TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Najlepsze projekty opakowań 2020

Najlepsze projekty opakowań 2020
O autorze
2 min czytania 2021-01-27

Opakowania w roku 2020 miały szczególną rolę. Jak nigdy dotąd były osamotnione w walce o uwagę shopperów. Na długie miesiące Covid „uziemił” większość armii przedstawicieli handlowych, która dzień w dzień odwiedzała w całej Polsce duże i małe punkty handlowe, dbając o właściwe planogramy, merchandising i ekspozycję promocyjną.

Z powodu kolejnych lockdownów fundowanych nam przez rządzących dostawcy sieci detalicznych ograniczyli również w 2020 roku ilość materiałów POS implementowanych w sklepach. Dlatego też opakowanie produktu musiało się często bronić samo!

Kilkoma z najciekawszych projektów opakowań ubiegłego roku chciałbym się z wami tutaj podzielić. Mój ranking powstał na podstawie zaangażowania (lajków) pod postami z tymi materiałami na LinkedInie. To dość miarodajne moim zdaniem kryterium – w końcu na LinkedInie wypowiadają się głównie profesjonaliści 🙂

Na początek dogrywka z początku roku 2019 – kiedy to Inuru niemiecki startup z polskimi właścicielami wprowadził na rynek świecącą etykietę OLED. Ta innowacyjna technologia (etykieta świeci przy dotknięciu bez zastosowania jakichkolwiek baterii!) wydawał się w pomysłem iście kosmicznym. Ze względu na niebagatelną cenę jednostkową (2-3 EURO) nie wydawało mi się możliwe, aby szybko znalazła zastosowanie na rynku.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

A tu proszę! Nie minęło kilka miesięcy i mieliśmy pod koniec roku jej komercyjne zastosowanie. W Singapurze została wyprodukowana limitowana edycja butelek Coca-Cola Zero. Z miejsca buteleczki z tą zaawansowaną technologicznie etykietą stały się produktem kolekcjonerskim. Jak ostatnio sprawdzałem na ebay – ½ litra, standardowego przecież napoju, kosztowała 1700 PLN!

A teraz o odkryciach roku 2020,

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Miejsce 3 – 332 głosy
Opakowanie orzeszków dla niemieckiej sieci detalicznej EDEKA.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Koncept grafiki i konstrukcji tego opakowania jak widać inspirowany był obserwacją ze świata zwierząt. Niektóre z nich mają przecież zdolności upychania pożywienia w policzkach. Projektanci uchwycili ten fakt w sposób genialny!

Miejsce 2 – 464 głosy
Grafika kartonowego opakowania mleka UHT z rynku rosyjskiego.

Znowu myślenie „out of the box” !

Bo przecież mleko to standardowo uśmiechnięte i szczęśliwe krowy. Choć do jakiejkolwiek prawdy ma się to nijak – przecież podczas procesu „pozyskiwania” mleka krowy dalekie są od szczęścia. Z kotkiem sprawa ma się zupełnie inaczej. Już w przedszkolu dzieci uczą się wierszyka: „Przyszedł kotek, wypił mleczko, a ogonkiem…”. To akurat też nie wiem, czy jest prawdą. Czy kotki lubią mleko?

A tak na poważnie, to poniższa seria opakowań, oprócz fantastycznego pomysłu na grafikę jest genialnym przykładem analizy półki sklepowej. Przecież mleka na półkach rzadko stoją w pojedynczych face’ach. Więc jest to wymarzone rozwiązanie dla koncepcji ekspozycji kliku produktów obok siebie. Oczywiście efekt na półce jest w dużej mierze zależny od teamu merchandiserów. 🙂

PS Jak piszą autorzy pomysł był inspirowany Brunhildą – kotką dyrektora kreatywnego agencji 🙂
PS 2 Tu do obejrzenia ciekawe wideo z gry a’la Tertris z użyciem tych opakowań,

1 miejsce – 6118 głosów
Pro ekologiczna innowacja w opakowaniu makaronu Barilla

Włoski potentat wycofuje ze sprzedaży kartony z wklejonym okienkiem z folii, przez które widać produkty w jego wnętrzu. Co prawda to na razie eksperyment tylko na rynku brytyjskim (podobno na wyraźnie życzenie konsumentów), ale zapowiedzi dotyczą także innych krajów europejskich. W skali globalnego biznesu koncernu to olbrzymia oszczędność szkodliwego dla środowiska plastiku oraz ułatwienie recyclingu. Oprócz tego to też redukcja kosztów – bo opakowanie z okienkiem zawsze przecież będzie droższe w produkcji niż to bez 🙂

Ten post o projekcie opakowania makaronu to istny fenomen viralowy. Wyświetlił się on na LinkedInie ponad 300.000 razy! Na ten olbrzymi zasięgowo wynik miała niewątpliwie wpływ decyzja algorytmu LI o wartości merytorycznej materiału. Ale świadczy to też o wielkim zainteresowaniu szeroko pojętej społeczności marketingowej rozwiązaniami pro ekologicznymi w dziedzinie projektowania i produkcji opakowań.