Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2021 dla marki Converse opowiada Nastazja Rodziewicz, brand communication specialist w Converse.
Największy sukces w 2021 roku
Dla Converse w Polsce najistotniejszym sukcesem jest bycie blisko konsumenta i pozostanie autentycznym. Wierzymy, że w ubiegłym roku odnieśliśmy ogromny sukces wspierając i komunikując wartości przez nas wyznawane. To jak dziś jesteśmy postrzegani przez naszych odbiorców jest konsekwencją wieloletniego budowania tożsamości Converse na lokalnym rynku.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku
Dla marki z wieloletnią tradycją na ogólnoświatowym rynku, ale również takiej która chce iść z duchem czasu sporym wyzwaniem jest pozostanie spójną mimo zmieniających się okoliczności. Naszym głównym konsumentem są przedstawiciele generacji Z, a naszym największym wyzwaniem – zrozumienie ich. Nie będzie odkryciem jeśli stwierdzę, że jest to najbardziej przełomowe i wymagające pokolenie, z którym przyszło nam pracować. Nadążanie za ich zmieniającymi się potrzebami, zrozumienie sposobu życia, celów czy nawet języka, którym się posługują – to ongoingowe wyzwanie, któremu z pewnością sprostaliśmy w tym roku.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
3 najciekawsze akcje w 2021 roku
Najświeższą, ale i najciekawszą aktywacją w 2021 była z pewnością kolejna odsłona globalnej inicjatywy Create Next, którą zrealizowaliśmy przy udziale członków społeczności All Stars. Przy wsparciu mentorów wykonali oni szereg działań artystycznych, których efekty, odbiorcy mogli podziwiać zarówno offline i online. Tematem przewodnim kampanii był manifest “Ciąglę kwitnę zamiast zrywać” opracowany przez grupę All Stars na specjalnie zorganizowanych warsztatach. Podzieleni na trzy grupy All Starsi zinterpretowali go na własny sposób tworząc interaktywne murale w Warszawie pod okiem Noriakiego (na Smolnej oraz Parkingowej), pisząc zin pod przewodnictwem Kasi Goli oraz realizując wirtualną wystawę fotograficzną z pomocą Karola Grygoruka.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dla Converse niezwykle ważne jest angażowanie się w tematy związane z kreatywnością oraz wyrażaniem siebie dlatego powyżej opisana aktywacja nie była pierwszą kampanią skupiającą się wokół miejskiej sztuki. Na początku roku 2021 w ramach kampanii City Forest powstały już trzy inne murale Converse. Projekt Ewy Mos i Lisa Kuli z warszawskiej “patelni” poruszał problem przełamywania norm społecznych i był celebracją różnorodności. Barrakuz poprzez mural na Zamoyskiego podkreśliła, jak ważne jest zjednoczenie pomimo różnic. Ostatni warszawski projekt w ramach kampanii City Forests był wspólnym dziełem Barrakuz i dwóch członków społeczności All Stars – Barteckiego i Karoliny Góźdź. W efekcie przy skrzyżowaniu Kruczej i Brackiej powstał mural symbolizujący wyrażanie siebie i pokazywanie swoich prawdziwych barw. Można też powiedzieć, że ich współpraca: artysta-mentor & All Star była dla nas inspiracją do działań w podobnym formacie w kampanii Create Next.
Jeśli chodzi o globalne kampanie z pewnością olbrzymim sukcesem była kooperacja Converse i jednego z najgorętszych artystów i najpopularniejszych artystów ostatnich lat. Tyler the Creator, bo o nim mowa, stał się ambasadorem marki, zrealizował szereg działań aktywacji oraz stworzył kolekcję Converse x GOLF WANG.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Każda z wyżej wymienionych akcji zakończyła się bezapelacyjnym sukcesem, ale tym, co najbardziej nas zaskoczyło, był czas wyprzedania się kolekcji stworzonej we współpracy z Tyler the Creator. Nie minęło kilka minut, a nasi odbiorcy wyczyścili wszystkie zapasy tego dropu!
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Jednym z priorytetów Converse w 2021 było oddanie głosu społeczności All Stars. Są to przedstawiciele generacji Z skupiający się wokół szeroko rozumianej sztuki i wyrażania siebie. Stanowią dla nas niezwykle ważną grupę, a nasza synergia cały czas rośnie w siłę. My pomagamy młodym artystom rozwijać się i być usłyszanym, młodzi artyści pokazują nam swój świat dzięki czemu nasza marka może być jeszcze bliżej sztuki i kultury.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
Grupa All Stars na pewno pozostanie jednym z priorytetów. Oprócz tej niestandardowej inicjatywy na pewno chcemy rozwijać również te standardowe touchpointy takie jak SoMe, relacje z mediami i influencerami. Nie zapominamy również o offlinowych platformach, które są niezwykle ważnym punktem styku marki z odbiorcą, takich jak sklepy stacjonarne czy eventy.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Mam wrażenie, że za każdym razem kiedy mówimy o trendach przestają one być trendami, a stają się obowiązującą rzeczywistością. Bardzo trudno jest uchwycić trend kiedy nie zaczyna być jeszcze komercyjnie eksploatowany. Odpowiadając na to pytanie wspomniałabym bardziej o ścieżkach, na których jesteśmy jako branża i którymi będziemy na pewno nadal podążać:
- wspieranie grup, które nie są dostatecznie reprezentowane i coraz odważniejsza komunikacja marek w tym aspekcie,
- kampanie związane gamingiem, z wykorzystaniem platform gamingowych i komunikujące do gracza,
- śmielsze i bardziej zaawansowane technologicznie aktywacje wykorzystujące AR.
Budżet na działania digitalowe
Jak każda marka sporą część budżetu inwestujemy w działania digitalowe i ta strategia na pewno nie zmieni się również w przyszłym roku. Ewentualne przesunięcia w dużej mierze na pewno zależeć będą od sytuacji pandemicznej na świecie i w Polsce.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Dużo jest jeszcze do zrobienia, dużo obszarów do zagospodarowania, ale muszę przyznać, że jesteśmy na dobrej drodze. Marki są coraz odważniejsze w swoich przekonaniach, ich komunikaty coraz lepiej korespondują z faktycznymi potrzebami konsumentów, a i cały dyskurs branżowy z roku na rok prezentuje coraz wyższy poziom.
3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok
Podsumowując – rozwój platformy Create Next i społeczności All Stars, działania wspierające zrównoważony rozwój, budowanie długoterminowych relacji z influencerami i mediami istotnymi dla generacji Z.