Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2020 dla marki Domodi opowiada Martyna Głowińska, marketing i PR manager Grupa Domodi.
Największy sukces dla marki Domodi w 2020 roku
Naszym największym sukcesem w tym roku jest fakt, że nasi użytkownicy i klienci nadal pozostali aktywni na naszych serwisach. Stało się tak za sprawą ciężkiej pracy wielu działów. To właśnie dzięki dedykowanym akcjom sprzedażowym i szybkim reakcjom na zmiany oczekiwań udało się nam skutecznie stymulować sprzedaż, jednocześnie wspierając obecne u nas marki z dwóch branż: fashion i home, przekazując im wartościowy, kaloryczny ruch.
Najtrudniejsze wyzwanie dla marki Domodi w 2020 roku
Zdecydowanie największym wyzwaniem w 2020 roku była towarzysząca nam na każdym kroku niepewność. Zmiany postępowały bardzo dynamicznie i dotyczyły wielu sfer życia użytkowników, a w tym całym zamieszaniu musieliśmy reagować jeszcze szybciej i niejednokrotnie podejmować próbę przewidzenia zachowań konsumenckich. W 2020 roku e-commerce’y zyskały na znaczeniu jeszcze bardziej. Dlatego działając od 2011 roku, skupiając świat mody i wnętrz w jednym miejscu – czuliśmy obowiązek podołania wyzwaniu, jakie na nas spadło. Jesteśmy bowiem odpowiedzialni nie tylko za dostarczenie użytkownikom najlepszych i co ważne bezpiecznych rozwiązań, ale również za wsparcie sklepów i marek, które z nami współpracują.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
3 najciekawsze akcje w 2020 roku
Nasze styczniowe media plany oraz rozpisane akcje marketingowe w marcu zostały bardzo mocno zweryfikowane, a to za sprawą sytuacji pandemicznej. Jednak, pomimo tego udało nam się wdrożyć trzy duże projekty. Zaczynając chronologicznie, to w styczniu 2020 światło dzienne ujrzał Słownik mody Domodi. Ta online’owa i offline’owa publikacja to próba zbierania w jednym miejscu słów, zwrotów i trendów związanych z branżą mody. Projekt był odpowiedzią na hasło Domodi – „Cała moda w jednym miejscu”. Celem działania było dotarcie do nowych grup odbiorców. Premierze Słownika towarzyszył event z influencerami i dziennikarzami, wysyłka kreatywna oraz komunikacja PR.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Środek roku był dla nas czasem pracy nad Clue – magazynem Grupy Domodi. Pomysł na online’owy kwartalnik zrodził się wraz z poszukiwaniem pomysłu na narzędzie do dzielenia się wiedzą z rynkiem – projekt jest głównie kierowany do biznesu i branży marketingowej. Obecnie pracujemy już nad 3. numerem, a narzędziami wsparcia komunikacyjnego są: mailingi, pushe webowe, social media oraz działania media relations.
Na koniec roku nie mogło zabraknąć flagowego projektu, jakim jest wydanie kolejnej, siódmej już edycji albumu Homebook Design, który na rynku ukazał się 12 listopada. W tym zestawieniu znalazły się wyjątkowe wnętrza autorstwa wybranych polskich pracowni współpracujących z portalem Homebook.pl. Nowy album liczy aż 30 wyjątkowych projektów i 255 stron.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku
Social media sa corem naszej komunikacji od zawsze. Dlatego też w 2020 roku to one znalazły się w top 3 naszych narzędzi. Aktywnie wykorzystujemy Facebooka, Instagrama, a od tego roku – TikToka. Nie mniej ważne są aktywności związane z media relations, które pozwalają nam utrzymać stałą pozycję i widoczność w polskich mediach.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
2021 traktujemy jako nowe rozdanie i wiążemy z nim dużą nadzieję. W pierwszej kolejności stawiamy na rozwój produktu – chcemy, aby jeszcze skuteczniej i szybciej odpowiadał na zmieniające się oczekiwania naszych konsumentów. Podchodząc do planów na 2021 przy wielu z nich w dalszym ciągu pojawia się znak zapytania – wszystko ze względu na niepewną sytuację w Polsce i na świecie. Z pewnością w 2021 r. w dalszym ciągu będziemy rozwijać wszelkie formy live, które rozpoczęliśmy w 2020. Planujemy również mocniejszą ekspansję naszego magazynu Clue.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Jako jeden z największych polskich e-commerce’ów stale monitorujemy wszystkie trendy, zarówno te w skali mikro, jak i marko. Na ten moment mogę wymienić 4 kluczowe zjawiska, jakim uważnie się przyglądamy i analizujemy ich ewentualne wdrożenie.
