Zastanawiasz się czasami, na którą konferencję marketingową pojechać? W końcu to często całkiem spory wydatek budżetowy (wejściówka, podróż, hotel), a także i czasowy.
No cóż ja też zastanawiałem się nad tym nie raz. Dlatego też kilkakrotnie starałem się znaleźć w sieci jakieś merytoryczne zastawienie albo podsumowanie takich wydarzeń. Niestety nigdy mi się to nie udało. I w sumie nic w tym dziwnego. W końcu, aby takiej oceny dokonać trzeba by było na nich wszystkich być osobiście – no i czuć się na siłach, aby je merytorycznie ocenić. A to zadanie dość karkołomne. Głównie ze względu na ilość i różnorodność tematów, które obecnie są wrzucane do tego bardzo pojemnego worka z nazwą „MARKETING”.
Zobacz również
Wpadłem, więc na pomysł, aby zrobić o tym ankietę i rozdystrybuować ją wśród moich kontaktów na LinkedIn.
Wybrałem do tego tylko te z potencjalnego targetu: dyrektorów marketingu, brand i product managerów, specjalistów od komunikacji, promocji itd. To oni są przecież adresatami takich eventów. I w związku z tym to właśnie ta grupa jest najbardziej uprawniona do ich profesjonalnej oceny.
Jak się okazało miałem takich leadów w swojej sieci dość sporo, bo aż 2313. Na przełomie sierpnia i września wysłałem, więc do nich jednorazową prośbę o wypełnienie ankiety. Ponieważ robiłem to ręcznie, a program pocztowy LinkedIn nie jest jakimś demonem prędkości operacja ta zajęła mi 6 dni 🙂
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Ale się opłaciło! Odpowiedziały mi 155 osoby. Czyli response wyniósł 6,7 %. Podobno jest to niezły wynik. Zwłaszcza, jeżeli jest zrealizowany przez nieznany „podmiot badawczy” 🙂 Poniżej przedstawiam wyniki mojej mrówczej pracy. Dla przejrzystości podsumowania w każdym z pytań wymieniam tylko 5 pierwszych miejsc. Pełną listę konferencji, o które pytałem, jak też imprez, które wymienili dodatkowo sami ankietowani znajdziesz na końcu tekstu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
1. Najbardziej znanymi w Polsce konferencjami marketingową okazał się:
(pytanie wielokrotnego wyboru: Które z poniższych konferencji zna Pan(i) choćby ze słyszenia (tzn. brał Pan(i) udział lub słyszał(a) opinie lub widział(a) informacje o tej konferencji)?)
2. Konferencjami, na których osobiście było najwięcej z ankietowanych osób są:
(pytanie wielokrotnego wyboru: W których z poniższych konferencji brał(a) Pan(i) udział w ciągu ostatnich 2 lat?)
3. Najwyżej ocenianą przez profesjonalistów konferencją marketingową w Polsce została:
(pytanie: Którą z tych konferencji ocenia Pan(i) najwyżej? Proszę wskazać jedną.)
4. Jakie średnie oceny otrzymały od uczestników najlepsze konferencje:
(Proszę ocenić najlepszą konferencję (z pytania trzeciego). Przy ocenie proszę posłużyć się skalą 1-10, gdzie 1 to ocena najsłabsza a 10 to ocena najlepsza).
5. A to w sumie jedna z najciekawszych danych, a mianowicie ile osób nie bierze w ogóle udziału w takich wydarzeniach – to aż 21% !
6. Duże konferencje marketingowe to nadal domena pracowników korporacji:
7. Najczęstszymi uczestnikami konferencji są osoby zajmujące wysokie stanowiska managerskie:
Wnioski
1. „I love Marketing” wygrał we wszystkich trzech kategoriach (konferencja najbardziej znana, najczęściej odwiedzana, najwyżej oceniona). I nie było to, zwróćcie uwagę, zwycięstwo „o włos”. Drugą w kolejności konferencję w niektórych obszarach wyprzedził ponad dwukrotnie, nie mówiąc już o miejscu trzecim czy czwartym. Na tym tle nieprzypadkowym wydaje się chyba stwierdzenie że to „nieoficjalne mistrzostwa kraju w marketingu”. Gratulacje dla całego zespołu Sprawnego Marketingu. SZTOS!
