Wyniki badania przeprowadzonego przez agencję Quantify na zlecenie Fusion Labs i MOYA ujawniły, że 62% nastolatków, którzy używają produktów nikotynowych, po raz pierwszy sięgnęło po nie już między 12. a 15. rokiem życia. Większość z nich, zanim sięgnęła po e-papierosy jednorazowe, miała już doświadczenie z tradycyjnymi papierosami. Okazało się także, że najczęstszym powodem, dla którego młodzi ludzie sięgają po produkty nikotynowe, jest chęć rozładowania stresu, na co wskazało 60% ankietowanych. Badanie przeprowadzono wśród polskiej młodzieży w wieku 16-17 lat.
Zobacz również
W Polsce sprzedaż wyrobów nikotynowych osobom poniżej 18 roku życia jest bezwzględnie zakazana. Nieletni nie mają jednak problemów z nabywaniem tego rodzaju produktów, ponieważ kupują je m.in. za pośrednictwem tzw. szarej strefy, czyli poprzez media społecznościowe, komunikatory i strony internetowe prowadzące nielegalny handel wyrobami nikotynowymi, a także poprzez niepełnoletnich kolegów bądź starszych znajomych.
Kampania CSR „MOYA Odpowiedzialność” od sieci stacji paliw MOYA oraz Fusion Labs (polskiego producenta e-papierosów i płynów do nich), obejmie prezentację badania, a także działania PR, media i komunikację w kanałach digital, retail oraz w social mediach firm. Jej zadaniem jest nie tylko informować o zagrożeniach związanych z przedwczesnym kontaktem z nikotyną, ale również promować odpowiedzialne postawy wśród dorosłych, których wspólne działania mogą przeciwdziałać nielegalnemu dostępowi nieletnich do tych produktów.
– Wyniki badań są alarmujące i wskazują na poważny problem uzależnienia młodzieży od nikotyny. Ograniczenie dostępu nieletnich do produktów nikotynowych jest dla nas bardzo ważną kwestią. Sieć MOYA od lat kładzie duży nacisk na szkolenie pracowników w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących ich sprzedaży. Jednak, aby skutecznie przeciwdziałać temu problemowi, potrzebne są działania na szerszą skalę. Kampania „MOYA Odpowiedzialność ma na celu zwiększenie świadomości i zaangażowanie całej społeczności w ochronę młodzieży przed szkodliwymi nawykami. Wierzymy, że poprzez edukację i wspólne działania możemy znacząco zmniejszyć ryzyko uzależnienia młodych ludzi od nikotyny – mówi Andrzej Kondys członek zarządu Anwim S.A., dyrektor ds. operacyjnych MOYA.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
– Jesteśmy świadomi, jak wielki wpływ na przyszłość młodego pokolenia mają nasze działania dzisiaj. Kampania „MOYA Odpowiedzialność” to nasza odpowiedź na problem użytkowania nikotyny wśród młodzieży. Musimy budować powszechne zrozumienie, że wszystkie produkty nikotynowe przeznaczone są wyłącznie dla użytkowników dorosłych, świadomych i palących. Chcemy, aby każdy młody człowiek miał szansę na zdrowe i wolne od nałogów życie. Edukacja i podnoszenie świadomości to kluczowe elementy w walce z tym problemem. Cieszymy się, że w tej ważnej sprawie możemy połączyć siły z siecią stacji paliw MOYA. Wierzymy, że razem jesteśmy w stanie zdziałać więcej – powiedział Cezary Wytych, prezes Fusion Labs.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Badanie rynku wyrobów nikotynowych przeprowadzono w marcu 2024 r. metodą ankiety online (CAWI) na grupie Polaków w wieku 16-18 lat (n=500).
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko