Na ostatniej prostej kampanii prezydenckiej 2025 Fundacja Batorego opublikowała piąty z raportów na temat aktywności w social mediach dotyczącej wyborów zaplanowanych na 18 maja. W tej części publikacji autorzy skupili się na reklamach rozpowszechnianych przez podmioty trzecie od 15 stycznia do 7 maja 2025 roku.
Kampanie reklamowe online
Z raportu„Nadzieja w niezdecydowanych” wynika, że od 15 stycznia do 5 maja 2025 roku w internecie pojawiło się najwięcej reklam dotyczących Karola Nawrockiego. Na drugim miejscu pod tym względem uplasował się Adrian Zandberg, a na trzeci – Szymon Hołownia.

Wzrosty widać również w zakresie wydatków na kampanię. Pod względem ich uśrednionej sumy Karol Nawrocki wyprzedził Rafała Trzaskowskiego, przekraczając próg 1 miliona złotych (podczas gdy Trzaskowski, dotychczasowy lider, wydał około 913 tysięcy złotych). Magdalena Biejat niemal zrównała się z Szymonem Hołownią – oboje przeznaczyli na kampanię około 300 tysięcy złotych. Adrian Zandberg i Grzegorz Braun również znacząco zwiększyli swoje budżety reklamowe. Na końcu stawki pozostał Sławomir Mentzen z wydatkami rzędu około 72 tysięcy złotych.

Najchętniej oglądamy Rafała Trzaskowskiego
Kolejnym aspektem przeanalizowanym w raporcie „Nadzieja w niezdecydowanych” jest liczba wyświetleń materiałów reklamowych poszczególnych kandydatów na urząd prezydenta. Liderem pod tym względem pozostaje Rafał Trzaskowski, którego materiały zgromadziły już ponad 235 milionów odsłon. Ponad dwukrotnie niższe wyświetlenia odnotowano dla Karola Nawrockiego – blisko 96 milionów. Na kolejnych pozycjach znaleźli się kolejno Szymon Hołownia, Magdalena Biejat oraz Grzegorz Braun.

Bezpieczeństwo, Polska w UE i opieka zdrowotna najważniejszymi tematami w kampanii
Jakie tematy najczęściej pojawiają się w komunikatach kandydatów na prezydenta w social mediach? Na pierwszych trzech miejscach widzimy kolejno:
- bezpieczeństwo Polski,
- Polska w Unii Europejskiej
- oraz opieka zdrowotna.
Kolejne pozycje zajmują m.in. takie zagadnienia, jak ulgi na przedsiębiorców, koszty życia czy mieszkalnictwo. Co ciekawe, powyższa kolejność dotyczy zarówno liczby publikowanych online treści, jak i poziomu zaangażowania odbiorców.


Liderzy, nadaktywni, neutralni
Ostatnia część raportu dotyczy ogólnego zaangażowania i profilu kandydatów w wyborach prezydenckich 2025. Przeanalizowano więc zaangażowanie użytkowników pod postami kandydatów oraz obliczono zarówno łączny poziom interakcji (Interactivity Score), jak i średnie zaangażowanie na post (Engagement Score).
W przestrzeni liderów (prawa górna ćwiartka) najwyżej uplasowali się Sławomir Mentzen – lider pod względem całkowitego zaangażowania, oraz Rafał Trzaskowski. Nieco dalej, lecz wciąż wśród liderów, znaleźli się Szymon Hołownia i Marek Jakubiak. W grupie nadaktywnych (lewa górna ćwiartka) znaleźli się Karol Nawrocki i Grzegorz Braun. W przestrzeni influencerów (prawa dolna ćwiartka) także znalazło się dwoje kandydatów: Joanna Senyszyn – liderka pod względem zaangażowania na post, oraz Maciej Maciak. Krzysztof Stanowski uplasował się dokładnie w centrum matrycy, co oznacza, że osiągnął wyniki lepsze od połowy kandydatów zarówno pod względem łącznego, jak i średniego zaangażowania. Pozostałych czworo kandydatów znalazło się w przestrzeni obojętnych (lewa dolna ćwiartka), czyli poniżej średniej pod względem zarówno poziomu interakcji, jak i zaangażowania na post.

Pełen raport „Nadzieja w niezdecydowanych” znajdziesz poniżej.