Udział spotów 30-sekundowych w 2021 roku wynosił 53% i był na podobnym poziomie, jak we wcześniejszych latach – nieco mniej niż w 2020 roku, kiedy to było ich 56%, ale więcej niż w latach 2017-2019 (49-51%).
Coraz popularniejsze stają się wśród marketerów radiowych kopie krótkie. 15-sekundowe spoty stanowiły już 30%, podczas gdy w poprzednich latach ten udział wynosił 24-29%.
Zobacz również
Wybór konkretnej długości spotu zależy bardzo często od branży, w której działa reklamodawca. Są sektory, które nie mogą sobie pozwolić na używanie krótkich kopii ze względu na wymogi prawne. Wiele instytucji finansowych w spocie musi nadać komunikat, że reklama nie stanowi oferty w rozumieniu prawa handlowego. Podobnie jest z produktami farmaceutycznymi i słynną legalką przypominającą o konieczności konsultacji z lekarzem lub farmaceutą.
W sektorze finansowym aż 2/3 wszystkich spotów trwa pół minuty, a kolejnych 20% nawet dłużej. W przypadku farmacji jest to odpowiednio 85 proc. i 5 proc.
Z kolei w przypadku takich branż jak handel czy żywność, ale też np. telekomunikacja dominują spoty 15-sekundowe, które stanowią mniej więcej połowę wszystkich używanych przez marketerów z tych branż. W przypadku reklam z sektora napoje i alkohole udział tych krótkich kopii wynosi aż 73 proc.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Radio niezmiennie cieszy się zaufaniem marketerów i jest trzecim medium reklamowym w Polsce z udziałem w wydatkach reklamowych na poziomie 7,3 proc. Wg najnowszego raportu Publicis Groupe po trzech kwartałach ub.r. wydatki reklamowe netto na radio wyniosły 522 mln zł. Wzrost rok do roku wyniósł 17,2 proc. Radio urosło też nawet względem przedpandemicznego 2019 roku – o 3,1 proc.
Analiza została przygotowana na podstawie danych Kantar Media przez zespół porozumienia I Love Radio.