Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2021 dla PanPablo opowiada Dorota Przybylska, co-owner i public relations & marketing manager w PanPablo.
Największy sukces w 2021 roku
Nasz sukces to suma wszystkich działań, dzięki którym zamykamy ten rok zadowoleni. Zadbaliśmy o odpowiednią ilość towaru, wzmocniliśmy działania z zakresu SEO, nauczyliśmy się jak optymalnie pracować z firmą fullfilmentową, rozbudowaliśmy zespół, procesy, działania contentowe i influencer marketing. Dodatkowo otworzyliśmy drugą salę sprzedażową w sklepie stacjonarnym we Wrocławiu. Zauważyliśmy, że nasi klienci dużo chętniej odwiedzają nas osobiście (w porównaniu z latami sprzed pandemii COVID-19). Potrzebują kontaktu, chcą być zaskakiwani, śledzą nowości, ufają naszym wyborom i szybko reagują. W świecie postcovidowym sklepy stacjonarne zlokalizowane przy ulicy nabrały dużo większego znaczenia i to nas bardzo cieszy. Ważnym sukcesem tego roku było też rozbudowanie zespołu i praca nad procesami wewnątrz firmy, które usprawniły nasze działania i pozwoliły wykorzystać know-how, które zdobyliśmy na przestrzeni lat.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku
W tym roku pracowaliśmy nad nową strategią dla marki PanPablo, którą chcemy zainteresować potencjalnych inwestorów. Nazwaliśmy ją „Every Step Better” ponieważ zakłada ona, że każdy nasz krok będzie prowadził do rozwoju na różnych płaszczyznach naszej działalności. Naszym celem jest stworzenie pierwszego i najlepszego w Polsce prawdziwie zrównoważonego sklepu online i offline w branży modowej. Dążymy do konsumpcji z dobrym wpływem: przynoszącej korzyści firmom, pracownikom, klientom i środowisku. Chcemy zmieniać retail na lepsze. Dawać ludziom możliwość zachowania się dobrze – zaproponujemy nietypowe rozwiązania, które będą zwiększać świadomość zakupową klientów i wpływać na to jaki może być handel. Dobre relacje i podobne wartości to cechy, których szukamy również u inwestorów. To wyzwanie będziemy kontynuować w 2022 roku i w kolejnych latach.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
3 najciekawsze akcje w 2021 roku
Rok 2021 obfitował w ciekawe akcje marketingowe! W lipcu byliśmy partnerem Festiwalu WROsound, na którym wspólnie z marką Impala utworzyliśmy dwudniową strefę wrotkarską a z marką Dopper promowaliśmy picie wody z kranu. W strefie wrotkarskiej można było wypożyczyć wrotki z naszej oferty i nauczyć się podstaw jazdy pod okiem instruktorki albo potańczyć na wrotkach w rytm muzyki. Na festiwalu przeprowadziliśmy też akcję promocyjną z marką Dopper, która oczyszcza oceany z plastiku i propaguje używanie wielorazowych butelek na wodę. Dzięki tym działaniom realizowaliśmy naszą misję, wzmacnialiśmy świadomość nowej kategorii w sklepie (wrotki, rolki, deskorolki, butelki), promowaliśmy nasz wrocławski sklep stacjonarny i pozyskiwaliśmy nowych klientów z odpowiedniej grupy wiekowej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Druga ciekawa akcja to cykl eventów „Better People, Better Future” we wrocławskim domu na wodzie, czyli w Odra Centrum – organizacji kulturalnej związanej z promocją szeroko rozumianej ekologii. Ze wsparciem polskiego oddziału marki Patagonia spotykaliśmy się trzy razy, aby dyskutować o problemach klimatycznych. Zorganizowaliśmy panel dyskusyjny z ekspertami, dziennikarzami, podróżnikami i oglądaliśmy filmy dokumentalne wyprodukowane przez markę Patagonia. Był to również moment, aby w ciekawy sposób opowiedzieć klientom o proklimatycznej misji brandu Patagonia i wspierać działania promocyjno-wizerunkowe dla tej marki.
Trzecia akcja to „Weekend z Birkenstock”, w której połączyliśmy działania online, offline, niestandardową akcję LiveArt na wrocławskim Rynku oraz Influencer Marketing. Do akcji zaangażowaliśmy dwóch lokalnych artystów, którzy na żywo stworzyli dwa obrazy przedstawiające interpretację lata w mieście z sandałami Birkenstock. Akcję promowaliśmy na wszystkich naszych kanałach social mediowych oraz na kanałach zaproszonych do współpracy artystów. Jednocześnie zaangażowaliśmy influencerki, które w tym czasie prezentowały wybrane modele Birkenstock na nadchodzące lato. Po zakończeniu eventu w Rynku, dzieła stworzone przez artystów stanęły na witrynie naszego sklepu stacjonarnego w otoczeniu modeli z nowej kolekcji Birkenstock. Akcja przyniosła świetny efekt wizerunkowy, podniosła świadomość marki w sklepie oraz zwrot z inwestycji.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Efekty działań podczas Black Friday – przyłożyliśmy się do stworzenia spójnej kampanii i osiągnęliśmy zakładane efekty sprzedażowe. Korzystając z naszego know-how zbudowaliśmy dobrą ofertę, zadbaliśmy o odpowiedni wolumen najważniejszych produktów, dostosowaliśmy content social mediowy, zrealizowaliśmy skuteczne działania z influencerami oraz wspieraliśmy się dobrymi kampaniami PPC i FB Ads.
