Wybór platformy sprzedażowej to jedna z najważniejszych decyzji, jakie musi podjąć biznes, który chce otworzyć lub zaktualizować kanał online. W końcu to od niej będzie zależeć możliwość rozwoju, łatwość obsługi i elastyczność w zakresie rozbudowy. Wyzwanie jest tym większe w przypadku dużych biznesów, w których ogromna baza danych i wiele powiązanych systemów wymagają maksymalnej wydajności. Jak zatem wybrać platformę e-commerce, która odpowie potrzebom sklepów klasy Enterprise?
Priorytet efektywnego e-commerce
Jeszcze kilka lat temu w niektórych sektorach, wybór platformy sprzedażowej i otwieranie się na nowe kanały dystrybucji stanowiło kwestię drugorzędną. Sklepy online były stosunkowo prostymi aplikacjami, a każdy dostawca narzędzi dla e-commerce oferował mniej więcej to samo. Przedsiębiorcy woleli się skupić na zewnętrznym marketingu i asortymencie, zamiast zawracać sobie głowę technicznymi niuansami.
Zobacz również
W miarę rozwoju handlu online, ta tendencja zaczęła się odwracać. Marki zaczęły wdrażać wyspecjalizowane rozwiązania, jak systemy klasy PIM, ERP, CRM, narzędzia analityczne, algorytmy personalizacji, zaawansowane wyszukiwanie czy automatyzacje. Sklepy stawały się coraz bardziej skomplikowane, a platformy e-commerce zyskały na znaczeniu jako wsparcie biznesu i fundament, na którym postawione są wszystkie jego elementy. Narzędzia dostępne na rynku zaczęły być coraz bardziej zróżnicowane, dostosowane do potrzeb różnych profili biznesowych, jak B2C, B2B, cross-border czy sklepy klasy Enterprise.
W tej sytuacji, wybór platformy e-commerce przestał być czystą formalnością, stając się jedną z kluczowych decyzji biznesowych. Przedsiębiorcy zaczęli poszukiwać takich rozwiązań, które najlepiej odpowiadałyby ich specyficznym potrzebom, wspierając wszystkie najważniejsze procesy sprzedażowe, marketingowe, logistyczne i optymalizacyjne.
Typy platform e-commerce
W architekturze sklepów internetowych możemy spotkać trzy główne podejścia do budowy aplikacji sprzedażowej. Pierwsze to zaprojektowane od zera, autorskie rozwiązanie, stworzone przeważnie przez software house w ramach określonego frameworka. Drugie to bazowanie na gotowych szablonach wgranych w narzędziu typu SaaS. Takie rozwiązania można wdrożyć bardzo szybko, nawet bez wsparcia dewelopera. Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy, ale też ograniczenia. W przypadku pierwszego podejścia otrzymamy bardzo dużą elastyczność i pełną kontrolę nad ostatecznym kształtem produktu, ale za cenę wyższych kosztów i dłuższego developmentu. W drugim przypadku ekspresowe wdrożenie i łatwość obsługi będzie się wiązała z ograniczonymi możliwościami customizacji i rozbudowy, a także ograniczenia w kontekście skalowalności. Żaden z tych wariantów nie jest optymalny i jak w przypadku wielu aspektów biznesu – najlepsze rozwiązanie znajdziemy po środku. Duże platformy e-commerce oferują licencje i pakiety funkcjonalności dopasowane do wymagań różnych profili biznesowych, na przykład firm klasy enterprise, sektora B2B czy sprzedaży cross-border. Taki model umożliwia szybkie wdrożenie rozwiązania, które już na starcie ma narzędzie potrzebne do obsługi dużego biznesu. Jednocześnie, takie platformy są programowalne i dają ogromne możliwości customizacji, wgrywania dodatkowych integracji i rozbudowy w duchu Composable Commerce. Przykładami takich rozwiązań są Shopware czy Magento. Obie platformy mają kilka wersji w tym profil biznesowy i open source’owy. Wdrożenie odbywa się zwykle przy wsparciu wyspecjalizowanej agencji e-commerce.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Co wziąć pod uwagę wybierając platformę e-commerce?
