Ceneo.pl plasuje się w czołówce najchętniej odwiedzanych serwisów e-commerce w Polsce. Główną funkcjonalnością portalu jest wyszukiwarka produktów, pozwalająca na porównanie cen w wielu sklepach. Dostęp do Ceneo.pl był możliwy z poziomu urządzeń mobilnych, poprzez aplikacje na Windows Phone’a, iOS’a oraz Androida.
Aplikacje te zostały stworzone przez różne zespoły projektowe, w dużych odstępach czasowych, przez co brakowało spójności zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i graficznym.
Zobacz również
Ceneo.pl podjęło więc decyzję o zaprojektowaniu nowej aplikacji, w celu odświeżenia interfejsu, eliminacji błędów oraz osiągnięcia spójności na różnych urządzeniach oraz systemach operacyjnych. Za projekt odpowiedzialna była agencja Symetria z Poznania.
Kontekst użycia
Metodyka prac, zaproponowana przez Symetrię, charakteryzowała się podejściem user-centered design (UCD). Przed rozpoczęciem projektowania specjaliści Symetrii przeprowadzili badania, których celem było poznanie użytkownika Ceneo.pl – jego potrzeb, wymagań oraz problemów, z którymi się zmagał podczas korzystania z aplikacji.
Bazując na danych jakościowych oraz ilościowych opracowano najważniejsze priorytety i założenia projektu. Biorąc pod uwagę kontekst i sposób użycia aplikacji, Symetria skoncentrowała się przede wszystkim na mechanizmach wyszukiwania, filtrowania i sortowania elementów. Innymi słowy, kluczem był tutaj proces dotarcia do pożądanego produktu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Multiplatform design
Po fazie koncepcyjno-badawczej, Symetria rozpoczęła proces projektowania funkcjonalnego aplikacji. Jednym z najtrudniejszych zadań podczas projektowania było stosowanie się do wytycznych producentów systemów operacyjnych (UI Guidelines). Producenci posiadają szczegółowe wytyczne dotyczące projektowania, jeśli więc aplikacja występuje na różnych systemach operacyjnych, efektem może być spore zróżnicowanie w wyglądzie (a tego chciano uniknąć).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jednym z przykładów jest możliwość szybkiego uruchomienia wyszukiwarki. W Androidzie i iOS dostęp do niej jest możliwy z bocznego menu. W przypadku Windows Phone’a takiej możliwości nie ma, zamiast tego zastosowano więc ikonkę wyszukiwarki w rogu ekranu.
Nowy, spójny ekran główny dla wszystkich aplikacji bazował na rozwiązaniu z iPhone’a, które zostało najlepiej ocenione w trakcie badań z użytkownikami.
Symetria była odpowiedzialna za najważniejsze ekrany aplikacji (ekran startowy, ekran kategorii oraz ekran produktu), których projekt stanowił fundament do dalszych działań Ceneo.pl. Na ich bazie powstały nowe, ulepszone wersje aplikacji na systemy Android, iOS oraz Windows Phone.
Aplikacja Ceneo.pl przed i po zmianach
Jeśli bliżej spojrzymy na ekrany główne nowej aplikacji Ceneo.pl to zobaczymy, że zmiany nie ograniczyły się wyłącznie do zwiększenia przejrzystości interfejsu. Zadbano także o np. bardziej wyeksponowany dostęp do skanera kodów kreskowych, czy też kategorii.
Zmianom uległy też strony produktu, które wyświetlają najważniejsze informacje już na pierwszej zakładce. Poskutkowało to lepszą widocznością ofert i bardziej intuicyjną nawigacją.
Użytkownicy korzystający z aplikacji po raz pierwszy, mogą skorzystać z przewodnika, który przedstawia sposoby i zalety korzystania z aplikacji (proces ten nazywany jest onboardingiem). Przewodnik ułatwia użytkownikom poznanie dostępnych funkcjonalności oraz uczy ich obsługi interfejsu.
Nowa aplikacja, lepsze wyniki
Aplikacja na Androida miała swoją premierę we wrześniu 2013 r. Następnie ukazały się wersje na iOS (iPhone) oraz Windows Phone.
Nowa aplikacja Ceneo.pl od samego początku uzyskała bardzo dobre opinie użytkowników (średnia ocena w Google Play: 4,3/5). Pozytywnie oceniano szczególnie płynne działanie aplikacji, łatwiejszą nawigację czy atrakcyjny wizualnie interfejs.
Zmiany znalazły odzwierciedlenie w statystykach aplikacji. Przyglądając się danym dotyczącym aplikacji Ceneo za sierpień 2013 (poprzednia wersja) oraz październik 2013 (wersja opracowana przez Symetrię) można dostrzec spory wzrost wskaźników efektywności aplikacji.
Wśród najważniejszych współczynników warto wymienić wzrost liczby aktywnych użytkowników o 15,23% (system Android), uruchomień aplikacji (iPhone) o 51%, a także spadek współczynnika odrzuceń o 16,23% (Windows Phone). Konwersja, mierzona jako stosunek przejść na zewnętrzne strony sklepów internetowych względem uruchomień aplikacji, wzrosła na iPhonie aż o 84%. Jak pokazują statystyki, wzrost efektywności dotyczy wszystkich wersji aplikacji.