo ma 132 metry szerokości i 55 metrów długości. Idea malowania tak dużego logo na trawie wiąże się z samą formułą eventu, bo są to wyścigi samolotów i w dużej mierze nagrywane są ze śmigłowców z góry, dzięki czemu można osiągnąć efekt niezwykłego brandingu, pasującego do całości wydarzenia.


źródło: www.goodlooking.pl


źródło: www.goodlooking.pl

O czym trzeba pamiętać, planując nietypowe akcje z wykorzystaniem murali?

Murale tworzone na nietypowych powierzchniach lub z wykorzystaniem wyjątkowej techniki wymagają znacznie więcej wysiłku. Czasami wymagają od marek odwagi, jak również trochę większego budżetu i zaangażowania. Czy to się opłaca? Zdecydowanie tak, ponieważ gwarantują większą uwagę grup docelowych. Przy okazji powstawania takich projektów, realizowane są również bardzo jakościowe materiały contentowe, które marka może wykorzystywać w innych kanałach komunikacji, zwłaszcza w Internecie. Projekty te mają dużo większą silę angażowania, również społeczności lokalnych, ale przede wszystkim mogą liczyć na zainteresowanie mediów. Często stoi za nimi coś więcej niż ekspozycja logotypu lub komunikatu reklamowego, a to pozwala na budowanie dodatkowej wartości dla brandów.

Trzeba pamiętać, że planowanie i organizacja takich nietypowych realizacji często jest czasochłonna i ten etap jest ważną oraz dużą częścią takich projektów. Warto jednak mieć świadomość, że nawet za najprostszym komercyjnym komunikatem może stać realizacja, w której czuć pasję i odwagę, a te wartości bardzo bezpośrednio przekładają się na markę, która angażuje się w tego typu realizacje.

Warto również czasami sięgnąć po zupełnie nietypowe techniki do stworzenia ciekawej akcji wykorzystującej murale, tak jak zrobiono to w kampanii promującej turystyczne atrakcje Meksyku wśród mieszkańców Nowego Jorku. Mural wykonany ze śniegu? Oczywiście, że można.

 

Autor:

Piotr Ruszkowski

Dyrektor Kreatywny Good Looking Studio, firmy specjalizującej się w ręcznym malowaniu reklam outdoorowych, murali artystycznych i grafik ściennych.