Wg danych przedstawionych w raporcie „Kto powinien obsługiwać marki w mediach społecznościowych?” z platformy YouTube korzysta co miesiąc ponad 13 mln osób.
Popularność największych serwisów społecznościowych w Polsce
Zobacz również
(kliknij w obrazek, by powiększyć)
Filmy opublikowane na kanale Electronic Arts Polska obejrzało ponad 25 mln razy, Serce i Rozum ponad 20 mln razy, a Samsung Polska prawie 14 mln razy. W czołówce znalazły się także kanały: Leroy Merlin Polska (8,7 mln obejrzeń), PlayTV (8,6), Nokia Poland (8,5), Co dziś na obiad (7,8), ING Bank Śląski (7,5), TMobileTrendyPL (7,2), NIVEA Polska (5,5), ŠKODA Polska (5,3), MojeCiasto (5,2), LIDL Polska ( 4,5), Old Spice Polska (4,5), PLUS (4,4), E. Wedel (4,5), Szkoła Gotowania WINIARY (4,2), Dove Polska (4), RTV Euro AGD (3,7) i Bank Millennium (3,5).
Dla porównania łączna liczba obejrzeń najpopularniejszych kanałów muzycznych to: prostotv – prawie 345 mln, nawrotkatv 149 mln, steprecordspl (143), weekendofficial (111), maxflorectv (110), diiltv (102). Ponad 100 mln obejrzeń zanotowano także na kanałach macfra84 – prawie 126 mln i rockalone2k – ponad 100 mln.Najwięcej osób subskrybuje kanały: Electronic Arts Polska (22 tys.), Serce i Rozum (10,8 tys.) i CroppTV (10,4 tys.). Wśród 20 najliczniej subskrybowanych kont marek znajdują się także: PLUSpl (6,5), PlayStation Polska (6,4), Co dziś na obiad (5,3), MojeCiasto (5,1), Nokia Poland (4,7), PlayTV (4,4), L’Oréal Paris (3,6), Leroy Merlin Polska (3,0), TMobileTrendyPL (2,5), Kinder Niespodzianka (2,3), Nike Football Poland (2,1), Samsung Polska (1,7), Szkoła Gotowania WINIARY (1,6), Bank Millennium (1,5), ORLEN Team (1,4), Old Spice Polska (1,3) i Tesco Polska (1,3).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kanały niemarkowe z największą liczbą subskrybentów to: macfra84 (732 tys.), prostotv (527), rockalone2k (496), rojov13 (487), panacea81 (479), steprecordspl (428).
Łączna liczba obejrzeń filmów opublikowanych na kanałach markowych to zaledwie 7% ze wszystkich 5673312635 filmów (vlogerzy 42%, społeczności i media 51%), z czego 31% dotyczy branży nowe technologie, 21% firmy i usługi, 13% art. spożywcze, 9% sport i rekreacja, 7% finanse, 7% kosmetyki i uroda, 5% dom i zdrowie, 3% motoryzacja, po 1% alkohole i marki dziecięce.
Na pozostałych kanałach najpopularniejsza tematyka to: lifestyle, gdzie odsetek obejrzeń wynosi 22%, wiadomości także 22%, nowe technologie 21%, rozrywka 13%, społeczności lokalne i regionalne 7%, sport 6%, edukacja 2%, motoryzacja 2%, finanse 1% i tematyka publiczna 1%.
Albert Hupa, prezes IRCenter – agencji specjalizującej się w badaniach marketingowych i digitalowych:
YouTube to bodaj najbardziej zasięgowy kanał social mediowy w Polsce. Oglądalności filmów są często porównywalne nie tylko z zasięgami kampanii display’owych, ale i telewizyjnych.
Oprócz marek technologicznych (naturalnie wykorzystujących nowe media), potencjał YouTube zrozumiały marki z tych branż, w których są obecni generyczni internetowi celebryci – zwłaszcza aktywni w kontekście kosmetyków i gotowania. W ślad za nimi poszły sklepy – wielkoformatowe i dyskonty, często również stawiające na komunikację żywności. Na tym tle zwracają uwagę banki, które siłą rzeczy nie mogły wzorować się na vlogerach zainteresowanych finansami (jest to jedna z mniej angażujacych kategorii wśród polskich użytkowników tego serwisu).
Wszystkie marki, które odniosły sukces na YouTube, zrozumiały, że na tym kanale można publikować nie tylko reklamy – zarówno te telewizyjne, jak i tworzone specjalnie na potrzeby internautów, jak również ich wersje „making-of”. Użytkownicy YouTube doceniają treści przygotowywane specjalnie dla nich, a także naprawdę się cieszą, kiedy mogą zobaczyć jakiś materiał, zanim jeszcze trafi on do dużych mediów.
Maciej Budzich, vloger/bloger – blog.mediafun.pl:
Pytanie marketerów o to, czy słyszeli o YouTube jest pytaniem banalnym, dla niektórych obraźliwym, bo oczywiście słyszał każdy. Kiedy jednak wejdziemy w szczegóły i przyjrzymy się temu jak marketerzy korzystają z YouTube’a albo jakie działania są w stanie zarekomendować na tym serwisie, to okazuje się, że wcale nie jest tak różowo. Najczęściej wielu marketerów patrzy na ten kanał komunikacji jako na zwykły display, miejsce, gdzie można po prostu wyświetlić video. Ale jest to też serwis z aktywną społecznością, często bardzo młodą, który wykorzystuje wiele mechanizmów YouTube’a, przez marki często nie dostrzeganych.
Ilu z Was, drodzy marketerzy, świadomie subskrybuje kanały video, rozwijając w ten sposób swój profil, tworząc spersonalizowany kanał telewizyjny? Czy wiecie jaka jest różnica dla filmu i społeczności autora między naciśnięciem „łapki w górę” a „łapki w dół”? Na Facebooku nie ma przycisku „nie lubię”. To samo dzieje się z komentarzami – również można pod nimi głosować. Idźmy dalej – ile marek wykorzystuje interaktywne możliwości sieciowego video – adnotacje, przyciski na filmie, możliwość przeskakiwania między filmami i możliwość zbudowania w ten sposób interaktywnej historii.
Być może to jest powód, dla których tak niewiele osób ogląda kanały marek – na większości z nich nie znajdziemy angażującego video, ale proste copy+paste reklamy telewizyjnej. Pojawiają się oczywiście virale, które generując fantastyczne wyniki oglądalności nie generują jednak subskrybentów kanałów – a ci, według wewnętrznych badań YouTube’a, są użytkownikami, którzy najwięcej czasu spędzają w serwisie, najdłużej oglądają sieciowe video (najwyższe wskaźniki uwagi) i o ich uwagę będzie się toczyła walka w najbliższym czasie.