Wydłużyliśmy godziny pracy obsługi klienta, co pomogło dokonać klientom trafnych wyborów zakupowych i zmniejszyło ilość zwrotów towarów po zakończeniu akcji. Byliśmy też przygotowani na zrealizowanie dużo większej ilości wysyłek niż zazwyczaj. Suma tych działań przyniosła nam potężny efekt sprzedażowy, z którego bardzo się cieszymy!
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Zdecydowanie Instagram! Nasza skrzynka Direct Message każdego dnia zapełnia się pytaniami i wzmiankami. To tutaj nasi klienci najszybciej reagują, tutaj prowadzimy działania z Twórcami, tutaj pokazujemy najwięcej z życia PanPablo. Korzystamy ze wszystkich narzędzi dostępnych na Instagramie, by w naturalny sposób budować zaangażowanie naszych obserwatorów. Każda osoba w PanPablo na bieżąco angażuje ludzi i cały czas tworzy content. Bardzo ważny w contencie na Instagram Stories były relacje prowadzone przez obsługę naszego sklepu stacjonarnego. Wszyscy w PanPablo pracujemy w naszych social mediach, bo wszyscy wiemy, jak wielką siłę mają nasze działania contentowe. Jesteśmy online od rana do nocy, naturalnie się angażujemy i wymieniamy aby nie tracić zapału i świeżego spojrzenia na social media. Twórcy, z którymi współpracujemy identyfikują się z naszym sklepem, produktami, misją, dlatego chcą razem z nami budować content PanPablo. Często mówimy, że nasi Ambasadorzy to część teamu PanPablo i jesteśmy bardzo dumni z tych relacji.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
Będziemy nadal pracować z contentem na Instagramie, ale rozbudujemy go o nowe firmowe profile. Już teraz można znaleźć profil Oli, naszego Kupca, która pokazuje nowe kolekcje, opowiada o trendach i inspirujących miejscach na Świecie. Jest też profil poświęcony kategorii produktów dla dzieci, wkrótce pojawi się profil z contentem ze sklepu stacjonarnego. Jednocześnie planujemy wejść mocno na TikTok, bo ta platforma – podobnie jak Instagram – pozwala na tworzenie łatwego i naturalnego przekazu. W planie na kolejny rok mamy również rozwój naszego kanału na YouTube skupionego wokół marek, które mamy w ofercie sklepu i doskonalenie e-mail marketingu, który będzie bardziej contentowym miejscem.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Biznes z misją – to dla nas najważniejszy trend, bo wyraża też nasze własne potrzeby. Od samego początku mieliśmy misję dostarczania ludziom jakościowych produktów, które będą towarzyszyć im przez kolejne lata. Od zawsze dążyliśmy również do tego, aby ułatwiać ludziom decyzje zakupowe (stąd w naszym sklepie krótkie selekcje produktowe i fokusowanie na szybki, bezpośredni i naturalny kontakt poprzez social media). Zawsze działaliśmy tak, aby mieć pozytywny wpływ na środowisko. Dzisiaj potrafimy to nazwać i wiemy, że wszystko to składa się na nasz brand purpose. Dla nas to nie jest trend. Dobrze, że kwestie klimatyczne wreszcie weszły do głównego nurtu, ale z przykrością patrzymy na to, że w masowym ujęciu tak dużo jest w tym greenwashingu.
Budżet na działania digitalowe
Na działania digitalowe budżet jest wysoki, bo działamy jak sprawna agencja marketingowa. Jesteśmy we wszystkich punktach styku z klientami, a to wymaga powiększania zasobów. Będziemy rozwijać influencer marketing, a nasze budżety będą migrowały z Adsów do prawdziwych ludzi, którzy się profesjonalizują (i dobrze!).
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Wraz z rozwojem social mediów rynek marketingowy powiększył się i stał się bardzo chłonny. To sprawiło, że w branży pojawiło się nagle dużo osób, które wniosły świeżość i nowe rozwiązania. Obecnie ciekawsi do podglądania stali się Twórcy internetowi niż inne multibrandy. Często mają większą świadomość swoich działań, tego „po co” i w jaki sposób to robią. Zależy im na skuteczności, jakości, wpisują się w trendy światowe. Dla nas to duża inspiracja.
3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok
Trzy najważniejsze cele i plany na 2022r. to:
1. Znalezienie inwestorów i wdrożenie strategii „Every Step Better”. Chcemy otaczać się ludźmi, którzy mają inne kompetencje od naszych i chcieliby pomóc w realizacji tego planu. Wniosą przetestowane rozwiązania i pomogą w rozwoju PanPablo. Interesują nas zwłaszcza partnerzy z branż, w których nie jesteśmy mocni, ale bardzo chcemy być.
2. Przygotowanie do otworzenia sklepu stacjonarnego w Warszawie o dużej powierzchni. Będziemy szukać takiej lokalizacji, do której można dojechać alternatywnymi środkami transportu lub dojść przyjemną trasą spacerową. Damy ludziom możliwość ładowania akumulatorów w swoich skuterach i rowerach elektrycznych. To będzie sklep, do którego przychodzi się aby doświadczyć czegoś nowego i wartościowo spędzić czas.
3. Start marki własnej – już czas! Mamy na to zasoby i pomysł biznesowy, ale na razie nie zdradzimy jakie produkty ukażą się pod nazwą „PanPablo” w 2022 roku, więc warto nas śledzić!