Powiślańska Fundacja Społeczna i Plej współpracują od lat. Dzięki temu udało się pozyskać setki tysięcy złotych dla dzieci z Powiśla, zaangażować w pomoc swoich klientów, a kampania „1% to prosta wyliczanka” została wyróżniona w konkursie Kreatura 2022. Co Plejowi i Powiślańskiej Fundacji Społecznej udało się zrobić na przestrzeni lat?
Powiślańska Fundacja Społeczna i jej działania
Powiślańska Fundacja Społeczna opiekuje się dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych z Powiśla. Organizacja prowadzi 2 świetlice w Śródmieściu i zapewnia dzieciom pomoc w nauce, oferuje posiłki itd.
Zobacz również
Jedną z takich osób jest np. 27-letni Adrian, który trafił do Fundacji w wieku 5 lat. Jego rodzice mierzyli się z chorobą alkoholową, dlatego chłopak uciekał do świetlicy przed przemocą domową i głodem. Organizacja – jak sam twierdzi – uratowała mu życie.
– Gdybym nie trafił do Powiślańskiej Fundacji Społecznej byłbym dziś skazany na margines. Skończyłbym w domu dziecka. Nie wiem, czy potrafiłbym wtedy komuś zaufać – mówi Adrian.
Z kolei 23-letnia Eliza, studentka położnictwa, od dziecka musiała zajmować się domem, rodzicami i czwórką rodzeństwa. Sprzątała i gotowała dla wszystkich, od zawsze czuła ogromną odpowiedzialność. Do Fundacji trafiła w wieku 6 lat.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– W Fundacji dostawało się wsparcie od wychowawców, kolegów i koleżanek, a także poczucie, że ktoś się cieszy z tego, że jesteś – mówi Eliza.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Fundacja ma znacznie więcej podopiecznych, którym udaje się pokonać przeciwności losu właśnie dzięki współpracy z nią. Jednak ze względu na lokalny charakter działań, trudno było zebrać środki czy pozyskać sponsorów na dalszy rozwój organizacji. I wtedy na horyzoncie pojawiło się Plej.
Mam tylko 1% szans, że zostanę strażakiem
Współpraca pro bono Plej i Powiślańskiej Fundacji Społecznej zaczęła się w 2017 r., gdy Fundacja poszukiwała agencji, która wsparłaby ją komunikacyjnie i marketingowo. Wybór padł na Plej. I tak narodziła się pierwsza wspólna kampania – „Mam tylko 1% szans”.
– Do organizacji tej kampanii zaangażowaliśmy wszystkich naszych znajomych: fotografa, reżysera, scenografkę, studio fotograficzne oraz studio postprodukcyjne. Wymyśliliśmy koncept i stworzyliśmy sesję zdjęciową pt. „Mam tylko 1% szans”. Udział w niej wzięli podopieczni Fundacji. Dzieci opowiadały o swoich marzeniach, dzieliły się planami np. chęcią stania się strażakiem w przyszłości – wspomina Aneta Jalowska, client service director w Plej.
Kampania odbiła się szerokim echem i została doceniona w trakcie Effie Awards w 2017 r., brązową statuetką. To zresztą nie ostatni raz, kiedy wspólną kampanię Plej i Powiślańskiej Fundacji Społecznej wyróżniono w branżowym konkursie.
Z biegiem czasu współpraca Plej i Fundacji rozwijała się. W trakcie pandemii firma kupiła ubrania dla dzieci oraz dostarczyła im jedzenie. Pojawiła się też następna odsłona kampanii 1%, czyli „1% procentuje” – akcja – zachęcająca do wspierania organizacji i opisująca historie jej podopiecznych. M.in. wspomnianych wcześniej Adriana i Elizy.
Ele mele dudki, w domu same smutki
Kolejna kampania – „1% to prosta wyliczanka” – wyróżniona została Kreaturą 2022. Plej stworzyło swoje wersje znanych dziecięcych wyliczanek, zwykle pełnych radości i beztroski, i ukazujących to, z czym niejedno dziecko na Powiślu się mierzy. Tak powstały banery m.in. z hasłami: „Ele mele dudki, w domu same smutki” czy „Ene due rabe – zimno, czy dam radę?”.
Powiślańska Fundacja Społeczna podkreśla, że stara się, by ciężkie, życiowe wyliczanki na powrót stały się beztroskie i radosne. Do tego jednak potrzeba wsparcia i funduszy dla dzieci, które ciągle mają szansę na rozwój i dobrą przyszłość.
– Kampania osiągnęła naprawdę ogromne wyniki, które przekroczyły wyobrażenia samej Fundacji o wysokości wsparcia. W tym roku ciągle czekamy na informację, ale jesteśmy dobrej myśli. Angażujemy się w tę pomoc od lat, staramy się też aktywizować naszych klientów i zachęcać ich do działania – komentuje Patryk Kuśmierczyk, senior account executive w Plej.
Dodaj 1,5%, odejmij przemoc
Najnowsza odsłona kampanii z 2023 r. odbywa się pod hasłem „Dodaj 1,5%, odejmij przemoc” i ma na celu uświadomienie, że niektóre dzieci na Powiślu doświadczają przemocy. Fundusze mają być przeznaczone właśnie na przeciwdziałanie tej przemocy. Wystarczy przekazać 1,5% na numer KRS: 0000034996.
– Jesteśmy ogromnie wdzięczni, że Plej po raz kolejny nas wspiera, przygotowując materiały do kampanii zachęcającej do przekazania 1,5% podatku na rzecz Powiślańskiej Fundacji Społecznej. Współpracujemy już wiele lat, a ich kreacje zawsze zaskakują nas świeżością, aktualnością i głębokim zrozumieniem sytuacji naszych podopiecznych. Zeszłoroczna kampania spotkała się z wyjątkowo ciepłym odbiorem, co przełożyło się na nadzwyczajne wyniki. Bardzo doceniamy tę profesjonalną pomoc zespołu Plej, bo każda złotówka to realne wsparcie dla kolejnych zaniedbanych i potrzebujących wsparcia dzieci – mówi Anna Gierałtowska, prezeska Powiślańskiej Fundacji Społecznej.
Plej w ramach swoich działań CSR i ESG planuje cały czas bezpłatnie wspierać Powiślańską Fundację Społeczną i jej podopiecznych, nagłaśniając problemy z jakimi mierzą się dzieci z Powiśla. A także promować tę współpracę, zgłaszając kampanie do branżowych konkursów.