Na początku lutego br. na kanale AbstrachujeTV na YouTubie opublikowany został film „Czego NIE mówią: APTEKARZE”, mający na celu parodiowanie pracy farmaceutów w aptece. Produkcję składającą się z serii niewybrednych żartów w ciągu tygodnia od publikacji wyświetlono ponad 3,4 mln razy.
Po pojawieniu się filmu w sieci Naczelna Izba Aptekarska uznała, że narusza on prawo i dobra osobiste farmaceutów i w odpowiedzi na jego publikację wystosowała do spółki Abstra przedsądowe wezwanie do usunięcia go z internetu, w którym stwierdziła:
Zobacz również
1 lutego br. AbstrachujeTV nagrali film rzekomo obrazujący pracę farmaceuty w aptece. Niestety zamiast śmiechu pozostaje niesmak, żenada i naruszenie dóbr osobistych. Naczelna Izba Aptekarska zdecydowanie sprzeciwia się tego rodzaju praktykom stanowczo reagując na zamieszczony materiał. [..] Przyczyną skierowania do Państwa przedmiotowego wezwania są krzywdzące treści kierowane w ww. filmie do opinii publicznej, a dotyczące rzekomego sposobu pracy farmaceutów z pacjentami, którzy wykonują swój zawód w aptekach ogólnodostępnych. Podkreślić należy, iż formułowany przez Państwa przekaz nie znajduje odzwierciedlenia ani potwierdzenia w faktach, a ich prezentowanie opinii publicznej ma jednoznacznie negatywny wpływ na wizerunek zawodu farmaceuty, jego dobre imię oraz renomę. Są to ponadto twierdzenia o charakterze zniesławiającym. Naczelna Izba Aptekarska wskazuje, iż zgodnie z art. 24 § 1 Kodeksu cywilnego ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. W razie dokonanego naruszenia może on także żądać, ażeby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności, ażeby złożyła oświadczenie odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kodeksie może on również żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny. Zgodnie zaś z art. 448 k.c. w razie naruszenia dobra osobistego sąd może przyznać temu, czyje dobro osobiste zostało naruszone, odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę lub na jego żądanie zasądzić odpowiednią sumę pieniężną na wskazany przez niego cel społeczny, niezależnie od innych środków potrzebnych do usunięcia skutków naruszenia.
źródło: www.nia.org.pl/2020/02/06/dyskredytacja-wizerunku-zawodu-farmaceuty-i-zdecydowana-reakcja-nia/
W oświadczeniu udzielonym przez Rafała Masnego, współzałożyciela Abstrachuje.TV i członka zarządu Abstra, czytamy:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Jako Abstrachuje.TV od ponad 7 lat publikujemy filmy komediowe, parodiujące codzienne zachowania Polaków. W krzywym zwierciadle ukazujemy przedstawicieli różnych grup społecznych i zawodowych. Na naszym kanale pojawiło się już 268 materiałów wideo. Nigdy wcześniej przedstawiciele żadnego ze środowisk nie wezwali nas do usunięcia któregokolwiek z nich. Wynika to z prześmiewczej konwencji, przerysowanych sytuacji i użycia hiperboli. W tym wypadku sytuacja jest aż nazbyt oczywista, gdyż odcinek zatytułowano „Czego NIE mówią: APTEKARZE”. Dlatego odczytanie go jako „filmu rzekomo obrazującego pracę farmaceuty w aptece” (jak na Twitterze napisał rzecznik prasowy NIA) jest absurdalne. Naszą intencją nigdy nie było obrażanie przedstawicieli którejkolwiek z parodiowanych przez nas grup społecznych lub zawodowych, co od lat doskonale rozumieją miliony naszych widzów. Uważamy, że nikt nie chciałby żyć w kraju, w którym za publikację parodii idzie się do sądu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Poniżej making of z produkcji filmu „Czego NIE mówią: APTEKARZE”.
PS
Jakie były najważniejsze zmiany w prawie regulującym działania marketingowe i reklamę w 2019 roku i jakich zmian możemy się spodziewać w 2020 roku? O tym przeczytacie w materiale Prawo na przełomie 2019/2020.
PS 2
Patoinfluencerzy są niezwykle atrakcyjną grupą zarówno dla młodych odbiorców, jak i reklamodawców, którzy nie boją się z nimi współpracować. Jak marki wykorzystują ich popularność w celach promocyjnych?