Wszyscy zdążyliśmy już zareagować na niemal rok pandemii. Teraz stajemy przed kolejnym wyzwaniem: przemyśleniem i przebudową naszych działań biznesowych, sprzedażowych i marketingowych tak, aby odpowiadały nowym realiom. Musimy upewnić się, że zmienione nawyki i potrzeby klientów są zidentyfikowane i zaadresowane. Siłą napędową ważnych decyzji, które zostaną podjęte w nadchodzących tygodniach i miesiącach musi być głos klienta.
Głos konsumenta siłą napędową decyzji marketingowych w 2021 roku
Jak odnaleźć się w całej masie danych, jaką udostępniają nam współczesne platformy społecznościowe? Z pomocą przychodzi nam social listening – jedna z najważniejszych technik w dzisiejszym świecie marketingu społecznościowego.
Zobacz również
Social listening to zbieranie publicznych wypowiedzi na temat danych słów kluczowych (takich jak nazwa marki, produktu, usługi) publikowanych przez użytkowników forów, mediów społecznościowych czy stron internetowych, oraz projektowanie strategii marketingowej na podstawie wniosków, jakie w ten sposób możemy wyciągnąć.
Konsument online = zwiększone zasięgi
Dlaczego warto się wsłuchać w głos klienta w internecie? Z badań SentiOne, polskiej spółki monitorującej internet przy pomocy sztucznej inteligencji, wynika, że od marca 2020 roku konsumenci niemal całkowicie przenieśli się do świata wirtualnego, gdzie wymieniają opinie na temat marek, produktów, sklepów i usług. W 2020 roku SentiOne zaraportowało wzrost dyskusji w internecie wśród większości kategorii.
Największy wzrost zainteresowania odnotowano w kategorii zakupów online. W 2020 roku hasło „zakupy online” było wymieniane w internecie o 60% częściej niż w porównaniu z 2019, osiągając tym samym o 40% większe zasięgi – na poziomie 438 milionów wyświetleń w 2020 roku. W 2019 roku było to raptem 309 milionów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
O czym jeszcze rozmawiali internauci w 2020 roku? Nie jest to zaskoczeniem, że dyskusje toczyły się również wokół rozrywki w sieci, najczęściej wokół Netflixa. Zasięgi popularnej platformy streamingowej wzrosły o 41%, a sama marka była wymieniona w dyskusjach internautów prawie półtora miliona razy. Marka występowała najczęściej w kontekście słów takich jak: polecam, obejrzałem, co polecacie, jaki film. Oznacza to, że w 2020 na dobre rozwinął się trend online discovery – wyszukiwania i rekomendowania produktów i usług online.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Monitoring internetu 2.0
Oczekuje się, w 2021 roku nowoczesne platformy do monitoringu internetu takie jak SentiOne przeżyją drugą młodość – właśnie ze względu na to, że dzisiejszy konsument istnieje przede wszystkim w sieci. Szerokie zastosowanie takich narzędzi pozwala firmom zwiększyć świadomość marki, poprawić reputację firmy i budować wartościowe relacje w mediach społecznościowych. Dodatkowo widzimy już znaczący rozwój trendu „social selling” czyli wykorzystanie mediów społecznościowych i obecności marki w kanałach online do zwiększenia sprzedaży swoich produktów i usług.
Analiza trendów w czasie rzeczywistym
COVID-19 wywarł duży wpływ na kulturę pracy w różnych branżach. Nakaz pozostania w domu zaowocował większymi możliwościami dla dostawców oprogramowania do monitorowania mediów. Na przykład w marcu 2020 r. Facebook, Inc. poinformowało, że liczba wiadomości wzrosła o ponad 50%. Dodatkowo, według Twittera tweety związane z koronawirusem są udostępniane co 45 milisekund, a #coronavirus to – rzecz jasna – jeden z najpopularniejszych hashtagów roku 2020. Wpływ pandemii COVID-19 stał się popularnym tematem na platformach społecznościowych, z ponad 24 milionami postów udostępnionych w ciągu ostatnich dwóch miesięcy.