1. Potrzeby biznesowe
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Każdy sklep ma nieco inny profil, a tym samym wymaga innego zestawu rozwiązań. Jeżeli prowadzimy mały butik internetowy który jest uzupełnieniem sprzedaży stacjonarnej, wystarczy nam prosta aplikacja z podstawowym zestawem funkcjonalności, mocniej zorientowana na design niż wykorzystanie nowych technologii . Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku dużej platformy B2B, w której umieszczamy indywidualne cenniki, limity kredytowe, wdrażamy systemy ERP i PIM oraz zbieramy informacje o dziesiątkach tysięcy produktów i przetwarzamy wielkogabarytowe zamówienia za ogromne kwoty. Wybierając platformę e-commerce dla naszego biznesu powinniśmy zatem zwrócić uwagę na sektor i branżę, w których działamy oraz nasze potrzeby biznesowe. Wiele dostępnych narzędzi jest sprofilowanych pod konkretny typ klientów i ma dla nich gotowe rozwiązania.
2. Wielkość biznesu
Skala danego sklepu to jedno z najważniejszych kryteriów przy wyborze platformy e-commerce. Przez wielkość sklepu rozumiemy liczbę dostępnych produktów i kategorii, wielkość obsługiwanego ruchu w warunkach normalnych oraz w okresie peaków sprzedażowych, na przykład w czasie sezonowej wyprzedaży, a także liczbę rynków, na których działamy.
Dla niewielkich biznesów, oferujących kilkaset produktów i funkcjonujących na jednym rynku, warto zwrócić uwagę na dostępne rozwiązania SaaS, takie jak na przykład Shoper czy Shopify. Błyskawiczne wdrożenie gotowego szablonu, bez zaawansowanej customizacji i developmentu to świetna opcja dla biznesów, którym wystarczy standardowy pakiet funkcjonalności.
Jeśli mamy duży sklep rzędu 70 tysięcy produktów i 10000 zamówień dziennie, a w naszych najbliższych planach jest uruchamianie kolejnych rynków, warto rozważyć stabilną, open source’ową platformę o usługi agencji wdrożeniowej. W ten sposób będziemy mieli znacznie większą dowolność w zakresie dopasowania sklepu do naszych potrzeb, a także szerokie możliwości optymalizacji i działań wydajnościowych, kluczowych do obsługi dużego ruchu. Shopware i Magento to przykłady rozwiązań, sprofilowanych pod duże biznesy klasy enterprise.
3. Budżet
Odwieczne prawo biznesu jest takie, że większe możliwości i bardziej skomplikowane projekty wiążą się z wyższą ceną. Dla firm z małym budżetem, rozwiązania z wysokim stopniem customizacji mogą być zwyczajnie za drogie. Warto wtedy sięgnąć po gotowe szablony w narzędziach typu SaaS. Duże biznesy z kolei nie powinny szukać cięć budżetowych w zakresie platformy sprzedażowej, ponieważ ograniczone rozwiązanie przyniesie długoterminowo więcej strat niż pożytku. Choć sklep zbudowany na dużej platformie jak Magento czy Shopware będzie droższy na początku, inwestycja zwróci się w postaci wyższej konwersji, lepszych doświadczeniach konsumenckich i większej liczbie sfinalizowanych zamówień.
4. Skalowalność
Wybrane narzędzie musi sprostać wymaganiom rozwijającego się biznesu, czyli wspierać realizację nie tylko obecnych, ale też przyszłych celów. Aby zapewnić sobie maksymalną wydajność i optymalizację, należy planować rozwój platformy sprzedażowej z co najmniej pięcioletnim wyprzedzeniem i wybrać narzędzia sprzyjające skalowaniu biznesu. Skalowalność platformy określa się jako jej możliwość do wdrażania nowych rozwiązań i modyfikacji, w miarę zmieniających się potrzeb marki. Technologie wspierające skalowanie to m.in. architektura mikroserwisowa, model headless i podejście composable commerce. Migracja z jednej platformy do drugiej jest czasochłonna i kosztowna, dlatego jeśli w ciągu najbliższych lat mamy w planach, na przykład, uruchomienie nowych kanałów lub wejście na zagraniczne rynku, warto z wyprzedzeniem wybrać rozwiązanie, które będzie fundamentem dla realizacji biznesowych aspiracji.
