„Można zwariować i żyć normalnie” – pierwsza kampania społeczna o zdrowiu psychicznym

Celem kampanii społecznej jest nawiązanie dialogu, a docelowo zmiana świadomości społecznej dotyczącej postrzegania zdrowia psychicznego. Akcję zainicjowaną przez Fundację Można Zwariować wspierają artyści, którzy wzięli udział w spocie, m.in.: Iza Kuna, Zosia Zborowska i Bracia Kacperczyk.
O autorze
2 min czytania 2022-05-12

Problemy psychiczne dotyczą nas wszystkich. Skąd ta pewność? Według badań EZOP II przeprowadzonych przez Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, różnych zaburzeń psychicznych doświadczy na przestrzeni swojego życia ponad 25% Polaków. Pozwala to sądzić, że każdy z nas może mieć w otoczeniu osobę, która zmaga się z takimi trudnościami.

Dlatego kampania kierowana jest do szerokiego grona odbiorców – tych, którzy podejrzewają u siebie problemy ze zdrowiem psychicznym i szukają wsparcia oraz tych, którzy mogą je ofiarować. Inicjatorzy kampanii wiedzą, że nie każdy z nas zachoruje, ale prawdopodobnie każdy z nas spotka taką osobę, dlatego świadomość, a także odpowiednia reakcja i nastawienie mają ogromne znaczenie.

Ludzie nie wiedzą, jak wiele osób wokół nich żyje z zaburzeniami psychicznymi i nie zdają sobie sprawy, że wbrew pozorom można z tym funkcjonować całkiem „normalnie”. Bo dzięki podjęciu odpowiedniego leczenia, udaniu się do lekarza specjalisty i otrzymaniu pomocy od wykwalifikowanych osób, można żyć pełnią życia – mówi Anna Cyklińska, psycholożka i edukatorka, a także członkini rady fundacji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kampanię promuje spot, który pokazuje, że problemy ze zdrowiem emocjonalnym mogą występować w różnych okolicznościach, a także w różnym zakresie, bo zaburzeń psychicznych jest wiele. W scenariuszu uwzględniono różnorodne postaci, aby pokazać wyraźnie, że każdy – bez względu na status czy płeć, może nie dawać rady i potrzebować wsparcia. W spocie zagrali aktorzy – Iza Kuna, Zosia Zborowska, Maciej Łączyński, Helena Englert, Bartłomiej Kotschedoff, Adam Szustak, Jacek Łukowski, Sebastian Stankiewicz, muzycy Bracia Kacperczyk, zawodnik MMA Grzegorz Białas, radiowiec Emil Młodak, podróżniczka Lena Urbańska i najbardziej znana kasjerka sklepu Żabka czyli inluencerka Viola Kowalska / @frogshoposting.

Z własnego doświadczenia wiem, jak ogromną moc ma prosty komunikat „nie jesteś sam–a, wiem, jak to jest czuć się w ten sposób i chociaż teraz może się tak nie wydawać, to naprawdę istnieją sposoby, aby z tego wyjść”. Chciałabym, żeby każda osoba, do której dotrze nasza kampania to usłyszała – mówi Cleo Ćwiek, prezeska fundacji Można Zwariować. – Normalizacja tego tematu wokół nas jest niezbędna do tego, żeby osoby doświadczające kryzysów psychicznych nie bały się wykluczenia i niezrozumienia ze strony otoczenia. Wsparcie społeczne, szczególnie ze strony naszych najbliższych, jest kluczowe w motywowaniu do sięgnięcia po profesjonalną pomoc i powrocie do zdrowia – dodaje.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Twórcom nie zależy jedynie na dotarciu do jak najszerszego grona osób, ale także na bezpośrednim włączeniu się odbiorców w kampanię. Mowa o akcji #psychocomingout, której celem jest okazanie wsparcie tym, którzy doświadczają zaburzeń psychicznych i czują się w tym osamotnieni. Każdy, kto jest na to gotowy, może użyć na Instagramie dedykowanego filtra i podzielić się własnym doświadczeniem dotyczącym problemów psychicznych. Dzięki takiemu działaniu, możliwe jest pokazanie nie tylko skali zjawiska, ale także uwrażliwienie najbliższego otoczenia na te trudności.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ale to nie wszystko. W ramach kampanii powstała specjalna infolinia psychoedukacyjna +48 799 394 006, pod którą specjaliści platformy psychoterapeutycznej Wellbee odpowiedzą na każde nurtujące pytanie lub wątpliwości dotyczące zdrowia psychicznego. Doradzą również, jaki rodzaj pomocy będzie najlepszy, by rozpocząć proces radzenia sobie z danymi problemami. Wellbee przeznaczyło również pulę darmowych wizyt ze swoimi specjalistami.

Więcej informacji na stronie kampanii: moznazwariowac.pl.

Za przygotowanie koncepcji spotu odpowiada reżyser Igor Ignacy Leśniewski, a za produkcję Graffiti Films. Sponsorem spotu jest firma Polpharma, a partnerem strategicznym kampanii firma Wellbee. Promocję kampanii wspiera agencja Labcon (Group One).

W związku z kampanią zaplanowanych jest również kilka wydarzeń specjalnych:

1. Można Zwariować x Myśli Gonitwa | okiem ekspertów

Marta Niedźwiecka, dr Joanna Podgórska i dr Andrzej Silczuk o dylemacie adaptacji, profilaktyce zdrowego mentalu i chorobach człowieka XXI wieku

Kiedy: 12 maja (czwartek), godz. 19

Gdzie: barStudio, Warszawa + LIVE na fanpage’u Można Zwariować 

2. Można Zwariować x Myśli Gonitwa | okiem doświadczających

Jak zwariować i żyć? Normalnie! czyli trzy historie o życiu z doświadczeniem zaburzenia psychicznego

Kiedy: 17 maja (wtorek), godz. 19

Gdzie: barStudio, Warszawa

3. Wolny Odczyt Uważność | Fundacja Można Zwariować

Open mic dla autorskich tekstów, połączony z rozmową na temat roli pisania dla zdrowia psychicznego

Kiedy: 26 maja (czwartek), godz. 20

Gdzie: Niebostan, Łódź