TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Na czym będziemy oszczędzać w 2022 roku? – Wyniki badania ARC Rynek i Opinia

Większość Polaków (60%) oczekuje w 2022 roku utrzymania statusu finansowego lub jego poprawy. Na niektórych kategoriach produktowych, takich jak ubrania, obuwie, podróże czy elektronika nawet co czwarty Polak planuje jednak oszczędzać – wynika z badań* ARC Rynek i Opinia oraz fintechu Mokka.
O autorze
3 min czytania 2022-01-05

Ocena sytuacji finansowej 2022

Polacy wchodzą w 2022 r. oceniając swoją sytuację bardzo dobrze (34%) i neutralnie (40%). W odróżnieniu do tej grupy źle lub bardzo źle swoją aktualną sytuację ocenia 24% badanych, a 2% nie ma zdania w tej kwestii. 60% z nas oczekuje w przyszłym roku utrzymania statusu finansowego lub jego poprawy, przy czym w tej drugiej kategorii znajduje się 25% badanych. Z kolei 31% przewiduje, że 2022 r. będzie dla nich gorszy. Dla 9% badanych przyszły rok to niewiadoma.

Wydatki na różne kategorie produktowe

W kontekście tej oceny osobistej sytuacji finansowej respondenci odpowiedzieli również na pytania o poziom wydatków na poszczególne kategorie produktowe w skali miesiąca oraz jak wydatki te planują zmieniać w 2022 r. Badani zostali zapytani m.in. o odzież, kosmetyki, restauracje, kulturę (kino, teatr itp.) oraz leki, artykuły sportowe, a także usługi takie jak np. fryzjer.

Respondenci wskazali, że na ubrania wydajemy miesięcznie średnio 184 zł, na obuwie 149 zł, a na kosmetyki 95 zł, z kolei wyjścia do restauracji to wydatek rzędu 86 zł w skali miesiąca, wydatki na kulturę (kino, teatr itp.) pochłaniają średnio 49 zł, a leki 160 zł. Artykuły sportowe 65 zł, a usługi typu fryzjer – 73 zł. W skali roku statystyczny Polak wydaje na elektronikę ok. 716 zł, na meble 636 zł, a na podróże 1335 zł.

Na czym będziemy oszczędzać? Meble, elektronika, odzież, podróże, artykuły sportowe, wyjścia do restauracji i kultura – to kategorie wydatków, na które 25-30% ankietowanych chce wydawać w 2022 r. mniej. Co ciekawe, na kosmetyki chce wydawać mniej już tylko 16% badanych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
W przypadku niektórych kategorii produktowych, nawet co czwarty konsument planuje ograniczać wydatki. Po stronie sprzedawców detalicznych rodzi to pytanie o sposoby utrzymania tych grup klientów. Takim sposobem może być wdrożenie zróżnicowanych form finansowania, w tym płatności odroczonych – podsumowuje Marek Biernacki, szef fintechu Mokka w Polsce.

Online, czy tradycyjnie

Kolejną wyraźną zakupową tendencją na 2022 r. jest wyraźne przenikanie się kanałów sprzedaży on-line i off-line. Konsumenci z coraz większą swobodą poruszają się pomiędzy światem wirtualnym i rzeczywistym, poszukując korzyści wynikających z różnych typów sklepów. W przyszłym roku znakomita większość respondentów planuje korzystać zarówno z zakupów zarówno w formie stacjonarnej, jak i online (67%). Tylko 15% planuje zakupy wyłącznie stacjonarnie. Z kolei aż 10% deklaruje, że chce kupować praktycznie wyłącznie w sieci.  

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Przyszły rok będzie stał pod znakiem wielokanałowości zakupów. Chodzi już nie tylko zapewnienie dostępu do produktów przez internet i stacjonarnie, ale o zaawansowane zarządzanie stanami magazynowymi i sprzedażą, tak by zapewnić klientom wybór kanału i dostępność wszystkich produktów. Trend ten obejmuje nie tylko sprawne rozwiązania logistyczne, ale również dostępne metody płatności, w tym płatności odroczone – komentuje Marek Biernacki, szef fintechu Mokka w Polsce.
NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dotychczas najbardziej preferowanymi formami robienia zakupów są te w sklepie internetowym lub przez aplikację mobilną (30%) oraz w punkcie stacjonarnym (29%). 13% konsumentów sprawdzała dostępność i ceny on-line, żeby wiedzieć, gdzie kupić stacjonarnie dany produkt. Co ciekawe 7% dokonywało zakupu w sklepie internetowym, a odbierało stacjonarnie. 6% trudno wskazać, jaką formę zakupów preferuje.

Najczęściej będziemy korzystać z zakupów on-line w sklepach odzieżowych (22%), z elektroniką (19%) oraz z kosmetykami (13%), a także z artykułami spożywczymi (12%). 8% z nas kupi w ten sposób rzeczy do domu i ogrodu, a 8% asortyment dla dzieci. Platformy oferujące usługi turystyczne online wybierze jedynie 3% z nas, 15% badanych trudno wskazać preferowany typ sklepu.

Poziom wydatków na poszczególne kategorie produktowe

Co drugi Polak (49%) wydaje na ubrania miesięcznie między 51-200 zł, 16% między 201-400 zł, a jedynie 10% osób 400 zł lub więcej. 25% osób nie wydaje na ubrania miesięcznie więcej niż 50 zł. Na kosmetyki 46% z nas przeznacza do 50 zł miesięcznie, dla 41% jest to wydatek rzędu 51-200 zł, 6% mieści się zakupami kosmetycznymi w przedziale 201-400 zł, a jedynie 1% wydaje na kosmetyki miesięcznie więcej niż 400 zł. 

Badania pokazują wyraźnie, że Polacy bardzo ograniczają wyjścia do restauracji i placówek kulturalnych. Aż 44% respondentów deklaruje, że w ogóle nie chodzi do restauracji. Co drugi Polak (49%) w ogóle nie chodzi do placówek kulturalnych (kina, koncerty, wystawy etc.), co może być podyktowane sytuacją pandemiczną.

W porównaniu do innych kategorii istotną część naszych wydatków pochłaniają leki. 31% z nas wydaje na ten cel do 50 zł miesięcznie, 44% od 50-200 zł, 12% mieści się w przedziale 201-400 zł, a 5% więcej niż 400 zł miesięcznie. 8% deklaruje, że w ogóle nie kupuje leków.

Zaskakujące jest to, że Artykuły sportowe mają marginalne znaczenie w naszych wydatkach. Co drugi Polak w ogóle nie kupuje tego typu przedmiotów (50%), 25% przeznacza na ten cel do 50 zł miesięcznie, 19% od 51-200 zł a 2% 200 zł lub więcej.

* Badanie przeprowadzone metodą CAWI na próbie reprezentatywnej n=600, w grudniu 2021 przez ARC Rynek i Opinia