Gdy ceny rosną, zazwyczaj zaczynamy wnikliwiej przyglądać się swoim wydatkom i szukamy oszczędności. W pierwszej kolejności kupujemy podstawowe, najważniejsze produkty, czasami rezygnując z rzeczy, które jeszcze do niedawna śmiało wkładaliśmy do koszyków. Czy z taką sytuacją mamy miejsce obecnie? Czy rzeczywiście zmniejsza się zainteresowanie produktami, które nie są niezbędne? Moja Gazetka przyjrzała się, jakich produktów szukali użytkownicy aplikacji — niech wyniki obserwacji posłużą za odpowiedź na to pytanie.
Jakich produktów szukają konsumenci?
Dane z Mojej Gazetki pozwalają sprawdzić, jakich produktów spożywczych użytkownicy szukali najczęściej. 17 najpopularniejszych haseł z tej kategorii w 2021 wygląda tak — w kolejności od najczęściej wyszukiwanego produktu:
Zobacz również
- mleko
- masło
- kawa
- pepsi
- piwo
- cukier
- jaja
- olej
- bebilon
- filet
- 7up
- ziemniaki
- bebiko
- papryka
- lody
- cola
- woda
Dla porównania Moja Gazetka sprawdziła również 17 najpopularniejszych produktów wyszukiwanych w analogicznym okresie bieżącego roku. W 2022 roku najczęściej wyszukiwano:
- masło
- mleko
- kawa
- olej
- cukier
- piwo
- jaja
- pepsi
- filet
- mąka
- pierś
- karkówka
- bebilon
- schab
- ziemniaki
- bebiko
- kurczak
Podium w obu okresach wygląda podobnie — znajdziemy na nim mleko, masło i kawę.
Dalej jednak widać już zmiany. W 2022 roku na 4. miejscu pojawił się olej, który rok wcześniej zajmował dopiero 8. pozycję. Można założyć, że wyższa lokata jest związana ze wzrostem cen — im droższy produkt, tym chętniej konsumenci kupiliby go taniej, więc częściej szukają promocji.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Jak widać, znacznie wzrosło również zainteresowanie mięsem. O ile w 2021 roku jedyną „mięsną” frazą wśród najpopularniejszych wyszukiwań był filet, o tyle w 2022 roku widzimy także karkówkę, schab i kurczaka. To również może być odzwierciedleniem rosnących cen.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W 2022 zmniejszyło się wyszukiwanie napojów słodzonych — fraza „pepsi” znalazła się na 8 pozycji. Rok wcześniej użytkownicy szukali dodatkowo fraz „cola” i „7up” a sama pepsi znalazła się na 4. miejscu pod względem liczby wyszukiwań. Może oznaczać to mniejsze zainteresowanie napojami słodzonymi, związane m.in. z tzw. podatkiem cukrowym.
W najpopularniejszych wyszukiwaniach w 2022 roku pojawiła się mąka i zajęła 10. pozycję. Można zgadywać, czy jest to pokłosie coraz większej popularności pieczenia chleba na własną rękę, w związku ze wzrostem cen pieczywa.
Jak często szukamy podstawowych produktów spożywczych?
Moja Gazetka sprawdziła również, jak zmienił się procentowy udział w wynikach wyszukiwania wybranych fraz, dotyczących produktów spożywczych. Porównano dane z 2021 i 2022 roku.
Rekordziści — mąka i jaja — byli szukani przez użytkowników ponad 400% częściej:
- mąka — 443%
- jaja — 424%
Kolejne frazy, które w tym roku były wyszukiwane częściej niż w zeszłym, to:
- pierś — 198%
- olej — 185%
- masło — 182%
- pierś z kurczaka — 169%
- monster — 124%
- coca cola — 114%
- cukier — 101%
Można założyć, że większe zainteresowanie produktami przekłada się na częstsze realne ich kupowanie. Jednak wzrost zainteresowania konkretnymi frazami może też wynikać z faktu, że bardziej niż wcześniej interesują nas zmiany cen.
Jakich produktów szukamy rzadziej niż rok temu?
Nie wszystkie produkty zanotowały jednak tak spektakularny wzrost zainteresowania. Wręcz przeciwnie — jest sporo takich, których użytkownicy szukali mniej niż przed rokiem. Największe spadki zanotowały takie frazy:
- lody ekipy — -90%
- 7up — -88%
- pączek — -79%
- babka — – 71%
- lody — -70%
- krewetki — -59%
- nektar — -57%
- sushi — – 56%
- papryka — -54%
- pączki — -51%
- łosoś — -49%
- woda — -48%
- bobovita — -47%
- bebilon — -44%
- herbata — -43%
Nie sposób nie zauważyć, że zdecydowana większość produktów, których popularność spadła, nie są produktami pierwszej potrzeby. Można pokusić się o interpretację, że konsumenci ograniczają zakupy rzeczy, które nie są dla nich niezbędne.
Wyniki wyszukiwania po ukraińsku
W porównywanych okresach zauważono także wzrost wyszukiwań w języku ukraińskim. Przykładowe frazy, których dotyczą zmiany:
- бедронка (biedronka) — 75%
- ашан (auchan) — 5%
Szczegóły badania
Do badania wykorzystano anonimowe dane zebrane przez aplikację Moja Gazetka z okresów styczeń-kwiecień 2021 oraz styczeń-kwiecień 2022.
Autorka: Iwona Karczmarczyk, Moja Gazetka