Monitoring internetu pozwala na bieżąco mierzyć zasięg i popularność tematów ważnych dla opinii publicznej. Ponadto narzędzia te oferują pulpit nawigacji w czasie rzeczywistym – umożliwiają śledzenie kluczowych trendów i spostrzeżeń, aby na bieżąco obserwować powszechny wpływ COVID-19 na społeczność online. Na skutek pandemii i zamknięcia w domu wiele aktywności przeniosło się ze świata rzeczywistego w sieć: protesty odbywały się online, debaty polityczne na Twitterze zwiększyły swoje nasilenie a premiery popularnych produktów były gorąco debatowane na wszystkich platformach. Dzięki temu SentiOne mogło trzymać rękę na pulsie i na bieżąco raportować najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy:
Morsowanie w styczniu 2021 osiągnęło zasięgi na poziomie 22 milionów wyświetleń.
Strajk kobiet przeniósł się do internetu i zanotował rekordowe zasięgi w październiku (wyrok Trybunału Konstytucyjnego) jak i w styczniu (publikacja wyroku). Dodatkowe, funkcje geolokalizacji pozwalają nam zobaczyć, które miasta były najbardziej zaangażowane.
W czasie pandemii większość premier oraz eventów również przeniosła się do sieci. Przy pomocy monitoringu internetu możemy na bieżąco analizować zasięg, reakcje oraz opinie na temat danego wydarzenia. W przypadku długo wyczekiwanej premiery gry CD Projekt Red – Cyberpunk 2077 – globalne zasięgi pobiły wszelkie dotychczasowe rekordy, a prawie 50 tysięcy wypowiedzi, recenzji i opinii online było doskonałym materiałem do analizy dla producentów gry.
Sztuczna inteligencja w marketingu
Nowoczesne narzędzia do monitoringu internetu skupiają się przede wszystkim na poprawie jakości ich użytkowania: jak zebrać jeszcze więcej danych w coraz krótszym czasie – i skutecznie je przeanalizować? W jaki sposób z miliona wypowiedzi wyłuskać esencję i główne wnioski? Nowoczesny monitoring internetu nie służy tylko do zbierania i wertowania milionów wzmianek z różnych platform – ma przede wszystkim ułatwiać analizę, podsuwać trendy i usprawnić podejmowanie decyzji marketingowych.
Dzięki AI marketerzy mogą z łatwością odpowiedzieć na pytania takie jak: która kampania była najskuteczniejsza pod względem zasięgu i odbioru w internecie? Jak moja marka postrzegana jest na tle konkurencji? Jak znaleźć i dotrzeć do nowych grup docelowych? Na jakim nowym trendzie konsumenckim oprzeć przyszłe kampanie i komunikację?
AI w SentiOne znajduje się m.in. w takich funkcjach jak:
Analiza emocji
SentiOne bazuje na zaawansowanym silniku przetwarzania języka naturalnego, który pozwala z wysoką dokładnością wskazać emocjonalne nacechowanie wypowiedzi internautów. Dzięki temu możemy analizować emocje wokół poszczególnych tematów społecznych: debiut Allegro na giełdzie, premiera gry Cyberpunk 2077, czy też opinie na temat poszczególnych marek i produktów. SentiOne potrafi wskazać następujące emocje: radość, smutek, złość, rozczarowanie, sarkazm.
Analiza sentymentu oraz anomalii kryzysowych
Emocje wykryte przez SentiOne służą do dalszej analizy – możemy dzięki nim klasyfikować posty, komentarze, wzmianki do jednej z trzech kategorii: nacechowanych neutralnie, pozytywnie lub negatywnie. Dzięki temu szybko możemy sprawdzić, jaka jest opinia internautów na dany temat. Czy dana marka cieszy się dobrą reputacją? Czy na skutek skandalu w social mediach uważana jest za „czarną owcę” na rynku? Analiza stosunku ilości wzmianek pozytywnych do negatywnych jest równie przydatna – nagły skok jednego rodzaju wzmianek w porównaniu z innymi może oznaczać nieoczekiwany sukces nowej kampanii marketingowej lub potencjalny kryzys w mediach społecznościowych.
Przydzielenie kategorii semantycznych
Wzmianki i wypowiedzi w internecie aby były przydatne podczas analizy powinny być skutecznie skategoryzowane. Dzięki modelom sztucznej inteligencji i rozumienia języka naturalnego potrafimy podzielić wypowiedzi internautów na następujące kategorie semantyczne: opinia, doświadczenie klienta, sugestia, porada, reklama, hejt, potencjalny lead. Pozwala to na skuteczną efektywną analizę wypowiedzi internautów na temat naszej marki, produktu czy usługi.
Materiał jest częścią Trendbooka NowegoMarketingu (1/2021), który można pobrać tu >>>