2. Jeżeli chodzi o same wystąpienia to wysoko zostali ocenieni zarówno sami prelegenci, jak i ich merytoryczne przygotowanie. Zdecydowanie najsłabiej (jeżeli średnią 7,94 dla tego parametru w ogóle można nazwać słabą) wypadła użyteczność przekazywanych treści w codziennej pracy uczestników.
3. Z badania można wywnioskować, iż na konferencje jeżdżą głównie pracownicy działów marketingu dużych i bardzo dużych korporacji. A gdzie jest oferta dla małych firm? Przecież ich pracownicy też chcą podnosić swoje kwalifikacje. Potrzeby i budżety mają zapewne troszkę inne – ale niewątpliwie jest to potencjał do zagospodarowania.
4. Podobnie ma się ze stanowiskami – tu też „królują” wysokie szarże. A przecież „juniorzy” również gdzieś muszą zdobywać wiedzę…
5. Zaskakująco duży jest dla mnie odsetek badanych, który napisał, że nie bierze udziału w „tego typu” imprezach. To aż 21%. I nie byli to, uwierzcie mi, tylko marketerzy z małych firm, bądź zajmujący niskie stanowiska! Tłumaczenia były różne, ale głównie można by je streścić w stwierdzeniu, że nie znajdują w takich wydarzeniach wystarczająco dużo wartości dla siebie. Jest, więc zapewne jeszcze wiele pola na nowe, wartościowe inicjatywy. Bądź też na rozszerzenie formuły tych już istniejących.
6. Są też, jak wyszło z tego badania specjalizacje w marketingu, które nie mają swojej, dedykowanej ich specyfice konferencji. Ale to temat na zupełnie inną opowieść…
PS Pięknie dziękuję Marcelinowi Matusiakowi z GFK Polonia za nieocenioną pomoc przy konstruowaniu struktury całego badania
Konferencje które uwzględniłem w ankiecie:
- Brand in Digital World – Warszawa – Reputation & Brand Managment Institute www.brandindigitalworld.com
- Digital Marketing – Warszawa – Puls Biznesu www.pb.pl/konferencje
- Forum IAB – Warszawa – IAB Polska www.forumiab.pl
- Golden Marketing Conference – Warszawa, Poznań, Katowice – MTP www.goldenmarketing.pl
- I Love Marketing – Warszawa – Sprawny Marketing www.sprawnymarketing.pl/szkolenia/konferencja
- Imagination Day – siedem miast w Polsce – Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej www.imaginationday.pl/#!/
- In_Digital Marketing – Warszawa – In_DM.pl www.indm.pl
- InfoShare – Gdańsk – Fundacja InfoShare www.infoshare.pl
- Internet Beta – Tyczyn k Rzeszowa – InternetBeta www.internetbeta.pl
- Kongres Online Marketing – Warszawa – Forum Media Polska www.kongres-online.pl
- SR Marketing Trends – Szczecin – organizator Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia www.marketingtrends.ckesr.pl/
- Marketing ON – Bydgoszcz – Polska Press Grupa www.marketingon.pl/
- Marketing&Sels Executive Summit – Warszawa – Euexs www.executivesummit.eu/
- Marketing Summit – Warszawa – Marketingsummit.eu www.marketingsummit.eu
- Marketing MIX – Warszawa – OHH Magazine www.marketingmix.com.pl
- Marketing Workout – Warszawa – Polska Agencja Przedsiębiorczości www.marketingworkout.pl
- Mobile Trends Conference – Kraków – ClickMaster Polska www.mobiletrends.pl
- Multiscreen Day – Warszawa – FVP Communications www.multiscreenday.pl
- POLZAK Marketing – Warszawa – Polskie Stowarzyszenie managerów Logistyki i Zakupów www.psml.pl/pl/2019/04/polzak-marketing-2019
- Power of Content Marketing – Warszawa – Stowarzyszenie Content Marketing Polska www.powerofcontentmarketing.com
- Retail Channels 360 – Warszawa – ECU www.retail-channels.com
Dodatkowo w ankietach pojawiły się następujące wydarzenia:
Kongres Badawczy PTBRIO, Retail Summit; Forum Marketingu Zintegrowanego; Omnichannel Marketing for Pharma; Shopper 3.0; See Blogers Łódź; Rema Days; Marketing Progress; Loyalty Summit; Legal Market Day; Marketing w Branży Łazienkowej; Trends festiwal; WebWro; Marketing Festival w Czechach;
Autor: Robert Sieńko, new business director, 3m Projekt
Materiał pierwotnie został opublikowany na LinkedInie.