5. Cross border
Sprzedaż na zagranicznych rynkach wymaga od platformy dużej elastyczności. Aby uruchomić sklep w innym kraju nie wystarczy przetłumaczyć obecnej witryny – trzeba zaprojektować zupełnie nowe widoki sklepu, wdrożyć osobną politykę cenową, formularz adresowy, bazę informacji produktowych i dopasować ścieżkę zakupową do wymagań danej grupy docelowej. Jednocześnie, e-commerce działający na kilku rynkach powinien być wygodny w obsłudze “od wewnątrz”, czyli wszystkie sklepy powinny mieć wspólny panel administracyjny i opcję nanoszenia zmian dla wybranych marketplace’ów. Duże platformy, takie jak Shopware, mają gotowe zestawy narzędzi dopasowanych do potrzeb handlu cross-border, dzięki czemu aktywnie wspierają globalny rozwój.
6. Integracje
W nowoczesnym modelu architektury platform sprzedażowych, dodatkowe rozwiązania często są wdrażane jako zewnętrzne integracje. Zamiast projektować od zera narzędzia odpowiadające za email marketing, komunikację na stronie, analitykę czy nowe metody płatności, deweloperzy mogą wdrożyć rozwiązania zewnętrznych dostawców, wyspecjalizowanych w swoich dziedzinach. Takie narzędzia podpinane są do platformy sprzedażowej za pomocą technologii API. Decydując się na platformę e-commerce, powinniśmy zatem wziąć pod uwagę jej możliwości integracji, czyli zastosowane API oraz wybór dostępnych modułów.
7. Zarządzanie contentem
Treść w sklepie internetowym to cyfrowa reprezentacja tego, co w sklepie stacjonarnym dostajemy w formie fizycznej. Idąc do klasycznego butiku możemy porozmawiać ze sprzedawcą, wziąć do ręki interesujący nas przedmiot, obejrzeć, przymierzyć, zapytać o niego i finalnie – dokonać zakupu. W e-commerce jedyne co mamy to zdjęcia, wideo, opisy i tabele z właściwościami. Treści sklepie online ma decydujące znaczenie dla decyzji zakupowej, dlatego jednym z kluczowych zadań platformy sprzedażowej jest wsparcie pracowników sklepu w zarządzaniu nią. Służy do tego wyspecjalizowane narzędzie PIM, które może być wbudowane w platformę lub wgrane jako dodatkowa integracja. Pozwala na dodawanie i modyfikację informacji o produktach, optymalizację pod kątem SEO i dopasowanie do wymagań wybranych marketplace’ów, np. własnej strony internetowej, Instagrama czy Allegro. Ponownie, poziom zaawansowania systemu PIM powinien być dopasowany do specyfiki naszego sklepu – jeśli zarządzamy setką produktów, wbudowana funkcjonalność platformy SaaS z pewnością nam wystarczy. Jeśli mamy kilka tysięcy produktów, które dystrybuujemy w pięciu różnych kanałach, zarządzanie nimi ręcznie bez dodatkowej optymalizacji byłoby bardzo czasochłonne.
8. Wydajność
Im większy sklep, tym większe znaczenie ma wydajność platformy, na której został zbudowany. Rozbudowa biznesu, dodawanie nowych artykułów i zwiększenie liczby obsługiwanych zamówień nie powinna odbywać się kosztem szybkości ładowania strony i płynności poruszania się po niej. Wręcz przeciwnie, klienci mają wyższe oczekiwania wobec większych marek i liderów w swoim sektorze, dlatego optymalizacja działania serwisu jest ważnym wyróżnikiem zaufanego sklepu. Wybierając platformę e-commerce musimy zatem zwrócić uwagę, czy jest w stanie zagwarantować nam wysoką wydajność w każdych warunkach. Duże platformy jak Shopware oferują szerokie możliwości optymalizacji platformy oraz technologie wspierające wyższą wydajność, takie jak architektura mikroserwisowa.
9. Security
Sklepy internetowe są częstym celem ataków hakerskich ze względu na ogromną ilość wrażliwych informacji, które zbierają i przetwarzają. Moment płatności, udostępnianie danych adresowych i kontaktowych klientów, wiele osób korzystających z panelu administratora – każdy z tych elementów może być furtką dla cyberataku, dlatego przy wyborze platformy e-commerce powinniśmy uwzględniać aspekt bezpieczeństwa.
