Na zawartość naszych szaf wpływają także treści podpatrzone w mediach społecznościowych – zwłaszcza tych, które swoją popularność opierają na przekazie wizualnym. Według sprawozdania Digital 2020, aż 7 na 10 światowych influencerów tworzy treści związane z modą, urodą lub stylem życia.
Niezależnie od szerokości geograficznej, internetowi twórcy są istotnym elementem kampanii promocyjnych nowych kolekcji odzieżowych. Ich imponujące zasięgi to nie wszystko. Największą wartość ma przyjazna relacja z fanami, budowana przez lata. Duży nacisk na zaangażowanie obserwatorów polskich influencerów modowych położyła w swoim nowym raporcie GaleriaMarek.pl.
Zobacz również
Instagram, Facebook, Youtube czy TikTok – gdzie możemy śledzić polskich influencerów?
Najważniejszym medium społecznościowym dla branży modowej pozostaje Instagram. Obecni są na nim wszyscy badani influencerzy. Wśród Tytanów na drugim miejscu znajduje się YouTube. Działa na nim aż 84% z nich. Dla porównania, aktywność Mikroinfluencerów i Wschodzących Gwiazd we wspomnianym serwisie wideo nie przekracza 20%. Dla nich drugą najistotniejszą po Instagramie platformą jest Facebook.
Coraz większą rolę w świecie mody zaczyna odgrywać TikTok. W zeszłym roku profil w tym medium posiadał prawie co drugi Tytan. To właśnie topowi influencerzy najbardziej czujnie obserwują zmieniający się krajobraz social mediów. Blisko co trzeci z nich aktywnie prowadzi konta na Instagramie, Facebooku, YouTubie i TikToku.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Analiza komentarzy pod instagramowymi postami Tytanów wykazała, że aż 98% z nich ma pozytywny wydźwięk. Komplementy, podziękowania i życzenia królują m.in. na profilach Joanny Kuchty, Tamary Gonzalez Perei czy Radka Pestki. O tym, jak dużą sympatią cieszą się influencerzy modowi wśród swoich odbiorców, świadczą także najczęściej pojawiające się pod wpisami emotikony.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ubrania sprzedaje nie tylko Maffashion
Popularne profile na Instagramie umożliwiły wielu influencerom wystartowanie z autorskimi markami modowymi. Ubrania sprzedaje nie tylko Julia Kuczyńska czy Jessica Mercedes. Z badania wynika bowiem, że co piąty twórca mający powyżej 15 tys. obserwujących uruchomił własny sklep z odzieżą lub akcesoriami.
Influencerzy łamią stereotypy
Modowy twórca internetowy to nie tylko młoda kobieta. Stereotypy łamie chociażby grupa silver influencerów. Blogerzy tacy jak Krystyna Bałakier, Aprilstyle Fashion czy Styleman udowadniają, że moda to pasja, na którą nigdy nie jest za późno.
Instagram pęka również od męskich stylizacji. Obok wspomnianego wcześniej Radka Pestki oraz Sebastiana Chłodnickiego, cenionego za magiczne zdjęcia z podróży, uwagę zwraca na przykład strażak i trendsetter Stasiu Świerk. Tajniki elegancji przybliża między innymi Jakub Roskosz, a Ekskluzywny Menel dzieli się z Polakami bardziej casualowymi lookami.
Aby sprawdzić, jak działają influencerzy modowi w polskim Internecie, wzięto pod lupę profile 111 z nich. W zależności od liczby obserwatorów na Instagramie, podzielono je na cztery grupy: Tytanów, Osobowości Social Media, Mikroinfluencerów oraz Wschodzące Gwiazdy. W każdej z tych kategorii analizowano nieco inne elementy działalności.
Badanie objęło także 37 865 postów. 64% z nich pochodziło z Instagrama, 26% z Facebooka, a pozostałych 10% – z blogów. Przyjrzano się również 13 821 pozostawionym komentarzom. Wszelkie uwzględnione dane dotyczyły 2019 roku.