- Po pierwsze: zmiana zachowań konsumenckich jako stały proces transformacji. Do głosu dochodzi młode pokolenie – generacja Z – przyzwyczajeni do świata bez granic, którzy cenią sobie mobilność. Nic dziwnego zatem, że w większości zakupów dokonują przez telefon – czy to siedząc w biurze, w autobusie lub w domowym zaciszu. Generacja Z sama dyktuje trendy, to już nie branża, lecz konsument decyduje o tym, czy dany produkt się sprzeda, czy nie. Marka ma więc odzwierciedlać ważne dla nich wartości. A oprócz tego ma być tania i „cute”. Właściwie, pokoleniem Gen Z zdają się rządzić kontrasty. Z jednej strony wydają najwięcej ze wszystkich konsumentów na produkty z segmentu wellness. A mimo to raczej są sceptycznie nastawieni do zrównoważonej mody – jak zauważają eksperci, „zetki” raczej nie wierzą w transparentność marek.
- Drugi istotny trend, jaki obserwujemy już od dłuższego czasu, to funkcja sklepów stacjonarnych – zakupy hybrydowe stają się zakupami przyszłości, a rok 2020 znacząco to przyspieszył. Zacierają się granice między online a offline. Sprzedaż omnikanałowa to już rzeczywista i transparentna integracja wszystkich kanałów komunikacji, dystrybucji i sprzedaży.
- Na naszej liście oczywiście musiała znaleźć się również ekologia i zrównoważony rozwój. Branża, w której się obracamy, tego wręcz wymaga. Coraz większa liczba marek uznaje za core swoich działań zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko poprzez niwelowanie śladu węglowego, powstałego podczas procesów produkcji i sprzedaży. Urzeczywistnianie tego założenia odbywa się na wszystkich płaszczyznach – od pojawienia się treści związanych z ekomarketingiem w strategii komunikacji przez włączenie do produkcji surowców naturalnych (minimalizm ekologiczny) po zmniejszenie swojego wpływu na planetę na etapie działań związanych ze sprzedażą i logistyką.
- Rozwój e-commerce i marketplace’ów. W odpowiedzi na zmianę modelu ścieżki zakupowej, coraz większym zainteresowaniem konsumentów w branży home i fashion cieszą się markeplace’y – według prognoz w najbliższych latach ich rynek może wzrosnąć nawet o 40%. To ogromna odpowiedzialność ale też szansa dla takich podmiotów, jak nasze platformy.
Budżet na działania digitalowe
Praktycznie cała nasza działalność to inwestycja w innowacje i rozwój naszych serwisów. W 2021 będziemy rozbudowywać nasze produkty, chcemy aby odpowiadały one na realne potrzeby Polaków.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej
Branża marketingowa w kraju odczuła negatywny impakt pandemii. Skurczyły się nie tylko budżety, ale także zespoły projektowe. Jednak nowe realia to zawsze szansa, aby uczyć się nowych rzeczy, czy kreować innowacyjne rozwiązania. Dlatego w tym roku wygrywały działy marketingu, które tworzyły nową, a nie odtwarzały rzeczywistość, którą znaliśmy do marca 2020. Spójrzmy na branżowe nagrody i wyróżnione kreacje – wszystkie projekty były świetne! Przed nami jeszcze konkurs „Złote Spinacze”, który również uwydatni siłę branży marketingowej w 2020 roku. A nadchodzące Święta to także czas kreatywnych kampanii, reklam oraz działań, które pozwolą branży się wzmocnić i wejść w nowy rok z zapasem energii do efektywnego spożytkowania.
3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok
Do trzech najważniejszych kamieni milowych w 2021 roku zaliczamy:
- Rozwój produktu, o którym wspominałam już powyżej.
- Dywersyfikację pomiędzy naszymi serwisami fashion Domodi.pl i Allani.pl. Grupa Domodi jest właścicielem dwóch platform agregujących modę online. Dotychczas komunikacyjnie skupiliśmy się przede wszystkim na Domodi.pl. Rok 2021 to czas, kiedy z jednej strony chcemy pokazać różnice pomiędzy tymi dwoma serwisami, jednocześnie odpowiadając na potrzeby jeszcze szerszej grupy odbiorców.
- Świętowanie jubileuszu 10-lecia Domodi.pl. W 2021 roku świętujemy okrągły jubileusz naszej obecności na rynku. Platforma Domodi.pl została założona dokładnie w 2011 roku. Z tej okazji planujemy szereg aktywności zarówno dla naszych użytkowników jak i partnerów biznesowych. Pozostaje mi tylko powiedzieć: stay tuned!