10. Personalizacja
Stopień personalizacji naszego sklepu to kolejne ważne kryterium decydujące o wyborze platformy. Narzędzia typu SaaS bazują zwykle na gotowych szablonach z ograniczonymi możliwościami customizacji. Autorskie oprogramowanie oparte na otwartym frameworku pozwala nam uzyskać pełną dowolność dostosowania aplikacji do naszych potrzeb, choć takie rozwiązanie wiąże się z wyższymi kosztami i długim czasem developmentu. Duże platformy e-commerce to rozwiązanie pośrednie, w którym znajdziemy sprofilowane wersje dla sektora enterprise z gotowym zestawem funkcjonalności, które można customizować i rozbudowywać według własnych potrzeb.
11. Mobile approach
Urządzenia mobilne dominują dzisiaj sprzedaż online, odpowiadając za ponad połowę obrotu w e-commerce (Statista, 2022). Nie możemy zatem spychać doświadczeń klientów mobilnych na dalszy plan i liczyć, że zadowoli ich responsywna strona. Nowoczesne platformy e-commerce oferują rozwiązania sprofilowane pod urządzenia mobilne, takie jak szablony dopasowane do smartfona, tableta czy smartwatcha oraz model headless, który pozwala na tworzenie różnych interfejsów sklepu z zachowaniem jednego backendu.
12. Społeczność i obsługa klienta
Mając do czynienia z technologią bardzo dużo uczymy się od innych użytkowników danego rozwiązania, dlatego wybierając platformę e-commerce warto zwrócić uwagę na wielkość jej community. Fora dyskusyjne, wydarzenia i chaty z innymi użytkownikami pozwalają znajdować najlepsze rozwiązania problemów i wdrażać je u siebie, dzięki czemu nie musimy wymyślać koła na nowo. Ważny jest również wewnętrzny support oferowany przez dane rozwiązanie. Nie chcemy sytuacji, w której rozwój naszego biznesu jest zablokowany przez przykre niespodzianki albo problemy z obsługą platformy, dlatego doskonała obsługa klienta to bardzo ważny wyróżnik każdej platformy e-commerce.
Platforma to nie wszystko
Kiedy wybierzemy już idealna platformę e-commerce, która odpowiada naszym potrzebom biznesowym pozostaje jeszcze jedna kluczowa decyzja – jaka agencja e-commerce powinna przeprowadzić wdrożenie? Dobry partner biznesowy jest równie ważny jak samo rozwiązanie. Posługując się analogią, jeśli platforma jest narzędziem, to agencja e-commerce jest mistrzem, który potrafi je obsługiwać i stworzyć za jego pomocą funkcjonalny i wydajny sklep online. Wybierając partnera biznesowego warto zwrócić uwagę na jego doświadczenie, portfolio zrealizowanych projektów oraz technologie, w których pracuje. Istotnym aspektem w przypadku wyboru agencji jest także zespół który, będzie pracował nad projektem i zestaw kompetencji, którymi dysponuje. Im wyższe kompetencje programistów, tym większe bezpieczeństwo i wydajność wdrożenia. Najbardziej zaufane podmioty zwykle są partnerami platform internetowych, które wdrażają.
Platformy e-commerce stworzone dla dużych i średnich biznesów
Wybór platformy e-commerce zależy od wielu czynników, jednak najważniejszym kryterium zawsze będą nasze potrzeby biznesowe. Dla małych sklepów, którym zależy na standardowych funkcjonalnościach, najlepszym rozwiązaniem będą platformy typu SaaS, które oferują błyskawiczną implementację, korzystną cenę i gotowe szablony. Ich wadą jest natomiast mała możliwość customizacji i ograniczona wydajność w przypadku większych, skomplikowanych aplikacji. Dla biznesów o bardzo specyficznych i nietypowych wymaganiach, idealną opcją może okazać się autorski produkt cyfrowy, zaprojektowany przez software house. Trzeba się jednak liczyć z faktem, że takie rozwiązanie będzie droższe i bardziej czasochłonne we wdrożeniu oraz może nastręczać trudności w przypadku zmiany firmy odpowiedzialnej za utrzymanie. Dla dużych i średnich przedsiębiorstw, którym zależy na elastyczności rozbudowy, wydajnym działaniu, szybkości wdrożenia i sprofilowanych zestawach narzędzi, najlepszym wyborem będzie wersja enterprise oferowana przez dużą, programowalną platformę. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest niemiecki Shopware. Duże community, rozwiązania sprofilowane dla sektorów B2B, sprzedaży zagranicznej, biznesów klasy enterprise i poszczególnych branż sprawiają, że jest to uniwersalne i elastyczne narzędzie o rosnącej popularności.
Materiał reklamowy powstały na zlecenie Shopware.